EmanuelKarl skrev:
I ett så litet terrarium hade den enda artblandningen jag hade övervägt varit pilgiftsgrodor och ett par jungfrugeckor. Om vi ändå är igång och diskuterar fungerande kombinationer för blandade terrarium så är anolisar med amerikanska lövgrodor också ganska vanligt, men jag tror att terrariet vore för litet för det (i.o.m. att anolisen behöver en solplats, som grodorna inte kommer utnyttja).
Notera dock att inte alla pilgiftsgrodor lämpar sig tillsammans med jungfrugeckor. De små Ranitomeya- och Oophagaarterna riskerar att skadas av geckorna, och de glupska Phyllobates terribilis riskerar att käka eller försöka äta av ödlorna. Dendrobates, Epipedobates och mindre Phyllobates-arter (vittatus m.fl.) fungerar dock utmärkt med jungfrur och risken att något går fel är väldigt låg om terrariet är hyfsat stort.
Även en del små andra ödlor kan fungera med pilgift. Mest aktuella är förmodligen Gonatodes-släktet. Jag har själv haft husgeckor (Hemidactylus platyurus) med Dendrobates, faktiskt i just ett 45x45x60, men det var jag inte särskilt nöjd med då ödlorna krävde en varmare plats (snäppet varmare än jungfrur behöver) som grodorna inte var något fan av, och även om det fanns mikroklimat för båda arterna kände jag att ingen av dem kunde utnyttja hela terrariet optimalt och valde att göra mig av med ödlorna. I ett tre gånger så stort terrarium kanske det hade passat bättre.
I ett så litet terrarium måste du dock göra ett val mellan pilgiftsgrodorna och fiskarna (frågar du mig är det ett enkelt val).
Att pilgiftsgrodor är dåliga simmare är jag ganska skeptisk till. Friska pilgiftsgrodor är utmärkta simmare, det finns hur många klipp som helst på grodor som simmar om de hamnar i vattendelen i ett paludarium och jag har aldrig hört om ett enda säkert fall då en pilgiftsgroda faktiskt har drunknat. Däremot förekommer det att sjuka grodor söker upp vatten och dör vid vattenbrynet och vissa menar att "myten" om att de är dåliga simmare kommer härifrån.
Däremot är pilgiftsgrodor landlevande djur som inte har någon som helst nytta av en vattendel (mer än möjligtvis en riktigt liten pöl att doppa fötterna i och, för vissa arter, lägga sina yngel i). 45x45 anses av många vara den minsta lämpliga bottenytan för pilgiftsgrodor (mindre arter kan funka i något snäppet mindre, men de lämpar sig inte med jungfrur) och all yta som vattendelen tar upp kan du, från grodornas perspektiv, räkna bort från bottenytan då pilgiftsgrodorna inte kommer simma i den som vissa andra grodor skulle gjort. Har man någon liten vattendel i ett hörn i ett 90x45x90 vore det förstås inget stort problem, men i ett 45x45 finns det inte så mycket extra plats att kasta i sjön (pun unintended) och definitivt inte tillräckligt mycket plats för att bygga en vattendel stor nog för fisk (nu har jag inte haft fisk själv, men jag har aldrig sett någon rekommendera mindre än 30 liter ens till de minsta arterna) då det knappt skulle finnas någon landdel kvar till grodorna. I ett så litet terrarium hade jag inte ens velat ta ifrån grodorna någon liter för någon räka eller något.
Om du nu ändå tänker bygga ett större terrarium känner jag att det vore lika bra att starta med en av arterna i det mindre terrariet och sedan skaffa fler när det stora är på plats. Det finns inget skäl att stressa och risken är att man tar det i fel ordning annars ;)
Tackar för förtydligandet kring simningen och myten kring det. Intressant.