Upphittad leopardgecko (Solna)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

5436
4171
Tropfrog:
leedragon skrev:
läs igen, du hittar mer logik.

Det har jag gjort nu. Var kommer patogenerna som kan smitta våra djur ifrån om inte naturen?

Mvh
Magnus 

173
255
Akesson:
Tropfrog skrev:

Det du nämner är precis vad djurparksföreningens riktlinjer säger. ", avskild ifrån den övriga djurhållningen med goda rutiner för hygient". 

Men vad innebär avskilt och hygien? För om det inte är avskilt och god hygien så är det helt enkelt ingen mening. Inte avskilt och luftburna smittor riskerar att sprida sig. Inte god hygien och resterande smittor riskerar att spridas.

Mvh
Magnus 

Nu känns det mest som tjafs för att ha något att säga om en egentligen så självförklarande fråga.
Lämnar denna tråd nu.

1253
476
leedragon:
Tropfrog skrev:

Det har jag gjort nu. Var kommer patogenerna som kan smitta våra djur ifrån om inte naturen?

Mvh
Magnus 

inte patogener men parasiter. en del av parasiter kommer från vildfångade djur som hålls tillsammans med fångeskapuppfödda i de länderna som är tillåten att ha båda. mässorna är bra sätt att det händer. 

5436
4171
Tropfrog:
leedragon skrev:

inte patogener men parasiter. en del av parasiter kommer från vildfångade djur som hålls tillsammans med fångeskapuppfödda i de länderna som är tillåten att ha båda. mässorna är bra sätt att det händer. 

Att en leopardgecko som vistas ute i svensk natur inte kan drabbas av artspecifika parasiter håller jag med om till 100%.

Mvh
Magnus 

5436
4171
Tropfrog:
Akesson skrev:

Nu känns det mest som tjafs för att ha något att säga om en egentligen så självförklarande fråga.
Lämnar denna tråd nu.

Tjafs?? Det är väl bara en helt vanlig diskussion?

Mvh
Magnus 

274
210
AndreasB:
Jonas_ skrev:
Lämnar man inte in upphittade levande djur hos polisen? 
Man kan väl inte bara ta med sig hem och säga att nu äger jag detta djuret? : ) eller är det skillnad mellan reptiler och säg en upphittad hund eller papegoja? 

Den kan ju ha rymt från någon ägare som saknar den? Även om min gissning är att någon mindre begåvad människa släppt ut den.

Mjo man tycker ju det. Den gjorde jag iaf, när jag fick syn på en lös hundvalp i min kommun. Tog med hunden hem och ringde polisen. Fick kontakt med ägaren efter några timmar. Slutade lyckligt.

Medlem i SHF
4045
5093
Jonas_:
AndreasB skrev:

Mjo man tycker ju det. Den gjorde jag iaf, när jag fick syn på en lös hundvalp i min kommun. Tog med hunden hem och ringde polisen. Fick kontakt med ägaren efter några timmar. Slutade lyckligt.

Fokus här i tråden verkar mest vara på karantän, omplacering, köp och sälj osv osv.. 

Men hittar man ett levande husdjur utomhus utan ägare har jag fått lära mig att kontakta polisen. Inte ta hem djuret, ge det ett namn och fundera på vem som ska ta hand om det : ) 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild