Sköldpadda och katt?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

354
269
Animallover_1984:

Hej!

Jag skulle inte rekommerndera att ha ett helt täckt akvarium till en sköldpadda, alltså t.e.x. ett plastlock med lysrör i för det blir för fuktigt då. De måste ha chans att torka helt annars får de skalröta och andra problem. Lock på akvarium gör ju att det blir "vattendroppar/kondens" i "taket" och det är inte bra. 

Lycka till med sköldpaddan och katterna men som sagt se till att skölpaddan får möjlighet att torka helt. 

Mvh/Animallover_1984 (haft sköldisar i 28 år)

10
0
Ivanhoe:

Kanon med så mycket tips och råd från er alla!

Droppkondesen och att det påverkar torkningen hade jag inte ens tänkt på, blir att spåna vidare på nya lösningar. Kanske går att borra ventilationshål i ett eventuellt glas/plasttak?

197
16
SibiriskTiger:

Jag har aldrig haft problem med kondens i ett heltäckt akvarium. Självklart bildas kondens på vissa ställen, men inte där lampan sitter för där blir det varmt. Mina sköldpaddor har alltid kunnat torka helt. Dessutom behåller du den värme som behövs i ett heltäckt akvarium (och så tätt blir det ju inte så att det inte kommer in någon luft alls).

Jag har först vanligt täckglas som täcker 4/5 delar av akvariet. Där landdelen är är det inget täckglas. Sedan en hemmabyggd topp där lampan sitter i taket på insidan ovanför landdelen. Ska försöka knäppa kort senare :)

197
16
SibiriskTiger:

Jag kunde verkligen inte få till en bra bild som visar hur jag har min lampa så jag försökte rita en bild istället! Hoppas du förstår min snygga teckning som det ser ut som en 5 åring har ritat ;)

Lampan på bilden är ju självklart en riktig UVlampa, men jag visste inte hur jag skulle rita den :D Haha!

10
0
Ivanhoe:

Tror jag förstår rätt bra hur du gjort och det ser ju ut att kunna bli både smidigt och snyggt!

Jag var ner en sväng i zoobutiken igår och pratade lite allmänt om sköldpaddor och fick tips om mysksköldpaddor eftersom dom inte alls blir stora. De hade även inne en målad guldsköldpadda och jag tyckte den var fruktansvärt snygg!

Så nu har jag helt lost vad gäller art :P Kollat runt lite om målad guldsköldpadda och det verkar som att storleken varierar något fruktansvärt mellan olika underarter, någon som vet något bra ställe att läsa mer om dessa krabater?

Just nu så jagar jag akvarium på blocket utan större framgång, tänker mig något i 375L klassen då jag fick en riktigt fin yta hemma när jag möblerade om.

424
33
samthe0ne:

Ivanhoe vad är det för mått på ett sådant Akvarie? För jag har ett här hemma som jag vill bli av med i "standard"storlek

10
0
Ivanhoe:

De verkar ligga på 150x50x50 oftast.

Hur stort är ditt?

424
33
samthe0ne:

Det är nåt sånt :), kan gå ner i förrådet och mäta sen, tyvärr har jag ingen täckskiva till det

424
33
samthe0ne:

Måste  tyvärr göra dig lite besviken: akvariet jag har är "bara" 110*40*40 cm stort...

197
16
SibiriskTiger:

375 liters kar burkar vara kanon! Har själv haft ett sånt som jag tråkigt nog var tvungen att sälja när jag separerade och flyttade till mindre lägenhet. Det är det absolut bästa karet jag haft!

Att kolla upp fakta om arter kan vara knivigt om man inte kan det vetenskapliga namnet. Kolla upp det och googla så får du säkert fram info :) Utan det vetenskapliga namnet kan man råka på fel art då det finns många som liknar varandra! Zoobutiken bör ha det fullständiga namnet, annars skulle inte jag köpa därifrån. Men det är ju jag det! :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild