OSB-skrivor - Epoxy eller trälasyr?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

8
3
emmaK94:
Hej!
Jag och min far ska bygga ett större terrarium till min Kungspyton.
Vi skall bygga det utav OSB-skivor men jag funderar på vilken behandling utav trädet som man skall använda. För att undvika att fukten skadar och förstör trädet.
Trälasyr eller epoxy? Vad är skillnaden? Och vilket märke i så fall? Som inte är skadligt för djuren.
Kommer visserligen ha någo form av skydd i botten, typ plastmatta man använder i dammar och liknande. Så det går upp lite på kanterna, så jag kan ha blommor och växter där inne utan problem.

Medlem i GHF
646
417
Jimmy:
Ett tips är att använda formplyfa. Då slipper du behandla skivorna. Räcker att dra silikon i skarvarna så blir det helt fukttåligt.

5320
4078
Tropfrog:
Jag har nog aldrig hört talas om att trälasyr används på osb. Känns spontant konstigt att köra behandling med hög viskositet på ett så sugande material.

Epoxi funkar nog, säkerställ bara att den är giftfri efter härdning.

Det allra säkraste är nog akvarellack,eller flytande dammembran, men det är dyrt.

Sen vet jag att några väljer våtrumsfärg, det kan vara ett alternativ.

Själv skulle jag försegla med pvc eller glas.

Mvh
Magnus 

208
268
Lordguras:
Köp dig ett större begagnat terrarium istället. Att bygga nu för tiden är bara dyrt 

8
3
emmaK94:

Lordguras skrev:
Köp dig ett större begagnat terrarium istället. Att bygga nu för tiden är bara dyrt 


Tack för tipset men vi kommer bygga. Vill jag ha ett terrarium i den storleken jag vill bygga så får jag betala minst sex-sju tusen ????

så vi ska bygga ????


705
378
Johnexotics:
emmaK94 skrev:


 

Tack för tipset men vi kommer bygga. Vill jag ha ett terrarium i den storleken jag vill bygga så får jag betala minst sex-sju tusen ????

så vi ska bygga ????


 Amazon säljer rätt stora burkar för bea pris 

8
3
emmaK94:

Johnexotics skrev:

 Amazon säljer rätt stora burkar för bea pris 


Litar inte på amazon när det kommer till sådana saker och dom summorna. ????

bygger hellre själv. 


208
268
Lordguras:
emmaK94 skrev:


 

Tack för tipset men vi kommer bygga. Vill jag ha ett terrarium i den storleken jag vill bygga så får jag betala minst sex-sju tusen ????

så vi ska bygga ????


Oj vad är det för size du ska ha på burkarna? 

8
3
emmaK94:

Lordguras skrev:

Oj vad är det för size du ska ha på burkarna? 

Jag ska ha ett 180x60x90.

Därav billigare att bygga, plus min pappa har koll på allt med bygge men jag vill ha koll på vilket jag ska använda för att det ska tåla fukt. 


Den typ av osb-skiva jag ska använda tåler högre fukthalt än dom andra jag kollat på. 


8
3
emmaK94:

Lordguras skrev:

Oj vad är det för size du ska ha på burkarna? 

Ser nu också att emojis inte kommer med. Blir massa frågetecken bara. 


låter otrevlig i mina svar då ju -.-

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild