Mitt bioaktiva terrarium, ett år senare

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

65
12
Degus:
Nu har mitt rätt stora bioaktiva terrarium varit igång nästan ett år.
I det bor okänt antal jungfrugeckos, en massa sungaya pinnar, gråsuggor Armadillidium gestroi.hade vita dvärgar också från början, men jag vet inte om de är kvar. Hoppstjärtar, både de stora Vita som inte hoppar och de svarta som hoppar, oklart vilka exakt.
Det finns finns lite allt möjligt i jorden, när man tittar i mikroskopet och det verkar vara en bra balans på det mesta. 
Växterna är främst åorslingsblomma, hibiskus, pelargon och sen har jag satt in någon typ av sallad, som började växa, ampellilja som inte trivdes ute i rummet och diverse grenar med blad, just nu rodedendron,  men det har varit allt möjligt hela sommaren.
Pinnarna äter det mesta nu, vilket är praktiskt.
Jag har också en låda med en blandning av olika frön, som jag tar en näve av då och då och mallar ner i jorden. Då växer det upp intensivt där och växterna roterar vattnet i marken och inget blir stillastående. 
Jag har ingen dränering alls, men bottebsubstratet består av en massa olika organiska material samt lite aktivt kol, pimpsten och sand.
Det är lättskött och det enda jag måste göra är att ge ödlorna lite ödlegröt och hälla in någon liter vatten då och då. Samt blad till pinnarna, annars sköter det sig helt själv egentligen.

65
12
Degus:
Och jag kan helt uppenbart inte vända på bilder, som ni märker....

5443
4171
Tropfrog:
Jag skulle stoppa in fler grenar att klättra på.

Det kan låta självklart. Men ödlorna kan inte flyga. Ju mer inredning desto större levnadsutrymme finns.

Mvh
Magnus 

65
12
Degus:
Tropfrog skrev:
Jag skulle stoppa in fler grenar att klättra på.

Det kan låta självklart. Men ödlorna kan inte flyga. Ju mer inredning desto större levnadsutrymme finns.

Mvh
Magnus 

Halva året har jag levande trädpinnar där inne, som mat till de vandrande pinnarna. Dessa byter jag ut väldigt ofta och de tar en del plats. 
Nu på vintern skulle man kunna ha fler, det håller jag med om. Får se om jag hittar någon växt som kan vara där ett tag.
Annars har de rätt bra med klätteryta eftersom de gärna gömmer sig på och under hibiskusbladen och kan klättra på alla växterna. Och de hoppar ju ganska rejält dessutom, coolt som sjutton.!

77
29
09an:
Degus skrev:

Jag har också en låda med en blandning av olika frön, som jag tar en näve av då och då och mallar ner i jorden. Då växer det upp intensivt där och växterna roterar vattnet i marken och inget blir stillastående. 

Vad är det för olika frön som klarar av klimatet? ska själv starta upp ett bioaktivt med liknande klimat som ditt så jag försöker samla på mig så mycket tips och idéer som det bara går.

5443
4171
Tropfrog:
Jag tolkar det som att frön slängs in med jämna mellanrum och att växterna äts upp av pinnarna i ungefär samma takt. Eller?

Mvh
Magnus 

65
12
Degus:
09an skrev:

Vad är det för olika frön som klarar av klimatet? ska själv starta upp ett bioaktivt med liknande klimat som ditt så jag försöker samla på mig så mycket tips och idéer som det bara går.

Som Magnus skriver, så hinner de sällan testa om de klarar klimatet, men några som faktiskt gjort och blommat är tex solros, havre, någon slags ärta, krasse och vallmofrön. Såna man köper i kryddhyllan.

Andra frö som jag använder är diverse baljväxter från hyllan på Ica, physallis, linfrön, vallmo, senap, klöver, bockhorsklöver, solros, alfa alfa, hirs ... Nu står det stilla, men det mesta i fröform som jag hittar på ica eller var jag är. Sen slängr jag i de fröer som jag köpt för att så ute, men som jag som vanligt inte alls sår...

Jag gör det främst för att rotera vattnet, få mer organiskt material i jorden (rötterna) och sen är det praktiskt att det bli mat också.
Gjorde likadant när jag bara hande snäckor och gråsuggor. Då överlevde lite mer, innan de blev mosade av snäckornas framfart. 

5443
4171
Tropfrog:
Coolt att du får solros att blomma i så litet utrymme. Måste vara någon form av stressreaktion från betande. Skynda, skynda att blomma innan jag blir uppäten. :)

Mvh
Magnus 

65
12
Degus:
Tropfrog skrev:
Coolt att du får solros att blomma i så litet utrymme. Måste vara någon form av stressreaktion från betande. Skynda, skynda att blomma innan jag blir uppäten. :)

Mvh
Magnus 

Japp, det var vad vi gissade också. Den blev ca 30cm hög, jättekompakt och växte fort, blommade och dog. Han inte med att sätta frön, eller jag tror att de ruttnande nästan.
Har bara hänt en gång så det var något slags superfrö ????

Krasse däremot, det blommar lätt
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild