Dvärg kameleonter

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

78
11
Dade:
leedragon skrev:

Vad söker du för arter? 

Tanzanian Montane Dwarf Chameleon (Trioceros sternfeldi) 
Hade varit fantastiskt om den fanns. 
Jag antar att det bästa är att försöka satsa på någon art som finns kvar i Sverige nu så dom inte försvinner men dom tar lite för mycket plats.

78
11
Dade:
Artbevarande måste ju va viktigast :) ?

5567
4248
Tropfrog:
Dade skrev:

Jag antar att det bästa är att försöka satsa på någon art som finns kvar i Sverige nu så dom inte försvinner men dom tar lite för mycket plats.

Testa att skicka ett mail till denna förening:

www.agchamaeleons.de/en/

De har ett uppfödarregister som inte är öppet. Men de kanske kan hjälpa dig på traven?

Jag brukar skriva på engelska och göra en Google translate till tyska och skicka med båda. Tyska först med en förklaring om att ursprungstexten på engelska finns längre ned. Jag har lärt mig den hårda vägen att det är bästa sättet att kommunicera med tyskar om man inte kan språket själv.

Mvh
Magnus  

78
11
Dade:
Tropfrog skrev:

Testa att skicka ett mail till denna förening:

www.agchamaeleons.de/en/

De har ett uppfödarregister som inte är öppet. Men de kanske kan hjälpa dig på traven?

Jag brukar skriva på engelska och göra en Google translate till tyska och skicka med båda. Tyska först med en förklaring om att ursprungstexten på engelska finns längre ned. Jag har lärt mig den hårda vägen att det är bästa sättet att kommunicera med tyskar om man inte kan språket själv.

Mvh
Magnus  

Tack så mycket för bra tips.
En annan fråga när jag har dig på "tråden", kan man ha jungfrugeckos med pilgiftsgrodor? :)
Vissa menar att det kan funka bra. 
Jag vet att det kan va en känslig fråga.

5567
4248
Tropfrog:
Snacka om off topic :)

Jag har haft jungfrugeckos tillsamman med dendrobates leucomelas i 7 år nu. Bägge arterna är friska, pigga och reproducerande. Det kanske inte fungerar med alla pilgiftsgrodor eller ens med denna kombinationen i alla burkar. Men hos mig och i min burk fungerar det bra.

Mvh
Magnus 

78
11
Dade:
Tropfrog skrev:
Snacka om off topic :)

Jag har haft jungfrugeckos tillsamman med dendrobates leucomelas i 7 år nu. Bägge arterna är friska, pigga och reproducerande. Det kanske inte fungerar med alla pilgiftsgrodor eller ens med denna kombinationen i alla burkar. Men hos mig och i min burk fungerar det bra.

Mvh
Magnus 

Absolut men jag tänkte att du borde veta :)
Tack för svar.
Får läsa på om den sorten.

1265
490
leedragon:

Dade skrev:

de har jag inte sett på ett tag. oftas de avlas inte så mycket på grund av de är ganska dull i allmänt. Du har mer tur att hitta kinyongia bohemi  som är också dvargkameleont. Det fanns en person här som sålde sin avlingsgrupp av bradypodium. Han försökte hitta nån i sverige som kunde ta över de här istället för att skicka de vidare till europa. Vet inte om han hittade någon eller ej men det är samma historia varför det inte finns fångeskapuppföda i sverige.
Jag kanske vet någon som föder olika arter av bradypodium men han tar förbeställningar inför kommande kullar. Men han är inte i sverige. Holland tror jag det var. om han inte la av.

btw artbevarande är viktigt men det har inte nåt att göra när de arter som finns är reglerade av cites. Utrotningshotade arter får inte handlas med  för att börja med. det görs inventeringar om hur deras område ser ut, hur många det finns osv för att bestämma hur många som säljs från afrika, och de bestämmer också till vilka länder de säljs till. Som om cites gör sitt jobb att du handlar eller inte handlar djur som försvinner från fångeskapuppfödda påpulationer kommer inte att påverka arten i det vilda. Om du inte handlar smugglade som är utanför cites och regleringar. Men då har du handlat vildångat som är redan olagligt här för att börja med. Men inget av det har att göra med att de finns eller ej i fångeskap. om du kollar på vilka djur som finns trots att import från det vilda finns eller ej så, är de som avlas trots att det finns en marknad eller ej. leopardgeckos, ögonfransgeckos, majorm osv. Man kan aldrig tjäna pengar på djur eftersom de är inte en brukningsvara. Så marknad har inte ett påverka i det. Om man vill tjäna pengar får man sälja foder och tillbehör som behovs bytas ut och köpas kontinuerligt. Om man inte håller i djuravling och kassförhållande som brian barczyk. Som asshet höll på att protestera regleringar emot avling av sjuka djur på grund av morfer, samt höll djur i skitdåliga förhållande. Ass dog av cancer vilket skulle kallas för karma om karma jobbade på det sättet. men  hoppas det går att förstå övrigt.

5567
4248
Tropfrog:
leedragon skrev:

hoppas det går att förstå övrigt.

Det hoppas jag med :)

Medlem i SHF
92
31
fmiaou:
Tropfrog skrev:

Jag håller med om mycket i den situationsbeskrivningen. Men varför måste Tyskland ha kontinuerligt tillförde av VF för att upprätthålla beståndet där? Tycker du att det låter hållbart och att hobbyn bidrar något i ett bevarandesyfte eller tvärtom?

Och framförallt, vad tycker du är viktigast. Artbevarande eller hobbyn att hålla utrotningshotade djur i fångenskap?

Mvh
Magnus 

Artbevarande - med sikte på att kunna återinföra dem i deras naturliga habitat. Och då måste vi vara fler som kan korsa olika blodlinjer. Om alla bara ger upp "det är för dyrt/för krångligt/inte vinstgivande/inte kul eller ballt" så har vi inga djur kvar... det är ju vi människor som förstör deras habitat, vi borde försöka reparera skadan - tycker jag...

5567
4248
Tropfrog:
fmiaou skrev:

Artbevarande - med sikte på att kunna återinföra dem i deras naturliga habitat. Och då måste vi vara fler som kan korsa olika blodlinjer. Om alla bara ger upp "det är för dyrt/för krångligt/inte vinstgivande/inte kul eller ballt" så har vi inga djur kvar... det är ju vi människor som förstör deras habitat, vi borde försöka reparera skadan - tycker jag...

Jag anser att det är en god ambition. Samma ambition har tusentals djurparker runt om i världen. Kan du nämna några framgångsrika exempel på återföring av hotade arter i naturen? Jag vet två halvt framgångsrika, men de kräver fortfarande stödutfodring av mäniskor. Kan du nämna en tredje som Jag inte känner till? Hänvisa gärna till information om dem.

Kanske onödigt att nämna, men om arten kräver kontinuerlig införsel av VF djur till hobbyn för att underhålla populationen i fångenskap är återinförande knappast något annat än en utopi. Om det ens sker återinförande, kan det ens överträffa det nödvändiga uttaget?

Mvh
Magnus
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild