Inredning till Leopardgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 12

62
0
fremar:

Inget ännu, men hon ligger på varma sidan än. Hon fick lite olja idag igen och massage på magen. Den känns inte hård nånstans som jag läst att det blir vid förstoppning men hoppas ju på att hon skiter snart. Hon verkade gilla att ligga och ta ett bad idag sen la hon sig i fuktgrottan.

62
0
fremar:

Äntligen låg det en stor skit i ett hörn, får ta och undersöka om det är någon sand eller grus i det imorgon. Kunde inte se något konstigt med det nu. Fortsätter att ha på värmemattan under natten nu då och ser om det blir snabbare matsmältning. Det var bättre att ge syrsor än mjölmaskar väl, tar nog och matar imorgon eller på söndag.

1159
626
Temla:

Mjölmask är mycket hårdsmält och kan hos vissa djur orsaka förstoppning. 

62
0
fremar:

Ok, ska inte ge det nu då. Det var ingen sand eller grus i skiten, så då har det väl bara tagit lång tid pga nytt terrarium och att hon legat på kalla sidan hela tiden.

230
22
Nooon:

Nice :) Äntligen!

62
0
fremar:

Nu har Zelda ätit två syrsor på söndag kväll och tre syrsor igår kväll, men ingen skit sen i fredags natt än. Verkar inte gå så snabbt med matsmältningen trots att hon ligger på varma sidan hela dagarna vad jag kunnat se. Har på värmen hela natten fortfarande också. Har låtit henne vara helt ifred och inte haft ut henne alls från terrariet sen senste badet förra fredagen.

230
22
Nooon:

Referensrapport

Citerar mig själv: "mat i tisdags och toabesök igår kväll (torsdag). ...men hon var hungrig redan igår och skulle kanske t.om kunnat ta något i onsdags också."

Och förlänger rapporten med följande:

Ökat tempen i fuktgrottan sen sist från ca 28,?-29,7C till 30-31,7C.
Mat i fredags - syrsor och en zophobas, god aptit (5-6 tonåriga syrsor + 1 zophobas).
Mat i söndags - syrsor och kackerlackor, hon var inte riktigt hungrig... men när hon fick se kackerlackorna ändrade hon sig (två syrsor och tre kackerlackor av ungefär samma storlek).

Toabesök först natten mellan onsdag och torsdag!

Normalt? Kanske det då... eller? Det skulle vara kul att höra av fler leoägare hur lång tid det tar för maten att passera.

62
0
fremar:

Toabesök igår kväll så denna gång tog det 7 dagar. Då har hon ätit 2 syrsor på söndag, tre på onsdag och en på fredag. Sist tog det ju 10 dagar så det var ju bättre nu.

62
0
fremar:

Aptiten verkar vara sådär nu, en syrsa bara i fredags och bara en idag. Vet inte om jag ska testa mata varje dag. Hon tar första syrsan direkt hon får syn på den, men sen tappar hon intresset på att ta fler direkt.

230
22
Nooon:

Det är inte stökigt kring matningen? Kan det vara något som distraherar? TV:n, någon som hojtar, du som rör dig för mycke...? Sån´t reagerar min leo på och kan komma av sig med ätandet. Samma sak om hon får vänta för länge på nästa kryp - då går hon och lägger sig.
I början var zophobas en aptitdödare... tills jag började krossa huvudet på dem åt henne... jag tror att de bet henne. 

Jag vet inte det med att mata varje dag. Man brukar säga att man kan vänta ut aptiten... men det är inte negativt att prova. Äter hon en om dagen så äter hon. Det märker du.
Det drar åt vinter och sämre aptit kan vara att vänta... men jag tycker allt att det är lite tidigt för det ännu. Öms ger ju också sämre aptit. Det är väl obehagligt att vara insvept i ett torrt skinn... och sedan när leon har ätit upp det så är den väl lite mätt.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 12
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild