Ändringen av L80, Jan-25

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 12

Medlem i GHF
184
406
Fredriko:
Det händer en del nu. SHRs arbetsgrupp har sen igår läst och börjat analysera remissförslaget. Det är ganska mycket att ta in och fundera kring. Och kort tid att agera. 

Sammantaget så får detta mycket stora konsekvenser på hela herptilhobbyn. Flera personer har nämnt olika aspekter i olika forum. Så också i denna tråd. En del saker fanns med i ett förväntat värsta scenario, men andra saker var än värre. Kontentan är att det kommer bli svårare att hålla i princip alla herptiler framöver om detta går igenom. Vissa delar är rent skadliga för vissa djur. Men det finns också delar som försvårar för folk att föda upp, och sälja djur i Sverige. Vilket i sig är mycket kontraproduktivt till både artskydd och djurvälfärd. 

SHR kommer givetvis svara på detta. Vi hoppas kunna påverka i en för hobbyn positiv riktning. Jag tror också att det är bra att JBV blir varse om att det är många som påverkas av detta. 

Tänk på att SHR består av ideella krafter. Vi är alla privatpersoner som har alla jobb och andra förpliktelser att sköta. Och föreningen är mycket liten i jämförelse med andra aktörer som är aktiva. Men tvivla inte på att föreningen jobbar hårt nu för hobbyns framtid.

MVH

Medlem i SkHF
1112
1284
NellyNiklas:
Då SHR jobbar och har jobbat hårt från deras sida så har jag inlett en konversation med RRK för "oss" den enskildes sida, i hopp om att de kan bistå med information som kan vara till hjälp. Inväntar svar och återkommer.

Medlem i SHF
5
3
Kjellee:
Kontaktade RRK redan igår och fick till svar att Tony skulle åka till Sverige idag för att prata med SHR

Medlem i SkHF
1112
1284
NellyNiklas:

Kjellee skrev:
Kontaktade RRK redan igår och fick till svar att Tony skulle åka till Sverige idag för att prata med SHR

Korrekt. Jag fick samma svar enligt nedan. Tony är gästföreläsare på SHR's årsmöte på Lördag. 

"Hi Niklas!

It's lovely to hear from you, even though the circumstances are not great.

Are you attending the SHR AGM this Saturday? Tony will be there as a guest speaker. He is also hoping to speak with as many of you as possible regarding the recent remission and build an action plan.
Tony is also in contact with our European Pet Organisation (EPO) colleagues to get their input.

I hope Tony gets to meet with you this weekend.

Best wishes,
Vickie"

See framemot resultatet av detta möte. 

Mvh
Niklas

11
4
Dinomannen:
Även att det isf innebär att man inte får mata med levande insekter. Katastrof för vissa individer ödlor som inte äter döda insekter.

Medlem i SkHF
1112
1284
NellyNiklas:

Jag håller på att summera ändringarna per punkt/kapitel mellan den nya och den gällande förordningen, på egen kammare. En tanke som slog mig precis är paragraf 7 gällande utfodring av levande insekter vs.*okänd paragraf* gällande att ge möjlighet för naturlig stimulans och beteende som födosöksbeteende (specifikt nämnt i förslaget) strider mot varandra, anser jag personligen. Majoriteten av insektsätande djur är visuellt aktiverade på just rörelser, speciellt som nykläckta/neonatal djur. De tenderar att  associera pincetter och fingrar/händer med fara. 

Detta bidrar till ytterligare problem i följande paragrafer som nämner juviniler mm.

Tankar? Synpunkter? Är det något vi kan arbeta vidare på för våra svar?

mvh
niklas

311
156
SunshineGeckos:
CrossroadReptiles skrev:
En hel del nya djurslag förbjuds. Det som förmodligen påverkar någon här är att till exempel tanreker, pungdjur och krokodildjur förbjuds.

Jag har en Lesser Tenrec som jag knappt haft i två månader. 
Nu är det redan dags att göra sig av med den. Vad är det för galningar som sitter och bestämmer i JBV egentligen?

Medlem i GHF
3168
1816
EmanuelKarl:
SunshineGeckos skrev:

Jag har en Lesser Tenrec som jag knappt haft i två månader. 
Nu är det redan dags att göra sig av med den. Vad är det för galningar som sitter och bestämmer i JBV egentligen?

Som jag förstått det får du behålla den livet ut (precis som det varit tidigare när ex vissa vattensköldpaddor förbjudits)

224
286
Lordguras:
NellyNiklas skrev:
Jag håller på att summera ändringarna per punkt/kapitel mellan den nya och den gällande förordningen, på egen kammare. En tanke som slog mig precis är paragraf 7 gällande utfodring av levande insekter vs.*okänd paragraf* gällande att ge möjlighet för naturlig stimulans och beteende som födosöksbeteende (specifikt nämnt i förslaget) strider mot varandra, anser jag personligen. Majoriteten av insektsätande djur är visuellt aktiverade på just rörelser, speciellt som nykläckta/neonatal djur. De tenderar att  associera pincetter och fingrar/händer med fara. 

Detta bidrar till ytterligare problem i följande paragrafer som nämner juviniler mm.

Tankar? Synpunkter? Är det något vi kan arbeta vidare på för våra svar?

mvh
niklas

Absolut, kör vidare på det

311
156
SunshineGeckos:
EmanuelKarl skrev:

Som jag förstått det får du behålla den livet ut (precis som det varit tidigare när ex vissa vattensköldpaddor förbjudits)

Okej ja det får man verkligen hoppas. Då verkar det bli som när kungssnokarna (Lampropeltis getula-släktet förbjöds). 
Man får behålla dom man har men inte sälja eller köpa.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 12
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild