Faktablad

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6

593
551
Redfoot:

Vad bygger du den logiken på om du inte har sett hur djuret beter sig med egna ögon?

Jag ger upp, god natt!!

1275
1725
Falk:

Leedragon, Australien är stort och alla varaner bor givetvis inte på samma fläck och äter därför inte samma mat precis som resten av världens djur.
Det är just därför vissa arter special anpassar sej till dom lokaliteter dom har annars skulle man kunna sköta djuren på exakt samma vis bara dom kommer ifrån samma land.

Sen kan Bossnr1 lugna ner sej för det är ingen som kritiserat det du skrivit, än så länge iaf.
Reptilböcker från 80 och 90talets usa är rena djurplågerierna så jag hoppas att du inte tar från dem.

273
3
117:

Logiken bygger på att herpetologer och andra människor studerat dessa djur under längre perioder och ner ett faktablad, det gör många sen kommer såna som jag och läser flera stycken för att sedan kunna dra egna slutsatser.

Okej, god natt

1685
794
fluffis:

Om man har skaffat ett djur och är nybörjare så tycker jag att det känns troligt att man tar till sig information oavsett om det står faktablad eller skötselråd i rubriken.

Om jag utgår från hur faktabladen i dagsläget ser ut så består den allra översta delen av fakta och resten av texten blir en blandning mellan fakta och erfarenhet som leder till råd om hur djuren ska/bör/kan skötas.

För att prata om något annat så har jag ett förslag som jag har tänkt på och det är högst upp till höger i faktabladen där det står "Skrivet av: ...". Där skulle jag vilja ha en eller två rader till som heter "fakta/informations-granskad av: ..." och eventuellt "språkgranskad av: ...". Vad gäller fakta/informationsgranskad av så skulle det leda till att någon annan godkänner innehållet i faktabladet vilket gör det ännu mer trovärdigt och att man som läsare har två personer att vända sig till om man har någon fundering. Om det handlar om en art där man inte hittar någon kunnig granskare så får man låta det stå "ännu inte faktagranskad. Vill du granska, klicka här". Då ser man direkt om det finns en eller flera som har "godkänt" innehållet och det blir även lätt att delta.

273
3
117:

Jag kommer inte svara på de kommande motargument eftersom jag ska lägga mig, svarar imorgon eller nån gång när jag har tid. God natt gott folk

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2511
anders:

Tycker man att något inte stämmer i ett faktablad, så är det såklart viktigt att man säger till. Det ska inte bara grundas i åsikter, utan i vetenskaplig fakta så långt det går.

Falk, upplever du att kvalitén av informationen i dessa skötselråd är dåliga och att det är därför du inte vill att de ska heta faktablad, eller handlar det snarare om en definitionsfråga?
Du verkar missnöjd med att gnagare nämns som föda till stäppvaraner, så är det här skon klämmer är jag såklart öppen för att höra dina argument för att komma fram till om en ändring i just detta fall är på sin plats. 

Jag har i en del fall då jag själv inte haft tillräckligt kunskap (och känt till någon kunnig) låtit denna kolla igenom faktablad för att säkerhetsställa faktan. I vissa fall kanske det behöver kollas mer, men överlag tycker jag att våran sektion med skötselråd är bland de bättre att få tag på.
Eftersom jag inte har all tid i världen blir det svårt att sätta sig in i allt. Jag har ett fåtal briljanta personer som hjälper till, och det är såklart värt enormt mycket. Vet man om att man är extremt kunnig inom någon specifikt djurgrupp och har lust att hjälpa till, så släng iväg mig ett meddelande, så har jag koll på vilka personer som har möjlighet att faktagranska diverse faktablad.

Diskussion om vad definitionen av ordet faktablad betyder, och vad för vetenskapliga grunder som bör ligga bakom för att klassa något som vetenskaplig fakta är väl annars rätt så irrelevant i detta fall kan jag tycka. Så istället kvarstår min fråga vad gemene man använder, faktablad eller skötselråd?

1275
1725
Falk:

Anders
Grejen är den att vilken klantskalle som helst kan skriva ett faktablad och printa ner vilka felaktigheter som helst som därefter nybörjare tar efter. Ta tex den kära Gröna leguanen (Iguana iguana) som måste vara ett det mest misskötta djuret i hela terrariehobbyn.

En av anledningarna är skötselråd som presenteras som klanderfri och korrekt fakta och det kan vara allt ifrån att dom inte behöver något terrarie till att äta insekter möss osv.
Beskrivning av djuret är oftast rätt fakta men det senare angående skötsel kan det vara lite si och så med och det är för djurens skull jag vill att råd ska kunna granskas. Man kan inte skriva att "min ödla äter det och det och jag har inte märkt att det är nå fel dojj dojj"

Det borde kanske tilläggas en textrad till varje skötselartikel att det är personens egna uppfattningar, erfarenhet och vilken/vilka källor som använts.

Själv har jag fågelspindlar närmast hjärtat men fasar över hur dom sköts i bla Usa där väldigt väldigt många går efter vad som skrivit i Schultz böcker Tarantula keepers guide. Och allt som står, bla att dom i det närmaste blir tama, barn kan klappa dom osv, tas som sanning av människor just för att det står i en bok.

Fluffis hade en intressant ide

333
97
leolina:

"Så istället kvarstår min fråga vad gemene man använder, faktablad eller skötselråd"

Jag står fast vid att skötselråd är vanligast och även lämpligast. Det är ju även så som flera påpekat att bladen innehåller både fakta och råd, därmed är det ju inga faktablad utan just skötselråd.

270
80
Mjos:

Endast det du erfarit kan kallas kunskap, resten är bara information..
//Albert Einstein

"Informativt skötselråd" kanke?

;)

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2511
anders:

Falk, okej, så då är namnet på det i sig rätt så ointressant för din del. Det är snarare att du tycker att vissa saker inte stämmer. Jag ber dig därför att berätta vilka specifika skötselråd/faktablad och påståenden du inte tycker stämmer, så att man kan komma fram till ifall det är något som bör ändras eller ej.

Sen är det ju så att "vilken klantskalle som helst kan skriva ett faktablad" inte stämmer, åtminstone inte om du menar här på terrariedjur.se, eftersom faktabladen granskas så gott det går och i vissa fall även nekas eller behöver kompletteras. Återigen ber jag dig säga till om det är något du tycker inte stämmer. Du får såklart jättegärna skriva några skötselråd om arter av fågelspindlar, om de är dessa djur som du brinner lite extra för.

fluffis förslag är helt klart intressant, och ger även de personer som hjälper till med granskning något för jobbet. En del skötselråd/faktablad behöver skrivas om så extremt mycket att det i vissa fall är mer jobb utav granskaren och korrekturläsaren än vad det är för författaren. Andra gånger är faktabladen/skötselråden så väl skrivna att det mer eller mindre bara är att publicera.

leolina, Det är mycket möjligt. Jag ska försöka se om det går att få fram någon statistik ifrån google om vad som är vanligast att folk söker på. Jag har inga problem med att byta det till skötselråd då det är något jag funderat på tidigare, men jag var intresserad utav Falk's intentioner med tråden.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 6
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild