...och jag har inte mycket erfarenhet alls - 10 år med en liten leopardgecko (men erfarenhet av andra djur också). Trots det tror jag att jag har något att säga här:
När du "umgås" med ditt djur - dvs byter vatten, städar, ev hälsokoll... se till att du beter dig så att ödlan inte stressar upp sig. Pusha inte på hans gränser. Om du gör det och han jagar upp sig "lär" han sig att det är jaga upp sig han ska för att bli lämnad ifred. Varje gång du är närvarande och inte "bråkar" med honom är en positiv erfarenhet som säger honom att du inte är en bråkstake och att det du gör går an... för det blir aldrig jobbigt.
Hur "tamt" ditt djur kan bli och hur lång tid det tar kan nog experter på arten sia om men djuren är ju också personligheter.
Du kan ju också försöka vara så trevlig som möjligt på ödlevis: rena händer och ingen parfymerad tvål, ingen hög musik, inga hastiga rörelser, rutiner - gör saker på ungefär samma tider varje gång. Sån´t.
Min lilla ödla vill inte gosa (nej, inget gosedjur ju) men hon tolererar en hälsokoll utan för mycket protester. ...men hon försöker hela tiden gå hem till terrariet. ...och det får hon så snart jag är klar efter någon halvminut eller några minuter. Hon knallar själv lugnt och stilla längs armen, stannar i bland och filosoferar över vilken väg hon ska ta... eller vad hon nu tänker på så att hon inte kan gå samtidigt. Jag väntar - det får ta den tid det tar. Inget negativt fösande eller stressande. Ibland, ibland,ibland lägger hon sig i handen eller på armen och värmer magen en stund! Då blir jag alldeles förtjust! :) Mattes lilla! :)
Ja... och så maten då. Matstöket och skramlet brukar väcka intresse. Jag tror att hon gillar mig riktigt mycket då! Jag handmatar och det bidrar nog rätt mycket till min positiva image.