Faktablad

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6

Medlem i GHF
175
362
Fredriko:

Hej. I stort håller jag med Falk, Leolina, Redfoot m.fl. om att skötselråd är den termen som bör användas snarare än faktablad. Ibland är det åsikter och ibland är det helt enkelt alldeles för omtvistat för att det skall kunna presenteras som rena fakta. Det finns flera exempel på det (jag mailar Anders).

Jag har flera böcker här hemma där det står att landsköldpaddor kan hållas på golv och att gröna leguaner kan hållas tillsammans med skäggagamer. Så böcker kan man inte lita blint på heller. En litteratursammanställning är inte nödvändigtvis att betrakta som fakta. Helst ska tydliga referenser stå med i så fall, och det ser jag inte i dessa faktablad.

Välmenande råd, både på forum och i faktablad, är en stor faktor till varför djur blir misskötta hos nybörjare. Argument som -jag har gjort så här med åtta leguaner och det har gått bra för mig är- ytterst missvisande och kontraproduktivt. Jag har personligen gjort konstiga saker som gått bra, ett tag. Men det behöver inte vara bra för det. Jag säger inte det är fel att skriva personliga erfarenheter i ett skötselråd, men det är inte fakta, och det behöver inte vara rätt.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:

Jag har kollat igenom lite på google trends.

Order "skötselråd" är betydligt mer frekvent använt än "faktablad". Så även detta talar ju för att en namnändring vore på sin plats.

Medlem i GHF
175
362
Fredriko:

Finns stäppvaraner i sydafrika?

www.iucnredlist.org/details/178346/0

1275
1725
Falk:

Anders:
Fredriko skrev precis det jag menar och vill fast på ett kanske begripligare sätt än jag.

chlamydosauros dej är det nog många som inte alls skulle hålla med om även om du skulle haft 100 leguaner i 100års tid. Har du haft stäppvarander så har du säkert läst vad dom funnit i 100tals maginnehåll? Jo inte spår utav en endaste gnagare.

Medlem i GHF
175
362
Fredriko:

Chlamydosaurus: Menar du att det funnits vilda Varanus exanthematicus i Sydafrika på 70-talet eller menar du att de bara exporterades därifrån? Jag förstår inte riktigt?

Att importen kommer från Sydafrika betyder inte att djuren finns där vilt. Mängder av asiatiska djur importeras till exempel från Singapore till resten av världen men det är bara ett ompackningsland. Djuren i sig kommer från andra delar av Asien.   

Att en stigfinnare sett vad Varanus exanthematicus äter i det vilda i Sydafrika sen flera år tillbaka låter lite konstigt enligt mig? Arten verkar ju inte finnas där?

Det är just denna sorts information som kan vara missvisande.

Likaså påståendet om att det skulle räcka att en person lyckats hålla ett fåtal individer vid liv en längre tid för att det ska vara en indikation på att det är en metod som fungerar. Det behöver absolut inte vara så. Därför kan det vara farligt att dra slutsatser enbart baserade på egna erfarenheter.

Jag vet att man kan hålla olika landsköldpaddor vid liv i upp mot 40 år gåendes på köksgolv (antagligen längre än så). Det har jag sett flera exempel på. Att man lyckas med det är inte en entydlig indikation på att det är en metod som fungerar. Det är en indikation på att djuren är oerhört seglivade. Även med fel skötsel. Det finns många fler exempel på detta.

Medlem i GHF
175
362
Fredriko:

Jag vill tillägga att givetvis måste ett skötselråd innehålla ett visst mått av personliga erfarenheter och observationer. Inget snack om det. Men det måste vara hyfsat väl underbyggt och inte helt motbevisas av andra kända fakta. I så fall krävs ganska mycket av personen som skriver det.

45
68
Jimmy_S:

Stäppvaraner blir oftast inte så gammla för att dom just får fel foder gnagare/kattmat etc dom blir helt enkelt för feta.Och bara för att en "stigfinnare" säger att dom äter gnagare i det vilda ska jag då börja mata mina stäppisar med det? knappast! Etthundra individer och inga spår av gnagare det är fakta det!

Medlem i GHF
175
362
Fredriko:

Jag har inte alls bestämt mig för att du har fel. Du behöver inte bli så defensiv. Du behöver givetvis inte heller ge mig din källas namn och adress. Men all info jag kan hitta säger att det inte finns stäppvaraner i Sydafrika. Inte ens i närheten faktiskt. Kan du visa en källa där det står att de finns där?

Leguaner, varaner (och många andra reptiler) kan absolut leva många år även under dåliga omständigheter. Där har du tyvärr fel. Med många år menar stor procentdel av vad man tror deras normala livslängd är. En leguan kan tex lätt bli över 15 år även om man ger fel föda och fel miljö. Reptiler är överlag väldigt förlåtande djur skötselmässigt. Speciellt vissa arter kan hållas på fel sätt väldigt länge innan de dör. Leguaner är tyvärr en av dessa. Det är bland annat därför man brukar säga att det är en av de mest misskötta reptilerna.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:

Det har gått lite väl offtopic just nu, så vi bör återgå till trådskaparens huvudinlägg.

Eftersom de flesta är för ett byte till "Skötselråd" så är detta något som kanske kommer att bytas till i nästa uppdatering.

Medlem i GHF
646
417
Jimmy:

V exanthematicus finns inte i Sydafrika, utan alla distributionskartor markerar deras utbredningsområde som söder om Sahara, och norr om Ekvatorn. Dvs inte i närheten av Sydafrika.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 6
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild