Horngroda/"pacman" - bebis som inte är intresserad av maten

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6

504
396
Crippa:

Provat ge den små kackisar? Vad har du för ljus och värme till den?  Luftfuktighet,  vatten? Höjd på substrat? :)

148
116
Ella:

Hej hopp :)! 

tråkigt att din grodis har MBD.. :( inte alls kul när man märker att älsklingarna är sjuka. :(

Jag hade absolut inte försökt att mata en zophobas då de har väldigt hård pansar (Iaf för en plutt) Jag hade kört med kackis nymfer eller att du klipper en pinkie i riktigt små delar och hjälper den att behålla bitarna i munnen med te x toppen av pincetten... Själv har jag använt tippen av mitt finger men det är lite riskabelt! 

Hoppas att det löser sig! Uppdatera jätte gärna för vill veta hur det går för den lille plutten :)

276
119
Maqea:

En fundering. Tar det inte lite tid att utveckla MBD? Din lilla packman är ju en bebis så jag undrar om den verkligrn hunnit få en fullt utvecklad MBD med benstommedeffekter så som underbett.

Vad säger veterinären? Även om den lilla raringen kanske inte klarar av en resa så kan kanske ett telefonsamtal till en groddoktor kan ge lite hjälp och tipps.

Hoppas att din lilla kompis kryar på sig.

Förresten jag kom på. Går det inte att "pureea" mat, blanda med vitaminer/kalk och ge med en såndär hostmedicinspruta? Då rinner maten ner i magen lättare utan att behöva tuggas och sväljas.

104
29
Amandarinen:

Är du säker på att det är MBD och inte medfött? Tänkte också på det som Maqea skrev eftersom det är en liten bebis. 

Prova även tipset hon gav dig med att göra en puré och mata med. Lycka till med den lilla och hoppas att det blir bättre! 

354
269
Animallover_1984:

Hej!

Tack för era svar :-)

Ja, jag är rätt säker på MBD för att det stämmer exakt med det som står att överläppen ser insjunken ut och underläppen sticker ut plus att det förvärrats med tiden. Litet underbett i början har blivit till mer underbett nu så jag tror tyvärr att det är MBD.

Jag har börjat med att blanda kalcium och vatten och sprutar in det direkt i munnen på den, hackade lite maskar igår och matade med små, små bitar som den försökte få ut, lyckades dock få i den några bitar som den inte spottade ut.

Ska försöka mala/mosa maskar och "lackor" och blanda till så att det går att använda en spruta till det också men jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga... försökte med en lökhackare (med knivar i botten som en mixer) igår men maskarna överlevde "resan" för de hamnade under knivbladen.

Funderar på om det skulle fungera med en kaffekvarn, jag har dock ingen sån så det skulle bli till att köpa en i så fall, så vad tror ni skulle det fungera (jag har ingen lust att köpa en kvarn för flera hundra och så hjälper det ändå inte min lilla groda liksom, jag dricker inte ens kaffe)?

Andra tips på hur man lättast kan "puréa" foderdjur (lättast = gärna minsta möjliga äckelfaktor... vill gärna slippa mosa med en gaffel eller nåt)? 

Mvh/Animallover_1984

354
269
Animallover_1984:

Hej!

Nu har det hänt något nytt :-( Min lilla kompis sitter i sitt terrarium och är helt uppblåst (som de gör vid fara/stress etc. men hela tiden)!?  Såg inte ut så igår... vad har hänt nu med min lille plutt? Förstoppning? För mycket vatten (fått lite kalcium blandat med vatten och fått sitta i "varmbad" en stund idag och igår)? Någon som har någon aning? Den är lika utspänd på båda sidor och den "flöt" upp lite med rumpan då den satt i vattenbadet, så det verkar ju vara luft eller?? Den har bajsat normalt (vad jag kan bedömma) hela tiden jag haft den trots problemen med att få den att äta.

Angående frågan om temperatur, fukt etc.:

Den bor i ett Exo Terra Glasterrarium på 30x30x30 cm

Bottenmaterialet består av: Ett tunnt lager lecakulor (dränering) täckt med ca 4 cm Exo terra plantation soil. Fullt tillräckligt att verkligen gräva ner sig för grodan är så liten.

Den har ungefär 23-25 grader (enligt analog Exo terra termometer, men det ligger på ungefär = med eller något mer än rumstemperaturen, japp jag har varmt i rummet, nakenhundar och diverse akvarie/terrariedjur = mycket lampor osv. som värmer upp). Jag har i nuläget inget övrigt som värmer upp terrariet än en Exo Terra compact topp som fungerar som ljus/värme till grodan och mina Afrikanska landsnäckor (de delar den i nuläget, då snäckorna bor i en petbox just nu när de är små och lampan till deras "vuxenterrarium" är 80 cm lång så det fungerar inte riktigt). Behöver jag höja temperaturen tror ni, nu när den mår så dåligt menar jag?

Luftfuktighet: Sprayar med vatten (avklorerat med medel för reptiler) minst två-tre gånger/dygn = rätt hög luftfuktighet, brukar ligga på kanske 70-80 (90 ganska direkt efter sprayning) men inte hundra på att min analoga (Exo Terra) hygrometer visar helt rätt alla gånger. Den har även en skål (Exo Terra "badkar" med en liten trappa i) med vatten (även det naturligtvis avklorerat). Det är kanske för mycket fukt (lite harig att den ska torka ut eller något sånt)?

Det finns gott om platser för den att gömma sig på: Liten Exo Terra grotta samt diverse olika tygväxter.

Mvh/Animallover_1984

504
396
Crippa:

Ja du kanske helt enkelt håller på för mycket med grodan.. låter som det iallefall så som du förklarar det hela? Man ska försöka låta dom vara så mycket som möjligt och ge dom mat när de är uppe ur jorden :) dom blir lätt stressade som sagt! Det där med att mala maten lät bara konstigt, försök ge den så små juvenil kackerlackor som möjligt. Pacmans ska ha runt  24-28 i värme ungefär sen svalare mot natten samt hög luftfuktighet!

354
269
Animallover_1984:

Hej!

Crippa: Jag hade naturligtvis inte hanterat grodan så mycket om jag inte trodde det var nödvändigt. Det var desperata försök att rädda livet på den. Den grävde aldrig ner sig helt, den gjorde knappast ens en liten grop utan satt i något hörn eller så. Att jag skulle puréa maten var för att den som jag sagt inte ville behålla maten, den försökte inte äta oavsett kackerlackornas storlek. Den var sjuk från början och jag gjorde allt jag kunde komma på och fick råd om att göra för att eventuellt kunna få den att bli frisk.

Igår kväll hittade jag små maskdelar i terrariet, de syntes verkligen vad det var så jag antar att den "kräktes upp" det lilla jag lyckades få i den. Den var dock mindre uppblåst så jag tänkte att den kanske skulle må bättre som idag och kunna få i sig lite av den mat jag tänkte puréa (i den nyinköpta kaffekvarnen) men...

Vill meddela alla som försökt hjälpa till att det tyvärr är så att trots alla mina försök att få den att äta och få den att må bättre så hittade jag den lille död i sitt terrarium alldelles nyss. Varken tvångsmatning, flytande kalcium/vitaminer eller mer värme kunde rädda min stackars lilla bebis.

Jag längtade och funderade i många år innan jag så äntligen bestämde mig för att skaffa en liten söt pacman och detta trots min avsky för kackerlackor etc. Jag blev superglad när en jättesöt liten bebis fanns till salu ganska snart efter att jag verkligen bestämt mig. Jag hämtade min nya vän på mässan i början av februari i tron att vi skulle ha många år tillsammans och att jag skulle få se den lille förvandlas till ett stort matvrak... tyvärr blev det inte så utan glädje förvandlades till oro och slutligen idag till sorg. Vila i frid min lilla plutt, nu behöver du i alla fall inte lida mer.

Mvh/Animallover_1984 

148
116
Ella:

Usch vad tråkigt..

Vila i frid plutten!

Måste bara få tilläga påtal om luftfuktigheten.. C.Ornata ska ha hög luftfuktighet medans C.Cranwelli lever i mer subtropiskt och trorrt och behöver inte lika mycket fukt men man ska ändå fukta ordentligt innan man går och lägger sig :)!

148
116
Ella:

Sen i framtiden ifall du skaffar en pacman till, vill de inte ha mat så vill de inte, de kan fasta upp till 4-5 veckor. Min kompis tvångmatar sin pacman var 4de vecka.

Sen är det ju klart skillnad på bebis och subadult.
Matar herbert(SubAdult) två gånger i veckan, ibland 1 med 4 pinkies, 10syrsor eller en fuzzy.
Medans lillen får 10 dubia nymfer varannan dag :)!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 6
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild