Dvala

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
reptiler123:
Hej! Min skäggagam har gått in i dvala och undrar om det är ok at gå in i dvala om den är mindre är 1 år gammal






tack!

5269
4024
Tropfrog:
Reptiler dvalar inte, de brumerar. I naturen triggas detta av säsongsväxlingar som återkommer varje år. Det är ingen som helst skillnad på året de fötts och efterföljande år. Det finns hobbyister som vill undvika brumering första året. Jag tycker att det är oklart varför.

I vilket fall så har din ödla gått in i brumering och det finns inget du kan göra för att ändra på det. Låt den vila bara.

Mvv
Magnus 

Medlem i SHF
101
69
do_it:
Kolla värmen i terrariet, ibland kan man behöva höja watt-antalet på sollampan eller sätta in 1 till lampa då vi ofta får kallare inne på hösten/vintern. Eller så låter man den vila nu om det passar alla..
jag styr dvalan efter tillgång på foderdjur så brukar dvala när det inte går att beställa syrsor längre.

jag "dvalar" inte mina ungar första året utan låter de ha värme och ljus så de kan fortsätta växa istället men låter de dvala året efter och då är de redo för parning.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild