Värmeproblem i mitt nya bygge

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

Medlem i SkHF
1062
1213
NellyNiklas:

Tropfrog skrev:
Ok, jag blev bara lite förvirrad. Har aldrig hört ta ställning användas kring till fakta förr.

Inte lika duktig på att googla tydligen. Men jag vet hur man delar en länk på under 5 sekunder ;)

Mvh
Magnus

Det enda folk lär sig utav att jag jag delar länk, är att klicka på den. Det främjar ju inte den personliga utveckling i att "Googla". Inte sant? ;)

Men jag ska möta dig halvvägs. "Waterproof reptile heat mat" eller "heat pad". 

Mvh
Niklas

19
3
OliverBorggren:
NellyNiklas skrev:

Absolut något som TS behöver ta ställning till. Ska det bli något mer bioaktivt med fuktigt substrat, levande växter etc så är  värmelampor och stenar det bästa alternativet.

Mvh
Niklas

fast vad är problemet med matta? Kör med matta idag och den ligger inte i kontakt med något substrat, ligger under terrariet så någon hög IP klassning behövs inte. Hade tänkt bygga dubbelbotten där mattan ska ligga så blir ungefär samma sak som jag har nu.
Fördelen med matta är att substratet är varmt under min hidebox där han spenderar största tiden på dygnet.

Inget bioktivt och levande växter på den svalare sidan då värmelampan idag "bränner" och torkar ut växterna för snabbt på varma sidan.

ingen som har erfarenhet ang värmepanel ? 

5436
4171
Tropfrog:
OliverBorggren skrev:

fast vad är problemet med matta? Kör med matta idag och den ligger inte i kontakt med något substrat, ligger under terrariet så någon hög IP klassning behövs inte. Hade tänkt bygga dubbelbotten där mattan ska ligga så blir ungefär samma sak som jag har nu.
Fördelen med matta är att substratet är varmt under min hidebox där han spenderar största tiden på dygnet.

Inget bioktivt och levande växter på den svalare sidan då värmelampan idag "bränner" och torkar ut växterna för snabbt på varma sidan.

ingen som har erfarenhet ang värmepanel ? 

Men du nämnde väl att du  byter till träterrarium? Utvändig värmematta på träterrarium är ingen bra idé.

Mvh
Magnus 

19
3
OliverBorggren:
Tropfrog skrev:

Men du nämnde väl att du  byter till träterrarium? Utvändig värmematta på träterrarium är ingen bra idé.

Mvh
Magnus 

Stämmer, men som jag också skrev i inlägget du citerar så har jag kommit på lösningen där, med dubbelbotten, alltså mattan inne i terrariet men den byggs in med en glasskiva. Så det blir samma sak som på ett glasterrarie. Kanske svårt att förstå hur jag menar. 

5436
4171
Tropfrog:
NellyNiklas skrev:

Det enda folk lär sig utav att jag jag delar länk, är att klicka på den. Det främjar ju inte den personliga utveckling i att "Googla". Inte sant? ;)

Men jag ska möta dig halvvägs. "Waterproof reptile heat mat" eller "heat pad". 

Mvh
Niklas

Ok, visst. Då vet vi att det finns vattentäta värmemattor gör användning inuti terrarium i USA. Kan ju vara bra att veta om man vill flytta dit. Men elsäkerhetskraven är något större här.

Så jag omformulera frågan. Finns det några IP  (X8) klassade värmemattor fär användning inuti terrarium som är godkända i och säljs i Sverige? Jag letade som en tok när jag byggde mitt terrarium men hittade inget. Det var trots allt ett tag sedan så saker och ting kan ha ändrats.

Mvh
Magnus 

19
3
OliverBorggren:
Tropfrog skrev:

Ok, visst. Då vet vi att det finns vattentäta värmemattor gör användning inuti terrarium i USA. Kan ju vara bra att veta om man vill flytta dit. Men elsäkerhetskraven är något större här.

Så jag omformulera frågan. Finns det några IP  (X8) klassade värmemattor fär användning inuti terrarium som är godkända i och säljs i Sverige? Jag letade som en tok när jag byggde mitt terrarium men hittade inget. Det var trots allt ett tag sedan så saker och ting kan ha ändrats.

Mvh
Magnus 

www.cyberzoo.se/sv/articles/2.66.7008/varmematta-thermolux-30-w-30x50-cm

säljs som absolut vattentät, IP67

5436
4171
Tropfrog:
OliverBorggren skrev:

Stämmer, men som jag också skrev i inlägget du citerar så har jag kommit på lösningen där, med dubbelbotten, alltså mattan inne i terrariet men den byggs in med en glasskiva. Så det blir samma sak som på ett glasterrarie. Kanske svårt att förstå hur jag menar. 

Nej, inte alls svårt att förstå. Om mattan ligger i en IP klassad kapsling så är det mycket riktigt att själva mattan inte behöver vara klassad. Det går självfallet att bygga en kapsling utan klassning som man själv litar på. Men är olyckan framme så finns det ingen försäkring som täcker skadorna. Väldigt viktigt att ta med sig.

Mvh
Magnus 

19
3
OliverBorggren:
Tropfrog skrev:

Nej, inte alls svårt att förstå. Om mattan ligger i en IP klassad kapsling så är det mycket riktigt att själva mattan inte behöver vara klassad. Det går självfallet att bygga en kapsling utan klassning som man själv litar på. Men är olyckan framme så finns det ingen försäkring som täcker skadorna. Väldigt viktigt att ta med sig.

Mvh
Magnus 

absolut, men att silkona glas så det blir tätt är inget nytt för mig (många år inom akvarie hobby). Men du har helt rätt, man får va noga.
Men hittade en fin idee precis på Terrariebyggarnas sida.

terrariebyggarna.com/products/tillvalsinstallation-glasskiva-i-botten

5436
4171
Tropfrog:
OliverBorggren skrev:

www.cyberzoo.se/sv/articles/2.66.7008/varmematta-thermolux-30-w-30x50-cm

säljs som absolut vattentät, IP67

I ett bioaktivt terrarium har man ett dräneringslager som samlar överskottsvatten i botten där TS vill ha sin värmematta. Då krävs minst IP klassning X8. Som jag skrev innan så kan man självfallet göra som man vill med el, men inget varken jag eller Cyberzoo skulle våga rekommendera. Vågar du?

Mvh
Magnus 

19
3
OliverBorggren:
Tropfrog skrev:

I ett bioaktivt terrarium har man ett dräneringslager som samlar överskottsvatten i botten där TS vill ha sin värmematta. Då krävs minst IP klassning X8. Som jag skrev innan så kan man självfallet göra som man vill med el, men inget varken jag eller Cyberzoo skulle våga rekommendera. Vågar du?

Mvh
Magnus 

nej. men i detta fall så ska det verken vara bioaktivt och mattan kommer inte vara i kontakt med något annat än en glasskiva
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild