Hej allihopa!
Den här tråden består egentligen av två skilda frågor;
1. Jag har ett terrarium på 200x50x60 cm, i detta bor det snäckor. Dessa djur kräver en hög luftfuktighet och har alltid haft det, vilket fungerat bra fram tills förra veckan då det helt plötsligt uppstod vitt ludet mögel över hela bottensubstratet och inredningen. Jag började då med att ta bort det översta lagret bottenmaterial samt byta ut inredningen. Dagen därpå var möglet tillbaka igen. Jag tömde då ut allt och städade igen det nograt, lät det torka samt vädra ur under ett dygn samt öppnade upp lite mer ventilation, för att sedan fylla på med helt nytt bottensubstart (använder kokosfibrer) och placerade in helt ny inredning. Dagen därpå var möglet tillbaks igen. Har nu gjort det samma en gång till och använt lite starkare desinfektionsmedel (debisan). man kan dock fortfarande känna lukten av mögel. Då till min fråga; Skulle det vara möjligt att använda anti-mögel medel för att sedan rengöra det ordentligt innan djuren placeras tillbaka, utan att djuren tar skada? Funderar på att använda ett medel som heter "Mögel-fri direkt" Jag vet att många är emot att använda kemikalier över huvud taget i terrarium, men det känns inte som att det finns mycket till alternativ... Tacksam för hjälp!
Jag har förstått att det här är ett vanligt problem i högfuktiga terrarier, på en hel del ställen har jag läst att det vita ludna möglet är helt harmlöst... stämmer detta?
2. Jag har även läst att mögelrisken är mindre i bioterrarier. Jag har länge velat skapa ett bioterrarie med ett egen mini-ekosystem, men är rädd för att det kommer bli helt galet fel. Är det någon som har erfarenhet av bioterrarier? Hur gör man för att lyckas samt att hålla det bra coh fräscht?