Äntligen!!!!
I natt va de full fart i terrariet på BÅDA grodorna. De jagade så de skramlade rejält i burken. Räknade att lille grodan fick 3 st syrsor :) . Den lille är väldigt skygg men efter en stund glömde han nog av sig o jakten fortsatte. Högt o lågt hoppades det i burken efter syrsor. Mycket underhållande och de va svårt att vara stilla o tyst när den lille äntligen åt :D.
Summa sumarum:
Mina tipps
-Titta försiktig i munnen så att det inte sitter något där . ett kreditkort el dyligt som är desificerat (kolla så att kanterna inte är vassa). Andra förespråkar suddgummi men de funkade inte för mig. För detta försiktigt längs med munnen och böj sedan huvudet tillbaka lite för att se o inte hakan o ner. Görs INTE alls om detta inte absolut är nödvändigt. Är du osäker så åk till en vetrinär!!!
Maten ska vara liten dvs storleken mindre än avståndet imellan ögonen. få snabbt in maten innanför "läpparna" så sköter grodans reflexer resten. Tvångst matning är en sista utväg och är väldigt stressigt för grodan och kan göra mer skada än nytta så tänk dig för.
Håll inte hårt i grodan så den inte alls kan röra sig!!! De är mycket känsliga så låt den hellre hoppa en gång o fånga in den igen än att den blir skadad i handen på dig.
Vill de inte äta så är flugor ett bra tipps för att få igång jakt instinkten igen. Går att köpa larver hos fiske handlare och låta de kläckas i terrariet. Ta lite i taget!!!! o låt resten vara i kylen så länge. lägg en bit frukt i terrariet så de klarar sig en stund samt att grodorna får en flug samlings platts.
Lämna dem i fred . dvs inte bara i terrariet utan hela omgivningen ska vara lugn.
Nattlampor är bra så du kan observera dem nattetid utan att störa dem.
Byte av vatten, matning ( om man kör med skål samt städning , fuktning - görs vid ett tillfälle så de inte störs mer än nödvändigt.
ect.
Jag är ny på grodor och denna info har jag läst till mig samt fått som råd av andra amfibie ägare. Kan bara säga att detta funkade för MIG och jag hoppas att det kan vara till hjälp för andra :)