Inredning till Leopardgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 12

Administratör
Medlem i SHF
2696
2514
anders:

Både temperatur och luftfuktighet är något som inte måste vara exakta siffror varje dag. Självfallet blir man lite orolig över att det står olika på olika sidor. Det kan mycket väl även bero på att man kan mäta på olika sätt. Mäter man direkt under lampan, så har det betydelse vad för färg lampan lyser på. (Svart absorberar ljuset och blir varmare)
Det viktiga är att man håller sig inom spannet, men framförallt får en temperatursgradient så att ödlan själv kan anpassa sig efter hur varmt/kallt den vill ha.
En värmeplats på 40grader tycker jag kan vara lite högt för just leopardgeckos, och jag hade hållit värmeplatsen under 35 grader om jag kunnat.

62
0
fremar:

Ok, nä upp mot 40 grader vill jag inte att det skall bli heller, har ju mätt med en ir-termometer tror den ska visa ganska exakt hur varm ytan är. Verkar som sagt vara något fel på värmemattan då den inte alls verkar bli varm på en sida och alldeles för varm på andra ställen.

Håller på att försöka hinna rengöra och få igång det "nya" terrariumet jag köpte så snabbt som möjligt. Har kommit så långt att jag rengjort allt på insidan med ättika för att få bort kalk, sen skurat ur med parfymfritt diskmedel med trasa flera gånger och även diskat bakgrund, lite inredning. Sen sprutat Virkon S på allt och torkat bort med trasa och vatten efter det fått verka.

Ska hälla i sanden i terrariet ikväll och testa så värmematta, belysning osv blir bra i det. Har dock inte hunnit bestämma mig hur jag ska ha växterna i terrariet och inte heller hittat stenar osv som jag vill inreda med. Så till att börja med så rengör jag och desinfekterar inredningen som hon har nu och använder den först.

Här fanns det förresten lite riktiga växter till ökenterrarium: reptile.aquaristic.net/Plants-Dessert-Terrarium/

62
0
fremar:

Hur skulle man förresten göra med värmematta under ett glasterrarium, jag har köpt ett liggunderlag som jag ska ha mellan bänken och terrariet. Skar bara bort en bit för kabeln och den plastklumpen på värmemattan, men jag kanske bör skära bort tillräckligt för att inget av värmemattan skall ligga pressad helt mot glaset?

62
0
fremar:

Verkar som att det blir för varmt med 20W värmemattan, jag skar bort liggunderlaget där värmemattan ligger. Hade på belysning och värmematta ca 5 timmar igår för att testa och då visade en vanlig inomhustermometer som jag la ner på sanden 32.5 grader som max. Men när jag mätte med ir-termomtern på ytan ovanför värmemattan så visade den 38-39 grader som mest så det känns som att jag måste skaffa mig en enkel termostat kanske?

Funderade på denna www.akvarieshopen.com/reptiltillbehor/kontrollutrustning/microclimate-ministat-100-EN.html borde väl duga då den har max inställning på 35 grader och klarar upp till 100W.

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

köp en dimmer annars 

62
0
fremar:

Fast en dimmer som klarade 20W var ju nästan lika dyr som den där termostaten, hittade inte någon dimmer som var billigare än 149:- som klarar mindre än 40W. Fast jag tog en dimmer som var för 60-150W nu och testar lite med den bara för att se om det går ändå.

Har planterat nästan alla succulenter i en plastburk som jag klippte ner till ca 3 cm satte i lecakulor och sen jord. Tänkte försöka att täcka den synliga jorden så gott det går med lite stenar och sen försöka få hela burken jämns med sanden i terrariet.

62
0
fremar:

Så nu har Zelda fått flytta in i nya terrariet, hon undersökte det och klättrade runt på allt. Mycket mer aktiv än vad hon varit tidigare. Fick ner temperaturen på sanden ovanför värmemattan till 31,5 grader och nere i sanden mot glaset 35 grader med dimmern.

Ute på lite upptäcksfärd utanför terrariet:

Utforskar nya terrariet lite:

Hanna:

Är det en hona? Ser väldigt grov ut. :) Riktigt fin.

62
0
fremar:

Hur ska man göra med belysningen, på vissa ställen står det att Leopardgeckon inte behöver UV-ljus och på andra att den behöver det. Om jag ska skaffa det, är det bäst att sätta en sån lågenergi UV 2.0 eller 5.0 lampa i värmelampshållaren jag har eller är det bättre att byta ett av lysrören i rampen till ett UV 2.0 eller 5.0? Just nu har jag inte satt i värmelampan alls och i rampen sitter ett vanligt varmvitt och ett kallvitt lysrör.

62
0
fremar:

Tack, enligt tidigare ägarna så skall det vara en hona, jag har inte lyckats undersöka om det stämmer ännu. Hon vill inte ligga på rygg :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 12
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild