Hej!
Tycker absolut inte du ska tveka då det är tecken på osäkerhet och det kan du nog bara jobba bort genom vana och vana skaffar man sig av erfarenhet som en mentor i ditt fall kan ge dig!
Många väljer att gå den direkta vägen att inte skaffa erfarenheten.
Möjlighet kan vara en av faktorerna, ignorans finns hos vissa också men sen kan man ju inte lära sig på annat sätt än trial and error faktorn. Du kan ju inte läsa dig till hur du ska bete dig med en viss individuell orm, det betyder dock inte att du inte ska läsa på om arterna du tänker hålla. Det är mycket viktigt i min mening speciellt gällande giftormar.
Personligen tycker jag mentorering är kanon bra, man kan lära sig mycket av att observera andra hantera och även berätta om sina misstag. Tips & råd och sen att få börja hantera hos någon som kan säga hur du ska gå till väga, vad du gör för "fel" och vad du gör för "rätt".
Vana ger självförtroende och en viss säkerhet i sig själv, MEN det betyder inte att man ska släppa garden och sluta vara försiktig.
Försiktighet, nogrannhet och risk tänkande hjälper en lång bit.
Känner du att du vill skaffa giftormar så tror jag inte någon dröm kommer hindra dig, du ska inte förlita dig på vad drömmar gör. Drömmar är orealistiska men kan dra ett spratt på skallen självklart, så att säga att de inte har någon påverkan tycker jag folk gör fel men det är min åsikt!
Drömmar däremot ska inte avgöra vad för val du väljer i det vakna tillståndet.
Är det någon som inte håller med så behöver det inte bashas hit och dit för det är min åsikt och jag lär inte svara åt någon som ska agera forum"smart" eller arrogant då jag har betydligt bättre saker för mig än att debbatera vem som har rätt och fel, alla behöver inte tycka / tänka lika för att det ska fungera.