Hej igen!
Tack för alla svar.
Jag har nu efter mycket övervägande (ångest, panik och våndande haha) beslutat mig för att trots allt köra med smartstore lådor. Detta för att de går att få större och betydligt billigare behållare på så vis.
Jag köpte ett metallnät med väldigt små maskor (ca 1mm) och har fäst det i locken på lådorna. Jag har sedan gjort små hål i sidorna med lödpenna. Jag hoppas på att denna ventilation kommer räcka, annars kommer jag placera nät även i sidorna (vill dock helst slippa detta för att minimera risk för rymningar och för att det inte var så lätt att få fast nätet).
Jag köpte ett speciallim (superlim) för all plast (även "fet" plast) som även skulle limma metall = kanon tänkte jag...men det fungerade inte alls på detta projekt, nätet fastnade inte alls. Mina fingrar ville dock gärna limma ihop sig, haha.
Det hela slutade med att jag gjorde som sist när jag tillverkade såna här lådor dvs. jag limmade med limpistol och tejpade sedan med vävtejp (silver sist och nu svart, det blir finare så tycker jag, samt minskar förhoppningsvis rymningsrisken lite extra). Jag tejpade även med den svarta tejpen utanpå lådan för att ge "lackorna" mörker ju längre ner de håller sig...återigen för att de förhoppningsvis inte ska rymma.
Jag har tillverkat en stor låda - Smartstore nr 45 (60x40x31 cm) för avelsdjuren/kolonin och en mindre låda - smartstore nr 16 (40x30x32 cm) för de djur som jag kommer gutloada och mata med.
Nu är allt klart för de små äcklen att anlända :-) Jag väntar på leverans från reptilgrottan, beställde i fredags så jag antar att de borde anlända snart...ser inte direkt fram emot det...men det gör nog grodan (Pacman/horngroda). Hen har dock mumsat syrsor, daggmask och zophobas så det går ingen nöd på hen men vill komma igång med odlingen så hen kan få "lackor" också.
Bilder på mina "fina" lådor :-)
Stora avelslådan (smartstore 45)
Lilla "matningslådan" (smartstore 16)
Mvh/Animallover_1984