Fick boaungar idag. Ett problem.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

Medlem i SHF
241
342
Kakmonstret:
Iguania: Hur förklarar du att två blåögda får en brunögt barn? ;) För jag tror det va det som det egentligen skulle ha syftats på och det finns exempel på när det hänt.

Genetik är inte så lätt faktiskt. Basic genetik är extremt teoretisk. :)

268
19
Iguania:
Jaha, om det är så det är så är det ju lite mer udda. Men som du säger så är genetik väldigt teoretisk och självklart är det skillnad på teorin och praktiken, teorin brukar dock ge ett relativt säkert svar om man ser på det stora hela.

Vet du om de har luskat ut vad anledningen till det är då? Skulle chansa på att det har med någon mutation att göra och då har det ingenting med basic genetiken och korsningsscheman att göra längre:)

114
73
Lunde:
När en fenotyp påverkas av en eller flera gener blir det lite krångligare. Man kan sedan lägga på ytterligare komplexitet när man får ta hänsyn till att gener kan flyttas om (rekombination). När det gäller ögonfärg så tycker jag den här sidan förklarar det rätt bra: genetics.thetech.org/how-blue-eyed-parents-can-have-brown-eyed-children

3
0
Ted:
Om föräldra djuren är 100 % hets borde du fått 2-3 albinos i den kullen. Men du kan ju givetsvis haft en jäkla otur så alla slugsen är albino, eller ännu värre hybino ;) Så du behöver inte ha blivit blåst.

Det är som att singla slant, det är 50/50 fördelning på krona och klave men du kan singla klave 10 gånger i rad, innan det kommer krona.

Du får helt enkelt vänta tills nästa kull (eller fler) och se utfallet då,

1685
794
fluffis:
Som flera varit inne på så är statistik bara statistik :) Verkligheten kan bli en annan. 

Retic: Jag tycker du gör rätt i att vara glad över dina hypos som poppade upp oanmälda. Det är inte illa! Du frågade vad du ska göra nu och det är självklart upp till dig. Du kanske redan har gjort något men ett sätt är att kontakta säljaren/uppfödaren där du förklarar situationen och frågar om han eller hon vet vad som kan ha hänt. Det är viktigt att inte låta anklagande för då kan det lätt bli bråk.

Jag förstår inte riktigt det där med att använda "blivit blåst" så pass lättvindigt. Varför vara så snabb till att döma? Människor kan göra fel. Jag själv utgår från att ingen vill skada mig med flit. Om nu uppfödaren/säljaren har skrivit fel genetik på ormarna så kan det bero på allt från okunskap till en miss eller ett misstag. Själv utgår jag från att det finns väldigt få som håller på och ljuger på detta vis, och skulle det mot förmodan vara så i detta fall så kommer du nog att upptäcka det. En oärlig uppfödare/säljare som ljuger riskerar att få dåligt rykte och kanske inte få några fler djur sålda.

Om du kontaktar säljaren/uppfödaren och är trevlig så kanske säljaren/uppfödaren är välvillig och ställer upp med en ny orm eller ett byte utan kostnad, men som Ted säger så är det för tidigt att säkert avgöra att ett av föräldradjuren inte är het albino.

305
147
HenkePetersson:
"Om nu uppfödaren/säljaren har skrivit fel genetik på ormarna så kan det
bero på allt från okunskap till en miss eller ett misstag. Själv utgår
jag från att det finns väldigt få som håller på och ljuger på detta vis"
Posted by fluffis.

Jo det stämmer nog att det finns få som kör med den formen av affärer i sverige, speciellt om dom tillhanda håller lite mer ovanliga arter och färger, och vad jag kunnat se i annons bladet så värkar just kungsboa vara en sådan art speciellt om man vill ha något mer än bara nominata och 50%-66% poss djur, inte ofta man ser vettiga annonser när det gäller kungsboa längre.. Men i Tysklad och Holland där kungsboa är mer utsprädd finns det en hel uppsjö av både seriösa och oseriösa handlare, speciellt på hamm och houten/ snake day gäller det att endast handla av etablerade och välkännda uppfödare även om dom är dyrare, för annars är det till 95% säkert att man går på en total nit, varför inte då köra med samma kräsna stil här hemma även om lurendrejare inte syns lika ofta här.

Sen kan man ju säga så här!

Har man en gång handlat av en oseriös säljare tar det inte lång tid innan vederbörande är tämligen välkänd i reptil kretsar som en oserös försäljare, problemt är väl då att det är ytterst lätt att kring gå ett dåligt ryckte, bara att ändra nick så har dom tvättat av sig en hel del och kan så fortsätta med sina skit affärer på nytt.

Till tråd skaparen

Du kan inte messa mig här på terrariedjur och tala om vem du köpt djuren av, jag är själv boaconstriktor hållare och vill väldigt gärna veta vem den här mannen är så att jag kan undvika framtida affärer med denne försäljare!
eftersom det inte är ok att lägga ut hans namn här...

1685
794
fluffis:
HenkePetersson:
Jag håller med dig om att det är viktigt att få pejl på säljaren innan man genomför köpet!

25
10
Retic:
Hej alla. 
Jag är imponerad över alla svar. 

Det var kanske dumt att skriva och fråga om jag blivit blåst. 
Nu i efterhand förstår jag att det är ju fortfarande väldigt mkt tur inblandat när man parar. 
Jag har inte blivit "blåst" på genetiken på föräldrarna så alla som ville veta vem säljaren var kan andas ut. 
iaf alla ungar mår toppen, är lugna i humöret som små dansmöss, äter tinat utan konstigheter ömsar (ömsat) och skiter som de ska så jag är otroligt glad. Varför jag nu skapade denhär tråden var nog för att jag hade ställt in mig på att här ska det komma massa albino och sunglows. Som nybörjare är det lätt hänt. 

klart slut

1685
794
fluffis:
:) Skönt att alla små mår bra!

305
147
HenkePetersson:
När jag fick min anery snow kull blev jag väldigt glad men även lite förvånad, då en  parning med dom djuren skule ge 25% snow, men som ni alla vet blev det bara 15 anery och en snow, så anlaget finns där, det jag nu undrade över var varför blev det just så?, jag tog kontakt med dom som sålt paret till mig och förklarade det hela.

Summan av samtalet blev följade

Det är ett stort låtteri det där med gener, enligt punett ska det bli 25% MEN, det kan slå så olika, i år fick du 1 snow, nästa gång du parar samma par får du 10 st.

Så det kan ju vara så retic att du bara haft MAXIMAL otur, nästa gång du parar djuren får du kanske sunglow.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild