Hej!
Nu har det hänt något nytt :-( Min lilla kompis sitter i sitt terrarium och är helt uppblåst (som de gör vid fara/stress etc. men hela tiden)!? Såg inte ut så igår... vad har hänt nu med min lille plutt? Förstoppning? För mycket vatten (fått lite kalcium blandat med vatten och fått sitta i "varmbad" en stund idag och igår)? Någon som har någon aning? Den är lika utspänd på båda sidor och den "flöt" upp lite med rumpan då den satt i vattenbadet, så det verkar ju vara luft eller?? Den har bajsat normalt (vad jag kan bedömma) hela tiden jag haft den trots problemen med att få den att äta.
Angående frågan om temperatur, fukt etc.:
Den bor i ett Exo Terra Glasterrarium på 30x30x30 cm
Bottenmaterialet består av: Ett tunnt lager lecakulor (dränering) täckt med ca 4 cm Exo terra plantation soil. Fullt tillräckligt att verkligen gräva ner sig för grodan är så liten.
Den har ungefär 23-25 grader (enligt analog Exo terra termometer, men det ligger på ungefär = med eller något mer än rumstemperaturen, japp jag har varmt i rummet, nakenhundar och diverse akvarie/terrariedjur = mycket lampor osv. som värmer upp). Jag har i nuläget inget övrigt som värmer upp terrariet än en Exo Terra compact topp som fungerar som ljus/värme till grodan och mina Afrikanska landsnäckor (de delar den i nuläget, då snäckorna bor i en petbox just nu när de är små och lampan till deras "vuxenterrarium" är 80 cm lång så det fungerar inte riktigt). Behöver jag höja temperaturen tror ni, nu när den mår så dåligt menar jag?
Luftfuktighet: Sprayar med vatten (avklorerat med medel för reptiler) minst två-tre gånger/dygn = rätt hög luftfuktighet, brukar ligga på kanske 70-80 (90 ganska direkt efter sprayning) men inte hundra på att min analoga (Exo Terra) hygrometer visar helt rätt alla gånger. Den har även en skål (Exo Terra "badkar" med en liten trappa i) med vatten (även det naturligtvis avklorerat). Det är kanske för mycket fukt (lite harig att den ska torka ut eller något sånt)?
Det finns gott om platser för den att gömma sig på: Liten Exo Terra grotta samt diverse olika tygväxter.
Mvh/Animallover_1984