Det är en lång historia men såhär är det:
Kort: Ja det hade varit bättre att inte använda någon av de onlinehandlar som finns när det gäller djur. Jag visste det sedan innan och nu vet jag det ännu mer. Jag tog en risk med att lita på en etablerad och väl omtalad kedja - och det visade sig att man inte kan lita på dem. Ingen av dem som säljer djur online går egentligen att lita på. Det är sant.
Vi köpte 4 sandfiskskinkar online via den här välkända djurbutiken. Det är en av de väl kända online djurbutiker som också har en fysisk butik givetvis, de har funnits i många år.
Jag mejlar dem om när vi kommer och hämtar dem, jag säger att min sambo är den som kommer och jag säger när vi kommer.
En av skinkarna dör men de säger ingenting till oss.
Efter ungefär 2 veckor åker min sambo och hämtar djuren. Personalen i djuraffären har inte fått veta att en av de 4 vi köpt är död. Han letar i terrariet länge efter ett djur som inte finns. Tillslut får han veta att djuret är dött (antar att han ringde sin chef?).
De gör ett återköp på den döda ödlan, de säger att den dött av en luftvägsinfektion. (Min sambo förstår inte vad det innebär...)
Personalen lägger ned de tre skinkar som finns kvar i våra transportlådor, vi hade preppat två. Min sambo får inte se dem innan (de är sandfiskskinkar. de är i sanden.) Personalen visar inte upp dem. Min sambo kunde ha grävt runt i terrariet och försökt titta själv, det hade varit bra om han gjorde det. Men, han tänker att han inte skall stressa dem eftersom han skall köra 6h tillbaka med dem. Det var synd att han inte tittade mer noga. Speciellt när de just sagt att en dött av luftvägsinfektion. Men, han har inte den kunskapen - och jag är på jobbet så jag kan inte hjälpa honom heller. Han måste lita på personalen bara, vilket han gör. (Vilket han inte skulle ha gjort, uppenbarligen.)
Min sambo noterar att de är väldigt små ( VI har sandfiskar hemma som är fullvuxna). När han kommer hem får jag tillslut se dem, vi släpper ut dem en och en i ett separat terrarium. Jag får veta att en är död i luftvägsinfektion - jag blir arg och förklarar att vi måste ha dem i en strängre karantän än tänkt osv. Jag noterar också att en av dem är benig, att den knappt orkar röra sig, att den är lethargisk och väger typ en fjärdedel av vad den skall göra. Men då är det ju redan för sent.
Vi separerar den sjuke från de andra och spenderar nästa dag med att sätta upp ytterligare ett separat terrarium för den. Vi ger den vatten och försöker göra en gele av mosade insekter för att tvångsmata den med.... men det är ett puttelitet djur så det går inge vidare. JAg är orolig att vi kväver den eller dyl, men, vad finns det att göra egentligen? Den har ingen aptit. Den slickar upp droppar om de är just under den.
Den dör efter 2 dagar av det där kämpandet med tvångsmatning och vi begraver den. JAg kontaktar affären (hade tänkt göra det från början men, jag hade ärlig talat inte tid, vi la allt fokus på att försöka rädda den sjuke.) De får bilder och frågor av mig om varför man inte berättat att ett djur var dött när de visste att vi skulle komma samt att vi skulle köra långt. JAg frågade varför de inte sa till att den dog av just en luftvägsinfektion - för det är ju smittsamt och påverkar de andra djuren. Jag begär att få ersättning för den som dog inom så kort tid. De ignorerar mig.
Så ja jag kommer ta det med arn. Mer av princip än pengar men, ändå. Jag tycker det är sjukt dåligt hanterat. och jag hade avrått alla från att handla djur från online-djurbutiker. För när du väl kommer för att hämta dem, då kommer du godta saker du annars inte hade, du kommer ha bråttom, du kommer bli överrumplad med massa sk*t du inte hade förväntat dig och som du inte är redo för och det kommer bara kosta dig massa pengar och tid i onödan. Det spelar ingen roll om försäljaren har goda referenser. Handla inte av dem.
Tropfrog skrev:
Om du har köpt dem online så gäller ju ångerrätten. Om de inte svarat på ett sånt krav så har du ett starkt case hos ARN.
Sen måste du vara lite självkritisk också. Du betalar för djur du inte sett eller ens vet hur gamla/stora de är. Är det en så bra idé nu när du tänker på det i efterhand?
Och nu säger du rent av att en redan var död!!! Jag skulle sannoligen velat vara en fluga på väggen och se med egna ögon när säljaren packar ett dött djur och höra vad som sades under tiden av såväl dig som säljaren. Detta måste vara helt unikt.
Mvh
Magnus