Oro om låg temperatur i terrarie för kungspyton

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

7
0
Kidd:
Hej! Nu är jag rädd och hoppas att någon kan hjälpa mig och min kungspyton.

Det är så att min hyresvärd har installerat ny ventilation i min lägenhet. Jag har tidigare ( www.terrariedjur.se/forum/thread/10420 ) oroat mig lite över att mitt terrarie kan bli för varmt på sommaren, men nu är det tvärt om.

Temperaturen i min lägenhet har gått från ~27 till ~21. Min orms två 28W värmemattor (en i tak, en under golv) går nu på 100%, eftersom termometern på varma sidan mäter 27,6 grader och termostatet då säger åt mattorna att gå fullt ut. Men det räcker ju inte, 27,6 är för lågt att ha på den varma sidan.

Mitt terrarium är ett PVC-terrarium från Lanzo ( www.lanzo-herp.de ). Om jag isolerar alla tre sidor samt toppen med någon sorts skummadrass, polyestervadd osv, kan det hjälpa? Eller blir det kaka på kaka bara?

Kanske är det dags att köpa en tredje värmematta? Måste höra av mig till en elektriker i såna fall för jag förstår inte hur de båda mattorna kopplas ihop till samma termostat, hen som satte ihop det här åt mig har skarvat på nå vis. Eller kanske är det bara dags att byta ut värmemattorna? De känns varma när jag känner mot dem, men de är ju fem år gamla nu också.

Pratade med hyresvärden och han sa att värmen i husen är låga nu eftersom det tar några dagar innan värmen kickar igång helt, och nu är det kallt efter några varma dagar så husen är ovanligt kalla. På det viset kanske det här egentligen inte ens är ett problem (inomhusvärmen kanske går upp igen), men jag ogillar tanken om att hon ska behöva ha den varma sidan på 27,6 överhuvudtaget ens i någon dag, och om det faktiskt inte blir bättre om några dagar så har jag slösat tid med att hoppas på att saker bättrar sig själv när jag kunde ha gjort något.

101
103
Spikedreptiles:
Kidd skrev:
Hej! Nu är jag rädd och hoppas att någon kan hjälpa mig och min kungspyton.

Det är så att min hyresvärd har installerat ny ventilation i min lägenhet. Jag har tidigare (www.terrariedjur.se/forum/thread/10420) oroat mig lite över att mitt terrarie kan bli för varmt på sommaren, men nu är det tvärt om.

Temperaturen i min lägenhet har gått från ~27 till ~21. Min orms två 28W värmemattor (en i tak, en under golv) går nu på 100%, eftersom termometern på varma sidan mäter 27,6 grader och termostatet då säger åt mattorna att gå fullt ut. Men det räcker ju inte, 27,6 är för lågt att ha på den varma sidan.

Mitt terrarium är ett PVC-terrarium från Lanzo (www.lanzo-herp.de/). Om jag isolerar alla tre sidor samt toppen med någon sorts skummadrass, polyestervadd osv, kan det hjälpa? Eller blir det kaka på kaka bara?

Kanske är det dags att köpa en tredje värmematta? Måste höra av mig till en elektriker i såna fall för jag förstår inte hur de båda mattorna kopplas ihop till samma termostat, hen som satte ihop det här åt mig har skarvat på nå vis. Eller kanske är det bara dags att byta ut värmemattorna? De känns varma när jag känner mot dem, men de är ju fem år gamla nu också.

Pratade med hyresvärden och han sa att värmen i husen är låga nu eftersom det tar några dagar innan värmen kickar igång helt, och nu är det kallt efter några varma dagar så husen är ovanligt kalla. På det viset kanske det här egentligen inte ens är ett problem (inomhusvärmen kanske går upp igen), men jag ogillar tanken om att hon ska behöva ha den varma sidan på 27,6 överhuvudtaget ens i någon dag, och om det faktiskt inte blir bättre om några dagar så har jag slösat tid med att hoppas på att saker bättrar sig själv när jag kunde ha gjort något.

Har du ingen värmelampa?

7
0
Kidd:
Spikedreptiles skrev:

Har du ingen värmelampa?
Har aldrig använt värmelampa. Lanzos modell är att ha en värmematta under botten och en i tak, båda mattorna à 28W. Enligt dem ska det duga gott, och eftersom min lägenhet har varit väldigt varm har det varit väldigt sällan som mina mattor har fått ta i till 100% överhuvudtaget.

5443
4171
Tropfrog:
Hen som har skarvat sladdar till värmematta är troligtvis en klantskalle. Värmemattor har i normalfallet dubbelisolerade ojordade sladdar. Reglen är att om en sådan sladd eller stickpropp skadas så skall apparaten omedelbart kasseras. Dvs, det går inte att skarva på ett lagligt sätt.

