Kompaktlysrör farliga?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

155
39
kosinuss:

Trist å høre. Kondolerer.

1244
472
leedragon:

kanske försent, och sorry  för  din kamelont, men  läs här www.chameleonforums.com/definitive-lighting-thread-everything-you-really-need-know-80869/

och kandu posta en bild på hela terrariet? om den är fortfarande uppsatt

268
19
Iguania:

Tack kosinuss.

leedragon, jag har kunnat utesluta ljusproblemet. Antagligen handlade det om en infektion av något slag, mest troligt bakteriell då jag hade problem med en anaerob miljö i bottensubstratet för inte särskilt länge sen och det passar nog ganska väl in på när jag märkte en beteende förändring hos kameleonten. Terrariet är fortfarande uppsatt eftersom honan fortfarande lever och jag hoppas på att hon är dräktig men jag har börjat bli osäker. Bild kommer snart

268
19
Iguania:

Här har vi terrariet, vill bara påpeka att klätterkallan på väggen har växt sig tätare sedan bilden togs och det är ett gömsle som nyttjas och nyttjades ofta.

1244
472
leedragon:

du får  tänka at på en sånt  vägg kan samlas resten av bajs insekter och annat som kan dra till sig bakterier om de får ljus  eller värme på sig samt allt fukt  dewt är det  perfekta stället för  bakterier, kameleonter gillar att klia sig mot saker  när de önskar  det kunde ha  gått den vägen, men du kan har rätt om ljus det finns en tråd i kamelont forum eller flera egentligen där ungar och även vuxa har  fått ögonen svullna och inte kunnat öppnat  de, detta berode ju pga av ljuset att de inte hade tillräkligt med gömnstället för att komma undan eller att  terrarium var för  ljus och reflexterade det  på ögonen på  djuren, eller har belysning inne och lyste under ifrån eller från sidan istället för ovanifrån.

om de får ljus konstent så att de inte kan komma undan blir ögon irriterat, det kan  fixas  genom att släka ettpar dagar och flytta ljuset längre upp och sätta lite flera växter

268
19
Iguania:

Jag håller koll på både växter och vägg och är det bajs där så sprutar jag ner det så djuren i botten kan ta hand om det

12
0
sharksweden:

Om ja var du så hade jag ändå bytt belsyningen. Det blev stor skillnad på mina kamelionter när jag bytte från kompakt lysrör till Hid belysning tycker du ska köpa denna www.skoldpaddsgrejer.se/belysning/hid-belysning/solar-raptor-hid-70-w-flood.html

Det blev stor skillnad på mina panter kamelionter i välmående och färg när jag börja använda solar raptor belysning,  dessutom så behöver du ingen mer lampa inte ens värmelampa då hid belysningen ger tillräcklig värme. Har denna till mina panter kamlionter som går i exo terras 90*45* 90 cm terrarier.

268
19
Iguania:

Nä, det blir lysrör(solar raptor) för min del då arten jag håller är väldigt värmekänsliga och ändå inte vill ha alltför ljust och dessutom kommer jag få svårigheter att skapa det stora avstånd som krävs, terrarierna är ganska ihopklumpade och jag vill inte ha något eldrivet och varmt föremål hängandes fritt ovanför terrariet nära väggen.

105
28
Richard:

nä precis iguania har t5 rören själv . ger inte lika mycket värme från rören som tex t8 rör iheller. men tycker nog endå du bör kombinera med dagsljsrör vilket jag tror du hade tänkt med :) man får med dagsljurör när man köper solar raptor ramperna

268
19
Iguania:

Du läser mina tankar Richard :), kommer bli ett UV-rör och ett dagljusrör för annars kommer växter dö väldigt snabbt.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild