Animallover_1984 skrev:
Hej! Tack för era svar så här en miljon år i efterhand :-)
Blåser liv i denna tråd lite...eftersom jag nyss fann en sak som jag tyckte var väldigt märklig i L80.
Jag kollade lite olika krav för djur som jag är intresserad av/ev. har planer på att skaffa nu eller längre fram och medans jag gjorde det, så la jag märket till ett krav för ett annat djur; som jag tycker (tror) är helt felaktigt (rätta mig gärna om jag har fel)?
Har alltid gillat klogrodor och har haft flera stycken genom åren (den större varianten då, hade även en dvärg ett kort tag då jag råkade få med en sån av misstag när jag köpte stora...). Medan jag sökte information kring dessa grodor (för läääänge sedan) stötte jag på en annan groda, nämligen: Budgetts. Har sedan dess tyckt att de är supersöta grodor och har vid några tillfällen funderat på att skaffa en sån...men det har inte blivit av (ännu i alla fall).
Mig veterligen är dessa grodor vattenlevande som klogrodor (möjligen kan de gå upp på land ibland?). I L80 så fann jag dock till min stora förvåning att de klassat de som marklevande, inte ens halvakvatiska!!?? Detta måste väl ändå vara fel!? Det gjorde mig lite rädd att det står fel på fler arter också... om det är något som alla ska följa (som ju L80 är) så bör det ju vara information som stämmer, kan man ju tycka.
Kopierat från L80, Bilaga 2:4
GRODDJUR
Alfabetisk artlista med rekommenderad bedömning av levnadssätt för vissa
arter av groddjur. Listan avser att avspegla de vanligast förekommande groddjursarterna
som hålls för sällskap och hobby i Sverige och gör inte anspråk på
att vara taxonomiskt fullständig.
Förklaringar till artlistan:
A-levnadssätt
1-trädlevande arter
2-marklevande arter
3-halvakvatiska arter
4-helakvatiska arter
Budgetts groda Lepidobatrachus laevis 2
Lepidobatrachus laevis Budgetts groda 2
/Animallover_1984
L80 är en bra början men inget perfekt system. Finns en del såna, ametistpyton såg jag i stort sett aldrig nere på marken men de räknas som marklevande. Maila jordbruksverket om felet.