Kobrabiten

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
ddr:

Idrottsskador tycker i och för sig jag inte det går att jämföra med då det handlar om något helt annat.
Extremsporter däremot bör ju gå att likställa.

ddr:

Idrotten bidrar till folkhälsan både för ung och vuxen.

24
15
Lelle:

"Med det menar jag att man måste hantera sina djur på ett sådant sätt att det är idiotsäkert eftersom den som är exempelvis kobraägare och som av någon anledning blir biten, kommer att drabba samhället lika mycket som det drabbar den bitne själv. Det kräver av samhället oerhörda resurser och alla skattebetalare en massa pengar helt i onödan. Det är inte helt utan att jag skulle kunna sälla mig till den kritiska skara som kräver att den bitne ska stå för kostnaden själv."

Så Peter, du som själv haft puffaddrar och annat - du var beredd att betala ditt serum själv? 
Sen att samhället drabbas lika hårt som den bitne - vad jag vet försattes inte det övriga samhället i medvetslöshet.. Du menar finansiellt såklart men de fåtal gånger som en serumbehandling är nödvändig i Sverige är en droppe i vårdkostnadshavet.

Jag tycker det är en självklarhet att även vi med giftormar ska få samma tillgång till vård som det övriga samhället. Att vilja selektera ut oss är en vansklig väg att gå - då kan man selektera ut andra med en udda hobby t.ex. snabba motorcyklar etc. Att kalla en livsavgörande behandling för "onödig" är en mycket konstig inställning. Det är vad vården är till för.

953
1840
peter54:

Ojdå, nu trampade jag visst i ett jordgetingbo. Man får kanske skilja på mygg och kameler. Att åka slalom är väl en sak, men om man åker off-pist på en bergssida som håller 60-70% lutning är det en annan, man får använda sitt förnuft (som man förhoppningsvis är begåvad med).

Jag syftar inte på den som håller giftorm på ett bra och seriöst sätt, utan på dem som envisas med att stoppa in händerna till boomslang, cascavel, puffadder, kobra och diverse andra arter vi sett folk bli bitna av under de senaste decennierna, inte sällan under inflytande av etanolhaltiga substanser. Vad man än tycker och tänker om att hålla orm i allmänhet och giftorm i synnerhet, så är det tyvärr så att "ballfaktorn" emellanåt visar upp sitt fula tryne och det är då det går åt pipsvängen.

Jag insåg att riskerna var för stora med att hålla puffaddrar och andra giftormar för mig och det är nu över 30 år sedan jag gjorde mig av med dem. Jag skulle för övrigt aldrig få för mig att göra om den "gröngölingtabbe" jag en gång gjorde med en puff, det hade kunnat gå illa och hade samhället ålagt mig att betala för serum hade jag gjort det.

Jag är rätt säker på att de allra flesta begriper vad jag syftar på och om den som reagerar med ilska över vad jag tycker bara skulle sansa sig en stund, så förstår de nog att jag inte avser att angripa min egen hobby och inte heller någon annan hobby, utan snarare är ute efter dem som förstör hobbyn.

478
592
Rottenroth:

Suck att folk inte kan ta sig tid att läsa vad folk skriver.

Peter det är inte lönt. :P

953
1840
peter54:

Daniel81

Ja det tycker jag om det är så att djuren hållits/hanterats vårdslöst. Självklart är det en svår sak att belägga, men detta är en åsikt jag har, inte en beskrivning av hur världen ser ut eller ska se ut. Vi har ännu åsiktsfrihet tror jag ;)

Rottenroth; Det är lugnt, jag har varit med i den här hobbyn i 50 år och är rätt luttrad :)

953
1840
peter54:

Daniel: Det finns oerhört mycket att vara trött på i världen, jag för min del är rätt trött på att det alltid ska läsas mellan raderna och uttolkas saker som faktiskt inte står där.

Men visst, du har absolut rätt i att i det aktuella fallet vet jag noll utöver kobrabett, 42-åring, Göteborg, men det är inte först och främst det specifika fallet jag ville säga något om (utöver att det är det senaste i raden), utan om företeelsen generellt.

Här fanns en diskussionstråd och jag grep tillfället att yttra mina åsikter :)

276
119
Maqea:

Jag förstår vad du är ute efter Peter och jag är böjd att hålla med. Gör någon något uppenbart galet så bör de vara med att betala men bevisningen kan bli svår att få till.

Det är skillnad att skicka en helikopter till vandraren som brutit benet eller hjälpa en motorcyklist skadat sig men om motorcyklisten farit fram på våra vanliga vägar i 310 knyck och inte kan hantera cykel utan far av vägen då får han skylla sig själv och bör vara med och betala. På samma sätt så tycker jag att en del "stunt" av typen Jackass och skador som det medför borde betalas av personen själv. Gör man något så uppenbart totalknäppt och skadar sig så får man skylla sig själv.

229
124
CJBReptiles:

Peter, du har väl inte glömt den gången du blev biten av din tigerpyton och var tvungen att uppsöka sjukhus? :)

953
1840
peter54:

CJB: Öh, va? Det handlade om en stelkrampsspruta och bandagering, samma behandling man får om man trampar på en rostig spik på stranden. Själva behandlingen tog fem minuter och utfördes av EN sköterska. Övriga deltagare var bara nyfikna åskådare.

Den händelsen kvalar inte på långa vägar in på den här spelplanen. Varför verkar det som om ömma tår dyker upp här? Är det någon som känner sig träffad av mina åsikter, eller är det bara den allmänna lynchmobben som fått blodsmak?

Jag har åsikter som kanske sticker i ögonen på en del, men jag har rätt till mina åsikter, åtminstone så länge de befinner sig inom lagens råmärken och såvitt jag förstått, så pratar man i just den aktuella händelsen redan om ett rättsligt efterspel.

Anders, om du läser detta och det gör du förstås, ber jag om ursäkt för att jag rör mig i den allmänna trevnadens ytterkanter, men jag känner mig angripen av hårklyverier här bara för att jag dryftar mina åsikter och ber att få lite spelrum att försvara mig.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild