Lära sig vetenskapliga namn

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

Medlem i DHF
263
355
McPede:

En av de få bättre trådarna jag har sett på länge! Bra initiativ!

356
177
krypet:

Tackar!

Jag kollar med Anders om det går att göra en ordlista på något vis.

Ord som viridis och atra är bra exempel. Här kommer ett par till:

spinosa, spinossissima och liknande ord brukar betyda att det är en taggig art (hur det nu stavas...)

cinerea är troligen grå

356
177
krypet:
Nu behöver jag hjälp. Det var någon som skrev en jättebra genomgång av hur vetenskapliga namn ska skrivas i en tråd som vi hade uppe för länge sedan. Jag hittar inte den. Är det någon som kan hjälpa mig?

Medlem i DHF
263
355
McPede:

Det var inte Anders artikel du tänkte på: www.terrariedjur.se/?page=articles&sub=art&aid=66

Annars finns följande trådar:

www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=4506
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=1831&p=1

356
177
krypet:
Det var inte någon av de trådar du länkade till, de hade jag redan hittat, men artikeln innehåller samma information som inlögget jag letade efter.

Tack för tipset om den!

1275
1725
Falk:

krypet skrev:
Det var inte någon av de trådar du länkade till, de hade jag redan hittat, men artikeln innehåller samma information som inlögget jag letade efter.

Tack för tipset om den!

Detta är saxat från Phalagorns krypforum

Släkten (tex Grammostola) skrivs alltid med stor begynnelsebokstav och arten (tex rosea) skrivs alltid med liten begynnelsebokstav. Samt att det ska skrivas i kursiv.
Exempel: Grammostola rosea

sp. = (Kan även skrivas spec.) Betyder species/art och används individuellt när man bara känner till släktnamnet,
men inte kan precisera arten. tex. Avicularia sp. = en okänd Avicularia-art.
spp. = Betyder arter och används fall man talar om flera arter i samma släkte, tex. Poecilotheria spp. = Flera Poecilotheria-arter.
ssp. = Betyder subspecies/underart och används när man både känner till släkte och art men ej underart
(Mycket ovanligt hos Theraphosider) tex. Stromatopelma calceatum ssp. = Stromatopelma calceatum - okänd underart.

1275
1725
Falk:
Ett fel som många gör är att skriva både släktnamn och art med storbegynnelsebokstav

Medlem i DHF
263
355
McPede:
Falk skrev:

Detta är saxat från Phalagorns krypforum

Släkten (tex Grammostola) skrivs alltid med stor begynnelsebokstav och arten (tex rosea) skrivs alltid med liten begynnelsebokstav. Samt att det ska skrivas i kursiv.
Exempel: Grammostola rosea

sp. = (Kan även skrivas spec.) Betyder species/art och används individuellt när man bara känner till släktnamnet,
men inte kan precisera arten. tex. Avicularia sp. = en okänd Avicularia-art.
spp. = Betyder arter och används fall man talar om flera arter i samma släkte, tex. Poecilotheria spp. = Flera Poecilotheria-arter.
ssp. = Betyder subspecies/underart och används när man både känner till släkte och art men ej underart
(Mycket ovanligt hos Theraphosider) tex. Stromatopelma calceatum ssp. = Stromatopelma calceatum - okänd underart.

Står i Anders artikel som jag klistrade in länk till högre upp i tråden. Men upprepning är bra, då fastnar det bättre ;)

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Bra tråd och vettiga synpunkter och råd! 

Personligen tycker jag inte att det duger endast med ett svenskt eller engelskt populärnamn på arten man har, säljer, köper eller bara är intresserad av :) Det krävs vetenskapliga namn om det ska bli rätt och enkelt för alla att förstå vad man menar. 

Jag vet exempelvis inte hur många gånger jag hör folk säga eller skriva endast "Tigerpyton", det säger inte mig så mycket då det finns flera arter. Det vara bara 1 exempel av många där miisförstånd ofta sker. (Givetvis förstår jag att i 90% av fallen menar folk burmesisk tigerpyton men ni fattar min poäng.) 

478
592
Rottenroth:

Har man dyslexi så tycker jag det är ok att man kanske har lite svårigheter vid vetenskapliga namn, för reptiler så finns ju www.reptile-database.org

Men lider man i brist på motivation eller total ignorans så tycker jag inte man ska äga djur öht.

Man ska ha koll på vad man har hemma så man vet hur man ska sköta samt mata djuren med rätt diet.

För mycket slarv på denna sidan hos folk som ska sitta och agera smartass men sedan sitta med korkade common names som är så jävla enkelt att skippa använda (för folk som inte har dyslexi) bara du har intresse nog för djuren.

Själv skulle jag aldrig få för mig att köpa djur av någon som enbart använder common names då mina misstankar mot att skötsel och diet inte har hållits, för orkar man inte läsa något så enkelt som vetenskapliga namn så orkar man väl inte leta upp region för att kolla biotop samt diet?

Bra tips i överlag!

Det är bra att det uppmärksammas mer, vi behöver mer koll på djuren i hemmen.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild