Inredning till Leopardgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 12

62
0
fremar:

Jo har läst massvis med skötselråd, frågade i den ena butiken om de kunde ta hem kalket utan D3, men de kunde de inte sa hon som jobbade just då. Ska be en akvariebutik på orten som jag brukar beställa grejer till att ta hem det istället såg att imazo.se hade det i lager i sitt sortiment.

Leopardgeckon ska väl inte bara ha kalk, utan vitaminer ibland också som tex den burken jag hade och i den ingår ju D3. Då borde jag ju inte behöva ett kalk som innehåller D3 eller?

1159
626
Temla:

Javisst ska den ha vitamintillskott också. Om det ingår D3 i ditt vitampulver så räcker det och du behöver inte ha ytterligare en burk med kalk/D3. Hur du ska dosera står säkert i faktablad, har för mig de ska ha sånt lite oftare när dom är små men har glömt exakt hur mycket för det var ett tag sen mina var små. :) 

230
22
Nooon:

www.guldfisken.se/beta/catalog/advanced_search_result.php?keywords=Rep-Cal&osCsid=7d199b1074708f587253ec1c36d0ee79&x=-1264&y=-163

("Cricketfood" vet jag inget om - de bara kom med i sökningen på varumärket.)

62
0
fremar:

Kör på denna www.pwss.se/product.php?productid=14689 men ber akvariebutiken här ta hem det från imazo så slipper jag betala någon frakt till webbutik samt att han får tjäna lite grann.

62
0
fremar:

Vet inte om jag ska ha den plastbakgrunden jag hade, kapade till den så den passar in i terrariet. Hade tänkt ha den löst utan att silikona fast den, men det blir ju kanske en 1-2 mm springa på sidan. Är det dumt att ha det så, tänkte att det blir lättare att rengöra den om man kan plocka ut den ur terrariet lätt. Den är inte så djup så den tar kanske bara 1-2 cm av ytan i terrariet. Alternativet isåfall är en plansch på baksidan, men jag hittar inte några sådana som passar sig till ökenterrarie utan det är bara till akvarier de har i butikerna här.

Någon som har tips på bra medel för att få bort lite kalkfläckar på glaset? Har försökt att göra rent med ättika, men det hjälpte inte direkt nåt synligt på det.

Zelda åt förresten två syrsor idag när jag provade att mata, tog en liten stund, men när hon fick syn på dem så vaknade jaktinstikten och sen var syrsorna borta.

230
22
Nooon:

Plastbakgrunden... vad är det för sorts plast? Nyfiken bara... och funderade också på om det är frigolit. I så fall funderar jag på om det smular när Zelda borrar in sina små klor i den. Börjar det smula är det kanske inte så bra... men det ser du ju. Håll ett öga på det bara om du tror att det kan bli så. Har du lösa syrsor i terrariet så kryper de nog gärna bakom eller gnager sig in i den om den är tillräckligt porös. ...men det kanske är hårdare material?

Plansch... nä! Köp ingen så´n plansch där de skruvat upp färgerna till vansinnesnivåer. Vill du ha en plansch så kanske du hittar något i andra butiker - vanliga väggplanscher? Jag hittade de bilder jag ville ha på nätet, justerade färgerna lite så att de passade någorlunda med stenarna i terrariet och skrev ut. Lite krånglande blev det eftersom färgen på skärmen och färgen på utskrivet inte stämde - trial 'n error. Det trista med dem är att man ser skarvarna (hade förståss bara A4-skrivare).

Vilket ska du ha då? jaa... nää, det är ju en smaksak. Bakgrunden är fin men smula svart enligt mig... men jag har snöat in på en ljus färgskala och vet inte hur man hanterar svart i terrarium. Smaksak! :) Det blir nog alldeles utmärkt. Om Zelda kan klättra på bakgrunden så föredrar hon säkert den. Leosar är duktiga klättrare om de har fått behålla sina tår. Du ska nog säkra den på något sätt. Kan den kanske klämmas fast på något sätt eller om du ska luta någon stadig stubbe mot den. Den behöver ju inte sitta bergfast - bara så att den inte faller av Zeldas lilla tyngd. :)
 Är den möjlig att klättra på men svår för Zelda att få bra fäste i så skulle jag vara lite rädd för att hon faller och skadar sig och välja en annan bakgrund.

Kalkfläckar... hm Fönsterputs... men det vill man ju inte använda. Kanske mer ättika. Kan du ta en ättikstuss och tejpa fast på fläckarna i 10 min och krubba med skrubbsvamp se´n? (En så´ndär med vitt skrubblager så det inte repar.) Vad var det för ättika förresten? Ren ättika är 24-procentig och ättiksprit är bara 12-procentig.

Vad kul att Zelda redan kommit igång och äter! :) Läste att det var kallt i terrariet förut... men värmen är ok nu väl? Viktigt för matsmältningen ju...

230
22
Nooon:

"Skulle en sån här fungera som en liten träd/gräsliknande växt kanske? Var en väldigt liten Dracaena margi, kanske ca 20-25 cm hög, fanns också på Plantagen."

Stort tack för tipset! :) ...träd/palm/gräs... Dracaena har en liten likhet med dem alla så jag avfärdar den inte. Man kan ju inte vara för petig när det gäller att hitta lämpliga växter till leo-terrarier. Det som är problemet för mig är att de vill ha hyfsat med vatten. Där kommer man att upptäcka mina tillkortakommanden. Jag fastnar lite mer för Elefantfot (Beaucarnea recurvata) pga det. Jag har två. Först köpte jag den stora - "Bra!, tänkte jag. Knasiga lilla ödlan kommer inte åt jorden!" ...men den visade sig vara för stor. Den mindre har bott i terrariet och vuxit långsammare än den större (=inga ljusgröna toppar). Nu har jag möblerat om i samband med att lilla ödlan kom hem från sitt sommarkollo (renovering här - var liksom ingen miljö för en liten filosof)... och Beaucarnean får inte plats längre :/ Jag kanske justerar ommöbleringen så att den gör det... eller inte. Jag funderar lite.

...eller vad sägs om den här? Gräs på steroider! ;) Föga likt men klarar terrarielivet. 

Man skulle bo i Kalifornien. De har ju torrt klimat och varmt jämt. De måste ha plantskolor fulla av både små buskar och gräs som klarar det livet.

62
0
fremar:

Bakgrunden är av någon form av svart hård plast, väldigt glatt yta så tror inte det kommer att gå att klättra alls på den för Zelda. Vet inte heller riktigt om det kommer att passa in, men jag tänkte prova med det först och så får jag se. Är inte så stora springor så syrsor kommer in bakom, skulle vara om de klättrar upp och över kanten på ovansidan då.

Kanske ska ta och testa med en sån vit svamp, hade bara med grönt lager hemma så tog bara och gnuggade med wettextrasa. Det var nog 12% ättiksprit jag använde och blandade ut det med lite vatten så det kanske inte blev nog starkt, får testa mer ikväll.

Jag satte i värmelampshållaren med en 13w uvb lågenergilampa tror jag det satt i den igår, då hade värmen stigit till ca 25 grader bara på den sidan jag hade termometern som skall vara varma sidan. Bytte då till en 40w spotlight lampa istället, men då steg värmen på stenen den var riktad mot till 41 grader mätt med ir-termometer och det blev ju lite för varmt. Men då var temperaturen på varma sidan uppe över 30 grader i alla fall. Bytte då ut den 40w lampan till en 25w som blev med lagom istället.

Sen när jag mätte med ir-termometern var det 25 grader på svala sidan och 30-33 grader på varma sidan, men värmemattan som sitter under verkar dålig. Den verkar inte värma jämnt över ytan, för när jag mätte så var det kring 41 grader på ett områden kring mitten av mattan, så jag vågar nog inte använda den utan får köra med värmelampan tills jag får klart nya terrariet. Provade att göra en liten kulle så bottenmaterialet blev tjockar över den för varma ytan och la en hög med stenar där över så att Zelda inte ska kunna gräva där och bränna sig.

62
0
fremar:

Nu idag efter att värmematta och 25w lampan varit på i 2 timmar så var det 29 grader på varmaste ytan, uppmätt med ir-termometer. Blir dock inte riktigt klok på vilken temperatur de skall ha egentligen, står olika överallt:

Temperaturen bör vara mellan 25 - 30 grader på den svala sidan och gå upp till 35 grader på den varma. Om man har högre värme än 35 kan det stressa ödlan och det kan leda till att geckon dör. www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=lizards&specie=e_macularius

Dagtemperatur ska ligga på 21 grader i kalla delen och 30 grader i varma delen. Temperaturen ska inte bli högre än 32 grader - då blir ödlan stressad och mår dåligt. En solplats på 32-34 grader ska finnas på ett litet område. www.cbreptiles.se/fakta/leopardgecko.html

Den svalare delen bör hålla cirka 24 grader och på solplatsen ska det vara 31- 35 grader. På natten kan temperaturen få sjukna till 18-20 grader. www.veterinaren.nu/reptil/bra-att-veta/skotsel/skotselrad-leopardgecko/

Ca 25 på dagen, med en varmare plats på upp till 40 grader. www.zoonen.com/artikel.asp?oid=275342

62
0
fremar:

En liten bild på Zelda:

Logga in för att posta i forumet
Sida av 12
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild