För stor föda?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
Pimuspyton:

Hej har två Kungspyton som jag haft i ca 2 månader en är min den andra har jag bara hand om tillfälligt. Jag har matat dom med råttor 2ggr. Efter varje måltid har dom börjat ömsa. Och ormen jag har hand om spydde upp sin råtta andra gången. Fast de gick fint första gången. Är de för stora byten? Gav dom fullvuxna möss igår då jag blev osäker. Tack för svar. Ormarna är ca 120cm långa. Råttorna dom har fått är medium.. // Robin

75
8
Zicki:

Hmm... Fick båda Kp'rna lika stora råttor, och är ungefär 120 cm långa? Lite konstigt att den ena spydde upp, ifall det är så att dem är lika stora, och även råtterna va det.. Det borde inte vara några problem och ge dem mellanstora råtter... Men prova och ge den som stötte upp råttan igen mindre råttor nästa gång. Hoppas det var en engångsförselse, så hen inte stöter upp igen. 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Ormar kan även spy upp maten när dom känner sig hotade/stressade, finns en hel del trådar här på forumet om matknepiga kungspytons :) där kanske du kan finna något tips? om inte annat blir det intressant läsning.

Medlem i GHF
646
417
Jimmy:

Temp i terrariet?

305
147
HenkePetersson:

Då det är dval sesong just nu och tempraturer är något lägre än normalt, bör man mata därefter, om man ger för stora byten under dvalen finns risken att dom spyr upp maten igen helldre det än att maten blir dålig i magen pga för låga tempraturer vilket kan leda till döden för dom.

Bäst är att inte mata alls under vinter tiden varesig man dvalar ormarna eller inte, ärdom inte sjuka eller extremt undernärda klarar ormar flera månader utan mat. Dessutom brukar kps strula med käket så här års då är det bättre att inte mata dem alls.

163
34
Danne:

Håller ej med HenkePetersson. Mata som du brukar, men prova mindre råttor ifall du känner att det kan ha varit för stora råttor tidigare. Ormar är smartare än man tror, och om dom inte vill äta pga. årstiden så äter dom helt enkelt inte. Jag har KPs som nästan flyger ut ur racken när jag matar dom, och andra som inte är lika intresserade.

Att en av ormarna spydde upp råttan kan bero på många saker. Skulle tippa på stress av någon anledning, men kan även vara för stor råtta.

(detta är min åsikt, man kan även göra som HenkePetersson såklart).

305
147
HenkePetersson:

non taken DPBallpythons

Det finns många sätt att tillämpa det sättet du kör på funkar för dig, men kanske inte för andra, Dessutom är det bra för ormar att ha en non feeding period, det ger dom chans att bygga muskler av fettet dom lagrat under den varma perioden då föda finns i ett överflöd, ormar som matas året runt och aldrig får vila, får till 90% fettma problem längre fram i livet, vilket med säkerhet kommer att redusera chansen för en lyckad parning och reduserar även antalet ungar markant, för att inte tala om minskad lifs längd på ormen i sig.

Sen växer faktiskt ormen mer om man inte matar den under sval perioden, hur konstigt det än låter så är det faktiskt så..

I dag har jag bara kB,s men för en 10 år sedan var jag i Kp träsket:), mina djur som var 2 år+ fick ingen mat under de 4 vinter månaderna nov-feb och dom gick upp i vikt.

Men det är helt klart upp till var och en hur man gör. det är ju bara tips

""" Ormar som är sjuka eller undernärda, eller juvinila djur bör inte vinter dvalas"""

Medlem i DHF
1083
777
Westman:

Fett bygger inte muskler

953
1840
peter54:

Här är lite väl mycket spekulativa påståenden som knappast går att faktiskt belägga. Frågan var varför den ena ormen spydde upp råttan och då tror jag mer på rent fysiska förklaringar, som exempelvis att ormen känt sig stressad (möjligen av den andra ormen, eller om ormen blivit lyft/flyttad efter matning) eller att temperaturen blivit för låg för att spjälkningsprocessen ska fungera. För stor föda tror jag inte alls på, då hade ormen spottat ut under sväljprocessen istället, inte väntat tills senare.

Nu har jag inte haft kungspyton på 35 år, så jag kan ha fel här, men jag vill minnas att man inte vintervilar dem eftersom de inte lever i den tempererade klimatzonen, utan bara kör en torrperiodssimulering ungeför som man gör på Boa constrictor, sänker några grader på temperaturen och några timmar på ljuset under ett par månader. Vid en sån "lättvila" kommer ormen att förbränna energi och därför bör den antingen matas under vilan om detta är möjligt, alternativt ska den vara välmatad före densamma.

En orm som ska vintervilas på det "riktiga" sättet, ska vara välmatad och det lilla fettlager den då eventuellt har kommer att kvarstå även efter vilan eftersom tanken med en "riktig" vintervila är att det metabola systemet ska vara avstängt så att ingen energi förbrukas, dvs att temperaturen sänks under 15°C. Då tappar ormen normalt ungefär 2 % av kroppsvikten (cirka 4 % om den ömsar under vintervilan). Att en orm växer sig tyngre under svält förefaller ganska orimligt. Jag har dock vid ett tillfälle kunnat konstatera att en orm blivit aningen längre under vintervilan, men ändå tappat lite i vikt.

163
34
Danne:

Helt ärligt har jag inte heller hört talas om att dvala en kungspyton. Man kan sänka tempen hos honorna under parningstiden (vilket jag gör), men mer än så vet jag katten. Och som westman säger så bygger väl inte fett muskler?

Att dina ormar som du inte matade på 4 månader under vintern gick upp i vikt låter väldigt orimligt. Sorry, men det köper jag inte utan någon vettig förklaring.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild