Någon som blivit smittad med salmonella av ödla?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

3
1
Tindras:
Skriv gärna hur många år du haft ödla/ödlor samt om du/ni någon gång blivit smittade av salmonella? Tack!

727
386
Johnexotics:
Jag har olika arter men aldrig fått salmonella dock är jag väldigt noga med hygienen efter jag har rört mina djur 

Medlem i SHF
4045
5093
Jonas_:
Haft reptiler 35år och har aldrig haft salmonella. Större risk att bli smittad i charken på Ica : ) skämt å sido... vanlig sund hand hygien så är risken minimal enligt mig. 

94
43
Ems:
Aldrig råkat ut för det. Tvättar händer innan och efter jag håller på inne hos djuren. 

Medlem i GHF
3140
1750
EmanuelKarl:
Aldrig hört om ett enda fall från terrariehobbyn, så jag tror att det är osannolikt

1
1
Patrik50:
Tror inte att det finns ett enda bekräftat fall där någon smittats av sina reptiler.
Har själv hållit på sedan -89. Slarvar ganska friskt med handhygienen på sommarhalvåret när sköldpaddorna går ute.
Trots att jag plockar med djuren & snusar, har jag än så länge aldrig smittats.

3
1
Tindras:
Lite så jag uppfattat det, att det är sällsynt att bli smittad. Självklart ska man vara noga med handhygienen vilket som, men min fundering var lite om man behöver vara extremt noggrann eller mer "normal handhygien"?

727
386
Johnexotics:
Tindras skrev:
Lite så jag uppfattat det, att det är sällsynt att bli smittad. Självklart ska man vara noga med handhygienen vilket som, men min fundering var lite om man behöver vara extremt noggrann eller mer "normal handhygien"?

Normalt tvätta händer innan sen efter vill du vara noga kör handsprit efter med 

173
255
Akesson:
Precis som Jonas och Patrik säger så har även jag sysslat med reptiler i 40 år nu med allt ifrån vattensköldpaddor till ormar och ödlor. Både privat och professionellt och aldrig blivit smittad av salmonella och även jag har slarvat med hygienen.
Salmonella risken blåstes upp i extrema proportioner i slutet av 80, början på 90-talet och det är väl efterdyningar av det när man hör om reptiler och salmonella risken nu förtiden. Gamla "skrönor som lever kvar.

Reptiler bär smittan naturligt men risken att bli smittad är väldigt liten. Då finns det större "riskområden", som exempelvis fågelindustrin.......

34
26
CrossroadReptiles:
Någon gång under sent -90 tal gjorde en kamrat till mig en studie på förekomst av salmonella hos reptiler i fångenskap (min kamrat jobbade just då på BMC i Uppsala). Vi provtog med hjälp av en tops som stoppades in i kloaken på djuret (vi tog även en del vattenprover hos vattenlevande sköldpaddor). De flesta av djuren vi undersökte var ormar men även en del ödlor och sköldpaddor provtogs. 100 procent av ormarna bar på salmonella (även nykläckta ungar). Det var dock bara en av ormarna som bar på en salmonella som var känd för att ha orsakat smitta hos människa. Salmonella är en stor grupp av bakterier och vad jag vet har det inte visats att de arter som är specifika för reptiler kan orsaka smitta hos människor. Hos större delen av de undersökta sköldpaddorna och ormarna hittade vi ingen salmonella (vilket inte nödvändigtvis tyder på att de inte bar på det). 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild