Bakgrunden är av någon form av svart hård plast, väldigt glatt yta så tror inte det kommer att gå att klättra alls på den för Zelda. Vet inte heller riktigt om det kommer att passa in, men jag tänkte prova med det först och så får jag se. Är inte så stora springor så syrsor kommer in bakom, skulle vara om de klättrar upp och över kanten på ovansidan då.
Kanske ska ta och testa med en sån vit svamp, hade bara med grönt lager hemma så tog bara och gnuggade med wettextrasa. Det var nog 12% ättiksprit jag använde och blandade ut det med lite vatten så det kanske inte blev nog starkt, får testa mer ikväll.
Jag satte i värmelampshållaren med en 13w uvb lågenergilampa tror jag det satt i den igår, då hade värmen stigit till ca 25 grader bara på den sidan jag hade termometern som skall vara varma sidan. Bytte då till en 40w spotlight lampa istället, men då steg värmen på stenen den var riktad mot till 41 grader mätt med ir-termometer och det blev ju lite för varmt. Men då var temperaturen på varma sidan uppe över 30 grader i alla fall. Bytte då ut den 40w lampan till en 25w som blev med lagom istället.
Sen när jag mätte med ir-termometern var det 25 grader på svala sidan och 30-33 grader på varma sidan, men värmemattan som sitter under verkar dålig. Den verkar inte värma jämnt över ytan, för när jag mätte så var det kring 41 grader på ett områden kring mitten av mattan, så jag vågar nog inte använda den utan får köra med värmelampan tills jag får klart nya terrariet. Provade att göra en liten kulle så bottenmaterialet blev tjockar över den för varma ytan och la en hög med stenar där över så att Zelda inte ska kunna gräva där och bränna sig.