Råd och tips om Skäggagamer!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:

Jag tycker alltid man ska läsa flera olika faktablad om arten man vill skaffa :) och prata med flera personer, ofta finns olika erfarenheter hos olika djurägare.

Alexandra hur löste/löser ni värmen åt ödlan om terrariet kom helt tomt, inredning kan dom vara utan men inte värme & ljus :)

33
0
Alexandra:

Vi har använt gamla ljus och värmekällor som vi haft till mindre terrarie som vi haft ormar i så det är inga problem. Iofs lite dåligt med UV strålar men bättre än inget resonera vi. I morgon ska vi iväg och shoppa allt det viktiga. Tjejerna är i alla fall skapligt pigga så tror inte det är någon fara. Visst vi har inte fått 38 grader där inne men har ca 32 grader där nu

32
2
teju:

Kom ihåg att ALDRIG ha små (helst fram tills de är åtminstonde 1 år gamla) skäggisar på sand. Det är bästa att ha de på tidningspapper eftersom de lätt blir förstoppade och riskerar att dö om de får i sig sand med maten

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:

Jag hade aldrig problem med det när jag födde upp skäggagamer, i min mening funkar sand alldeles utmärkt.. tidningspapper är dessutom så otroligt fult :) delade meningar som med allt i denna hobby.

1159
626
Temla:

Kanske har lite att göra med hur man matar också. Släpper man lös föda i terrariet så får de ju i sig sand när de fångar bytena. Men om man matar i matskål eller för hand så är ju risken i stort sett noll... om dom inte äter sand av någon annan anledning vill säga.. som t.ex. hunger om dom får för lite mat.

Tror för övrigt det är rätt vanligt att de som äter av bottensubstratet är hungriga/undernärda, men naturligtvs är det inte alltid orsaken 

160
91
turboadde:

Inte att glömma att det finns olika sorters sand med, Vissa klumpar sig lättare än andra och det finns olika storlekar på sand då vissa små sorter tom kan vara lite vassa.

Mata kan man ju göra i en stor skål med som många förespråkar och se till så dom får bra med vätska.

234
50
costanza:

Känns överdrivet med att sand skulle vara så farligt, alltid haft mina på jordblandad sand från de var små men vet även att många duktiga uppfödare rekommenderar sand. Som Temla säger, om man matar insekterna i en skål så är det lugnt. Att skäggisar går o käkar sand brukar bero på att de inte får allt dom behöver genom maten ägarna ger, de har alltså brist på något, t.ex. kalk eller andra mineraler. Att ha tidningspapper eller matta tar ju även bort möjligheten för dom att gräva, vilket dom brukar göra en del under vintern framförallt. Sand är ju grymt snyggt dessutom.

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:

Kan tillägga att jag aldrig heller matat i skål, utan har slängt in insekter i terrariet (med sand som bottenmaterial ja) som sedan skäggisarna fick fördriva dagen med att jaga runt i habitatet.

Att förespråka tidningspapper till grävande ödlor känns knepigt, äter dom av sanden eller får förstoppning pga bottenmaterialet gör man antagligen något annat fel.

Inte bara skäggagamer jag haft sand åt genom åren utan även diverse geckos & varaner framförallt och har aldrig upplevt några problem, inte heller med unga individer.

Som jag nämnde högre upp i tråden finns delade meningar och åsikter om precis ALLT i våran hobby, jag baserar mina svar på egen erfarenhet och andra får gärna tycka annorlunda men det ändrar inte min åsikt att naturligt inredda terrarium är det bästa åt alla reptiler :)

En mycket gammal bild men den får duga, nu är det bara pytonormar som fyller varenda ledig vrå i terrarierummet :)

33
0
Alexandra:

Tack för alla svar! NU är inte mina ödlor under 1 år utan 2 år. De äter absolut inte av sanden utan äter mycket frukt och grönt, kalkade syrsor osv.

424
33
samthe0ne:
Snor den här tråden för lite mera hjälp, tips och råd: såg att min Skäggagam Bure bet på sin bakfot tidigare idag, och liksom försökte dra bort klon (så vitt jag kunde se) och när jag tittade närmare så såg det ut så här: Vad mer än att hålla tån ren ska/kan jag göra? I övrigt mår han bra så vitt jag kan se. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild