Veterinär med koll på reptiler

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

114
73
Lunde:

Angående Tiaminas har jag hittat följande informativa källor

www.thamnophis.com/forum/husbandry/5722-academic-nonsense-scientific-info-thiamine-thiaminase.html

www.gartersnake.info/articles/2012/all-about-thiaminase.php

Som azeam skriver är Tiamin vattenlösligt och svårt att överdosera. Tiaminbrist  däremot  förekommer hos såväl människor som djur, och bristen orsakar  Berberi med diverse symptom (däribland blindhet och konvulsioner). Än så länge har jag inte lyckats hitta någon information om tiaminförgiftning, men återkommer om jag hittar något.

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:

Ja, visst är det härligt? Det är svårt att låta bli att engagera sig när du skriver så pass mycket konstigheter. Tipsen i sig säger jag inget om, men din diagnos (tiaminförgiftning) verkar högst osannolik och många förklaringar (se mitt förra inlägg) är inte annat än totalt nonsens. 

142
12
blixa:

vart visst debatt här :p men bör jag vara orolig över parasiter? Senaste avföring var det inget blood i och ganska rejäl. kan det varit nån förstoppnings historia?

31
8
SunOfDarkness:

Tråkigt att det blir mail istället, jag ville absolut inte debatera...

114
73
Lunde:

Blixa, om du vill utesluta parasiter så gör SVA analyser även för privatpersoner (de testar bl.a. för trikiner i vildsvinskött som jägare skickar in). Du gör bäst i att kontakta dem först och fråga hur du ska paketera provet, men det borde din veterinär kunna hjälpa dig med också. Om jag läser deras prislista rätt kan det kosta 280 kronor för analysen.

Hoppas ditt djur kryar på sig.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild