Jag tycker att det är okej att kalla dem faktablad så länge de innehåller den vedertagna och för tillfället gällande vetenskapligt belagda fakta som är tillgänglig. Fakta är färskvara och skulle man hårddra frågan så skulle inga texter få kallas faktablad.
Det finns förstås en hel del så kallade faktablad som inte innehåller vetenskapligt belagda fakta, utan snarare är personliga tolkningar och/eller åsikter. Sådana texter ska inte kallas faktablad och inte heller skötselråd. Snarare någonting som exempelvis "Mina erfareheter av …"
Något jag däremot gärna skulle vilja se är en redigeringsfunktion av den språkliga delen. Nu menar jag inte att folk som inte hade femma i svenska inte ska skriva om de vill det, alla kan skriva en text, men det finns ingen som kan skriva en lång text utan ett enda fel.
Om vi inte kan ha en redigering av texterna, så vill jag i alla fall komma med några små råd och tips. Det handlar inte om vanliga inlägg nu, utan om artiklar och faktablad, alltså större sammanhängande texter:
Det viktigaste av jobbet som textredigerare utöver att rätta stavfel och justera meningsbyggnaden, är att öka läsbarheten. Det enklaste sättet att öka läsbarheten är radmatningar. Försök att göra en tomrad efter max sex rader.
Undvik talspråk som exempelvis "eran" och "våran".
Undvik förkortningar och siffror i löptext, de stoppar upp när man läser.
Upprepa inte.
Ta bort alla ord som inte måste vara med i en mening för att den ska bli korrekt.
Om texten känns torftig, eller rentav torr, fyll på med adjektiv.
Glöm inte infinitivmärket -"att". Det blir inget språkflyt när man skriver till exempel "kommer komma". Verbet "komma" behöver sitt infinitivmärke i en lättläst text, därför bör man skriva "kommer att komma".
Använd svenska ord när det finns.