Mvh
Magnus 

7
0
Kidd:
Tropfrog skrev:
Hen som har skarvat sladdar till värmematta är troligtvis en klantskalle. Värmemattor har i normalfallet dubbelisolerade ojordade sladdar. Reglen är att om en sådan sladd eller stickpropp skadas så skall apparaten omedelbart kasseras. Dvs, det går inte att skarva på ett lagligt sätt.

Mvh
Magnus 
Oj, det låter ju ruskigt. Hur borde jag göra i framtiden då? Hur kopplar jag flera värmemattor till ett termostat? Med ett grenuttag? Ren röta att det har fungerat så bra som det gjort för mig i fem år då!

252
245
Formula76:
21grader är ju fullt normal inomhustemperatur.
Och tror inte du lär få mer i en hyreslägenhet.
Låter helt sjukt att du har haft 27 grader innan?

Det borde väl enkelt gå att hitta en lösning tycker jag.
Det är ju inte det första terrariet som värms upp från rumstemperatur.

5443
4171
Tropfrog:
Kidd skrev:
Oj, det låter ju ruskigt. Hur borde jag göra i framtiden då? Hur kopplar jag flera värmemattor till ett termostat? Med ett grenuttag? Ren röta att det har fungerat så bra som det gjort för mig i fem år då!

Jo, grenutag är lösningen. Kolla bara att du inte överstiger termostatens maxkapacitet.

Funktionen är inte det som är problemet när man skarvar ojordade kablar, det är säkerheten som är problemet.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
1062
1213
NellyNiklas:

Ur en värmestrålningssynpunkt så är värmemattor och keramiska lampor en väldigt ineffektiv strålning. Våglängden som dessa värmekällor avger (Infraröd C) värmer väldigt ytligt och tränger inte in i muskelvävnad och värmer inte djuret på djupet. Detta kan leda till att djuret ligger långa perioder på en värmemattan vilket i sin tur kan ge upphov till brännskador.

Den mest effektiva värmestrålningen finns i den vanliga glödtrådslampan. Den avger majoriteten Infraröd-A och Infraröd-B och lite Infraröd-C. Infraröd-A är den värmestrålning som tränger djupast in i muskelvävnad och värmer djuret på djupet. På så vis kan djuret uppnå den optimala kroppstemperaturen för att få alla kroppspliga funktioner att fungera som de ska. 

Jag rekommenderar starkt att byta ut värmemattorna mot en eller flera glödlampor, beroende på djuret storlek och terrariets storlek.

Mvh
Niklas

Medlem i SkHF
1062
1213
NellyNiklas:

Jag kan vidareutveckla "Infraröd A" (IR-A i kortform) ytterligare till ett praktiskt experiment som alla kan utföra på egen hand i vinter. 

Gå ut en kall solig dag i vinter. Den "pirriga" varma känslan du får i exempelvis ansiktet, när du går från skugga till direkt solsken, som tränger in på djupet. DET är den strålning som kallas "Infraröd A".

Mvh
Niklas

7
0
Kidd:
NellyNiklas skrev:
Jag kan vidareutveckla "Infraröd A" (IR-A i kortform) ytterligare till ett praktiskt experiment som alla kan utföra på egen hand i vinter. 

Gå ut en kall solig dag i vinter. Den "pirriga" varma känslan du får i exempelvis ansiktet, när du går från skugga till direkt solsken, som tränger in på djupet. DET är den strålning som kallas "Infraröd A".

Mvh
Niklas

Låter jättebra. Ger halogenlampor IR-A? Letar efter lampor att använda. Sen vet jag inte riktigt hur jag ska lista ut hur starka lampor jag ska ha.

Misstänker att jag kommer få såga upp toppen på mitt PVC-terrarie och sätta lampa ovanpå hålet eller så, för jag vet inte riktigt annars hur jag ska få in något nytt i terrariet. Måste ha någon sorts skärm i vägen då så hon inte bränner sig mot lampan.

Kanske om jag skaffar armatur för en lampa som jag har ovanför den varma halvan av hennes terrarie, och så sågar jag ur en bit så lampan kan lysa ner, och så går jag till glasmästaren för att få en glasbit i form av hålet och fäster och isolerar med silikon?

Tänkte först sätta in en matta till men hålet där el går in i terrariet är pyttelitet och kan aldrig få igenom en elkontakt. Därför som Lanzo antagligen skarvade värmemattorna, antar jag, för att slippa dra en kontakt igenom väggen utan bara har hål för några sladdar.

Har smått panik här borta, tappar typ 0,1 grader var sjätte timme eller så. Det här hade varit tillfället jag drog till Herpers Choise för hjälp men känner inte till något annat ställe med kunnig personal sen de tyvärr gick i konkurs.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild