Kobrabiten

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

593
551
Redfoot:

Ursäkta en icke vetare! men om man nu ska ha en massa ormar i detta fallet giftiga varför förvara dessa i plastbackar travade på varann. Har man inte dessa djur för att titta på hur vackra de är eller handlar det om att bland polarna kunna tala om att man har en sådan eller en sådan giftig orm.

Som jag skrev i början, jag vet inte därav frågan.

Peter, det är alltid vanskligt att röra sig ute i periferin,men om fler gjorde detta på ett sakligt sätt som i detta fallet kunde det kanske blivit fler sakliga ifrågasättande om handhavandet inom hobbyn och inte bara korkade kommentarer på i sammanhanget skitsaker.

Medlem i GHF
646
417
Jimmy:

Att använda plastbackar är vanligt för tex, karantändjur, ungdjur/juveniler mm för att det helt enkelt är smidigare ur skötsel synpunkt och lättare att få helt rymningssäkert. En kobraunge smiter lika lätt som en majsormsunge mellan skjutglas.

Skulle påstå att majoriteten av alla som föder upp ormar giftiga el ogiftiga använder sig av plastbackar på ett eller annat sätt.

593
551
Redfoot:

Tack Jimmy för ett sakligt svar utan överfall :)

229
124
CJBReptiles:

Oj, jag skrev det med glimten i ögat och det var inte menat som något påhopp. Självklart får alla ha sina egna åsikter och jag respekterar dina till 100%. 

Jag själv tycker att det är en självklarhet att vården ska vara gratis(vi betalar ju den i form skatt) oavsett om man har varit vårdslös/slarvig eller inte. Olyckor händer ibland och jag ser ingen självklar anledning till att betala vården själv om man blir ormbiten. I så fall så borde alla typer av skador som uppstår vi slarv och oförsiktighet betalas av den olycksdrabbade, t.ex. en olycka där du sågar dig i benet med motorsågen utan skyddsbyxor.

Det är min åsikt och jag vill att ni respekterar den. No hard feelings Peter :)

Edit: Jag kan dock tycka att det borde finnas ett körkort för hållande av giftormar och att gratis vård endast ges till dem med körkortet. Måste serumet flygas in från utlandet så borde en hög avgift tas ut.

164
35
anders890:

Jag kan hålla med CJB om att någon typ av utbildning borde införas för att hålla giftorm, olyckor kan man aldrig helgardera sig emot, den mänskliga faktorn spelar stor roll och misstag begås ständigt inom alla "hobbyverksamheter"..

Sedan är det självklart att det finns oseriösa reptilentusiaster, liksom det finns många seriösa i denna hobby.

953
1840
peter54:

CJB: Du får ursäkta att mitt tonläge var lite vasst, det blir lätt på det viset när man hamnar i korseld och då är det svårt att skilja på skarp respektive lös eld. Körkort/kompetensbevis skriver jag under på rakt av, både när det gäller hållande av giftorm och att cykla i stadstrafik ;)

230
22
Nooon:

---men alltså... jag måste bara flika in en sak här.

Jag fattar och håller med om att om man utsätter sig för onödiga risker så får man skylla sig själv och borde kanske få betala kalaset själv och inte tvinga andra att sponsra ens dumhet. Solklart? Icke!
Var går gränsen för onödigt risktagande? Är det att hantera ormar som van ormkunnig... är det att glömma strykjärnet och åstadkomma en eldsvåda. Ska 20-åringar få köra motorcykel? Olycksstatistiken när det gäller dem är inte fin. Ska 67-åringar få köra motorcykel efter 10 års uppehåll? Vems fel är det när en hund biter? Ibland är det hundens fel. Ibland är det den bitnes eget fel.
Vem ska säga vem som får göra vad? Vilken ålder, vilken vikt, vilken vana etc. etc. ...och alla rökare med kol och cancer? Passivrökarna? Dyra vårdkostnader där...och passivormägare då?
Vad ska vi göra med alla vårdslösa? Var går gränsen?
Nu blev hela det egentligen vettiga resonemanget väldigt omöjligt.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:

Jag tror det är viktigt att poängtera att diskussionen har dragits ifrån själva fallet med mannen, till en mer generell diskussion angående hållande av giftorm, kostnader vid olyckor m.m.

Flera utav de kommentarer som skrivits är alltså inte riktade (Vad jag förstår) mot den bitne mannen och spekulationer kring just denna händelse. Peter54 har självfallet rätt till sin åsikt, och poängen är väl snarare om när ansvaret förflyttas från samhället till den enskilda individen. 
Diskussioner är ju trots allt vad forumet är till för, så det är självfallet bra att folk har olika åsikter så länge folk är sakliga och respekterar andra.

Även om tråden i sig gått lite smått offtopic, så tycker jag det är en bättre riktning, eftersom det är väldigt få utav oss som vet vad som exakt gått till i fallet ändå.

Spekulationer hur vida mannen gjort något fel eller kunnat motverka händelsen är med andra ord inget vi ska diskutera.

Jag är extremt glad att han klarade sig och hoppas på snabb återfrisknande.

150
90
HameFall:

Uppmaning !
SVT letar just nu personer för ett debattprogram om giftormshållning. Hela debatten i TV är helt snedvriden och oehört vinklad. Att ge ett enstaka ombett det mediala utrymme som det får är ställt utom alla proportioner.
Det dör personer varje år i ridolyckor och ca: 4000 personer förra året fick söka läkarhjälp pga hundrelaterade olyckor. Att det inte får mer utrymme beror bara på att reptiler är något som de allra flesta föraktar och ogillar.
Det har genom historien aldrig hänt att tredje person blivit biten av en giftorm, utan de få fall det handlar om gäller ormägaren själv.
Att leta personer som ställer upp på en debatt i TV kan ibland gå väldigt illa om fel person utan kunskaper låter sig luras in i debatten av SVT. Detta är givetvis precis vad de vill. Gärna en person med massor av piercingar och tatueringar så att allmänheten kan se vilka märkliga individer det är som sysslar med denna fantasiska hobby.
Sedan är det givetvis så att vi till viss del även har oss själva att skylla. Var så säkra på att SVT har hittat klipp på alla idioter som tycker det ballt att lattja med extremt giftiga arter, och sedan lägga ut klipp på detta på nätet. Detta kan självklart användas emot alla ormägare där de flesta har detta som ett genuint intresse och inte som ballfaktor.
Låt er inte luras att delta av SVT. Vid eventuella förfrågningar hör av till ordföranden i SHR.

Skrivet av Magnus på HC

5
0
custom:

ska bara tilläga att på 80talet när jag hade atroxar så fick jag bekosta serumet själv

Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild