någon som har fött upp kameleonter?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 7

234
1
tinagustafsson:

234
1
tinagustafsson:

jo mager är hon ju, ännu smalare på morgorna :/ men måste solen lysa in, för vi har fönster så att vi har kvälls sol och då är det mörkt redan eller räcker det att solen bara lyser ute utan att man ser den? men hon har bra sollampor är det inte onödigt att stressa henne så. hon brukar försöka krafsa sig ut på glaset och när man då tar ut henne så är hon helt galen sitter inte still alls. måste hon verkligen sitta ute så länge och varje dag isånafall? 

men b vitaminer är bra också va? för hon äter ju fortfarande zophobas :) så då häller jag lite på dem men de drar ju inte in i dem men hon får ju ändå i sig lite iaf :)

Mvh Tina :)

234
1
tinagustafsson:

ska jag verkligen ställa in hinken nu för tänker hon har ju aldrig grävt på botten, och om vi ska ställa in den så måste vi ta bort många växter och grenar, har ju bara 90*45*90 terrarium? kanske stressar henne mer tänker jag?

:)

1159
626
Temla:

Om jag tog ut mina kameleonter varje dag skulle de troligen kola vippen av stress, de gillar inte alls att komma ut, tvärtom. Kanske är den här lilla nog stressad efter alla veterinärbesök, nålar och antibiotika som rört till funktionerna i kroppen. Men inte vet jag.. din ödla kanske är mer orädd än mina. haha

Om du inte har plats för en hink (det har inte jag heller), lägg jord i en stor hög på botten, djup nog att gräva tunnel i! Och se till att hon har gångvägar ned så hon lätt kan ta sej dit och upp igen. 

För min hona tar det lång tid mellan att hon börjar krafsa på glaset till att gå ned på botten. Hon beter sig precis som din.. vill ut, och när hon kommer ut är hon inte still en sekund. Jättejobbigt. Men det är väl för att hon är förprogrammerad att "ränna omkring" tills hon hittar det perfekta äggläggningsstället. skratt

Hur gammal var din igen - är hon så pass gammal att det är dags för äggläggning? Det kan inte vara andra orsaker till att hon/han vill ta sig ut? Kan det vara för varmt i terrariet? 

234
1
tinagustafsson:

nej inte för varmt tror jag iaf, runt 35 under värmelampan 21 vid andra sidan lite längre ner.. vi har en värmelampa på 100 watt. alltså han var typ 4-5 månader i juni när vi köpte honom så 10 månader rungefär.. okej men om jag ska lägga en hög av torv så måste jag typ ändå ta bort växter har väldigt mycket :p men så jag borde ta bort lite växter och grenar alltså, jag hade ju väldigt lite förut då mådde han ju bra men alla säger att det ska vara såproppat så man knappt får in armarna, så då ändrade jag om och alla sa att det var mycket bättre så.. så vad borde jag göra? har två stora benjamin ficusar, två ganska stora monstera en typ fiol ficus någon orkide och en yuccapalm och en massa olika pinnar.. okej då är de ingen mening att ta ut honom vid fönstret då..

234
1
tinagustafsson:

nej Django är väldigt orädd men stressad och de klart efter alla veterinär besök stackarn, men man måste ju när man ser att han inte mår bra men känns dumt men nu blir det inga mer besök hos veterinären iaf och inga mediciner det är skönt! :) Ja dem är verkligen riktiga gåtor! :P

234
1
tinagustafsson:

fast det var i juni jag hade så och han var ju bara bra i någon månad, jag tror inte att jag borde göra lika för då hade jag typ två grenar och väldigt låga blommor. stressar jag inte honom mer om jag ska börja ändra om? nu har han ju ändå haft så här sen augusti typ, tänkte kanske dumt att göra om när han har vant sig med den här inredningen?

:)

234
1
tinagustafsson:

okej aa det är svårt man vill bara sin bebis det bästa :/

234
1
tinagustafsson:

234
1
tinagustafsson:

nu tog jag bort en ganska stor benjamin ficus som stod längst ut, ser hemskt tomt ut men vi testar det :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 7
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild