Tappar vi bort ord och termer kring djur?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6

Medlem i SkHF
279
187
Smilla:
Fjoling menar jag givetvis, måste börja läsa igenom vad jag skrivit innan jag postar, det är så lätt att göra fel när man skriver via mobil. Det kanske det är, har fått för mig att det även gäller en del andra djurslag men det gör det kanske inte? :)

953
1840
peter54:
Ja det är möjligt, men jag har bara hört den benämningen under älgjakten  ;)

1685
794
fluffis:
Om vi ska spinna vidare på det här med terrarium så är jag väldigt mycket för den här kompositionen:
singular:
            ett terrarium
            det terrariet
plural:
            flera terrarier
            de där terrarierna

Om alla hade kunnat tänka sig att följa detta så hade det sluppit blir några missförstånd. Det känns mycket enklare att använda olika ord för singular och plural för då vet man vad som menas. Likadant som jag har listat ovan beskriver Svenska adedemiens ordbok och Svenska akademiens ordlista ordet och även Wikipedia verkar vara inne på samma spår.

I talspråk kan tänka mig att säga terrarie i obestämd form men det känns slarvligt när jag säger det. Däremot om det handlar om sammansatta ord så används ordet terrarie-, t.ex. terrariebelysning, terrariebygge, terrariedjur osv. Finns det någon som tycker annorlunda? :) Eller likadant som jag?

953
1840
peter54:
Helt riktigt fluffis. Enligt SAOL ska singularformen vara terrarium (precis som akvarium, gymnasium, kompendium, symposium osv). I bestämd form står det i SAOL "terrariet". Många skriver "terrarie" istället för terrarium, men det är formen för sammansättning med ett annat ord, som till exempel namnet på denna sajt "Terrariedjur".

953
1840
peter54:
Jag har en sak till att ta upp här och det är hur vi anger mått på terrarier, alltså "mått x mått x mått".

Det finns inga regler som säger si eller så, men vi borde använda samma sätt att uttrycka måtten på tycker jag, annars kan förvirring uppstå.

Om du tänker dig en vanlig fraktcontainer som har ungefär samma form som ett vanligt terrarium och anger ett av måtten på containern som "bredd". Vilket mått menar du då?

Eller en vanlig planka, vilket av plankans tre mått är bredden?

Jag har sett att många menar att det ska vara terrariets längsta mått som kallas "bredd", men det tycker jag är märkligt. För mig heter det måttet "längd", precis som jag tycker att det gör på containern eller plankan.

Jag menar att ett terrarium har tre mått och de kallas "Längd x Djup, x Höjd", det har ingen bredd.

293
354
Dynamitella:
Peter54
Min generation har fått lära sig i skolan att det heter Längd x Bredd x Höjd, och att längden är framifrån den längsta delen av objektet, bredden är bortåt och höjden är uppåt. Men som du säger borde vi skippa bredd helt och hållet och använda djup, då bredd och längd egentligen är samma sak men olika ord.

1685
794
fluffis:
Längd x djup x höjd har även jag lärt mig.

264
125
Bildpunkt:
Längd X djup X höjd säger jag också. T ex exo terras 30x30x45 :)

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Jag har också fått lära mig längd x djup x höjd, men har märkt ofta att när man pratar med yngre människor i hobbyn att djup används, kanske en generationssak :) även om jag tycker den "gamla" formeln passar bättre i sammanhanget. 

953
1840
peter54:
Bredd använder jag om solida platta ting, exempelvis ett bord, bordslängd x bordsbredd = bordsyta. Längden på ett terrarium kan aldrig bli bredd i min idévärld, då skulle jag bli tvungen att kalla långtradare för "bredtradare" istället ;)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild