Upphittad leopardgecko (Solna)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

1
1
Balerion:

God morgon, igår kväll när jag var ute med hundarna hittade jag den här lilla krabaten som jag valt att kalla för Balerion. 

Balerion har fått ett ytterst tillfälligt hem hos mig och verkar må bra (rör på sig och reagerar när någon kommer in i rummet) men jag har inga möjligheter att ta hand om en liten ödla oavsett hur fin och söt jag tycker den är. 

Tänkte höra av mig till vetzoo i Bromma när de öppnar om inte någon här har bättre råd/kan ta den lille rackarn.

Mvh upphittare Mattias

5439
4171
Tropfrog:
Jag skulle nog inte våga ta emot en ödla som varit ute i det fria en okänd tid. Man vet inte vad den ätit eller vilka patogener den dragit på sig. Min rekommendation är nog avlivning. Det kan låta tufft, men att ta in ett sånt djur till en samling riskerar hela samlingen. Och det är ju inte precis brist på ögonfransgeckos. Marknaden hade nog mått bra av lägre tillgång och dyrare priser. Så kanske färre vettlösa idioter skaffat, tröttnat och släppt ut dem i naturen.

Mvh
Magnus 

173
255
Akesson:
Att ta emot denna skulle inte skilja sig från vilket annat tillskott i samligen överhuvudtaget.
Det är karantän som gäller, precis som vilken annan ny individ som helst. En enkel praxis som alla djurhållare bör använda sig av.
Avlivning pga av att den är upphittad ute är en överilad åtgärd.
Sedan är det någon morph av leopardgecko...

5439
4171
Tropfrog:
My bad angående art. Nästa gång skall jag ta med glasögonen när jag toa surfar. Men det är ingen stor skillnad på marknadsituationen för Fransar och leopardgecko.

Jag vet inte själv en enda som har en korrekt karantän enligt djurparksföreningens riktlinjer. Att frångå best practice skapar bara en falsk säkerhet. Patogener sprids i luft, aerosol och på fasta objekt. Alla dessa delar måste adresseras för säker karantän.

Mvh
Magnus

Medlem i SHF
4045
5093
Jonas_:
Lämnar man inte in upphittade levande djur hos polisen? 
Man kan väl inte bara ta med sig hem och säga att nu äger jag detta djuret? : ) eller är det skillnad mellan reptiler och säg en upphittad hund eller papegoja? 

Den kan ju ha rymt från någon ägare som saknar den? Även om min gissning är att någon mindre begåvad människa släppt ut den.

1253
476
leedragon:

Balerion skrev:

God morgon, igår kväll när jag var ute med hundarna hittade jag den här lilla krabaten som jag valt att kalla för Balerion. 

Balerion har fått ett ytterst tillfälligt hem hos mig och verkar må bra (rör på sig och reagerar när någon kommer in i rummet) men jag har inga möjligheter att ta hand om en liten ödla oavsett hur fin och söt jag tycker den är. 

Tänkte höra av mig till vetzoo i Bromma när de öppnar om inte någon här har bättre råd/kan ta den lille rackarn.

Mvh upphittare Mattias

du behöver absolut inte avlida den. Folk matar sina djur med levande vildainsekter på sommaren. Enligt Petr necas så parasiter är art specifika och kan inte infektera djur från en annan världs del. Nu coccida kan vara annorlunda med det kan finnas även i mat man köper i djuraffär.

lägg en annons i köp och sälj och faceboook reptil omplacering så det lär finnas nån som kan ta emot den.

5439
4171
Tropfrog:
Jag saknar logiken här. Om det inte finns några patogener i Sverige som kan smitta våra djur och import av vildfångade djur är förbjudet. Borde inte alla djur i fångenskap vara helt patogenfria vid det här laget. Var kommer bakterierna som skapar lunginflammation ifrån? Var kommer alla kvalster ifrån? Lever de i dvala i våra hem och plötsligt hoppar fram och smittar våra djur? Resonemanget håller inte. Detta är ett djur från relativt varma områden. Den har varit ute en okänd tid i svensk natur där det varit alldeles för kallt. Detta har givetvis försvagat ödlan och dragit ner immunförsvaret. Men en nerkyld försvagad ödla med nedsatt imunförsvar har inget att frukta för här finns inga patogener som kan smitta dem, pyttsan.

Frågan om de som uttalar sig tvärsäkert om sånt vågar stå upp för det om det värsta händer. Tror inte det. Nej, den minsta rekommendation man borde kunna stå för är att ta djuret till en veterinär för hälsokontroll och rekommendation om hur man skall gå vidare.

Mvh
Magnus 

173
255
Akesson:
Att man som privatperson ska hålla samma standard på sin karantän hemma som vad Djurparksföreningen har som riktlinje till institut och att det annars skulle vara meningslöst är helt befängt.
En enkel karantär, avskild ifrån den övriga djurhållningen men goda rutiner för hygient etc har varit och kommer fortsätta vara ett mycket gott skydd för smittospridning.

5439
4171
Tropfrog:
Akesson skrev:
Att man som privatperson ska hålla samma standard på sin karantän hemma som vad Djurparksföreningen har som riktlinje till institut och att det annars skulle vara meningslöst är helt befängt.
En enkel karantär, avskild ifrån den övriga djurhållningen men goda rutiner för hygient etc har varit och kommer fortsätta vara ett mycket gott skydd för smittospridning.

Det du nämner är precis vad djurparksföreningens riktlinjer säger. ", avskild ifrån den övriga djurhållningen med goda rutiner för hygient". 

Men vad innebär avskilt och hygien? För om det inte är avskilt och god hygien så är det helt enkelt ingen mening. Inte avskilt och luftburna smittor riskerar att sprida sig. Inte god hygien och resterande smittor riskerar att spridas.

Mvh
Magnus 

1253
476
leedragon:
läs igen, du hittar mer logik.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild