Oh nej, fler ägg! Omplacering på tal.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

Medlem i GHF
45
36
Baboon:

Tropfrog skrev:

Nu blir jag förvirrad. Så som jag har förstått det så har TS avlat på papperslösa djur och har också varit i kontakt med jordbruksverket som berättat att det är helt ok att skänka bort dem med gåvobrev som finns att ladda ner på deras hemsida. Och nu säger du att han inte får lov att avla. Det tycker jag låter mycket besynnerligt. Vi talar alltså inte om olagligt införda djur här utan om djur som införts till Sverige innan arten listades. Om jordbruksverket säger att det är ok att avla på dem och ge bort gratis så väljer jag att tro på det. Detsamma borde rimligtvis gälla avkomman också?

10 papp var väl en gissning från min sida. Om du säger 2 så väljer jag att tro på dig här. Har aldrig själv köpt eller sålt arten.

Mvh
Magnus 

När listades arten?

81
78
testudo_H:

Ja de vuxna djuren får han ge bort med gåvobrev eftersom de kom innan Cites infördes. Det finns reglebundet vuxna djur som ej kan säljas utan omplaceras med gåvobrev då de importerats innan Citesreglerna trädde i kraft.

Som jag skrev har Jordbruksverketoch LS blivit mer stränga och jag har haft kontinuerliga diskussioner och kontakt med dem och enligt ansvarig på Cites avdelningen så är det olagligt att ens lägga in att man vill ge bort ungar om de inte finns Citesintyg. Något som är ett artskyddsbrott och som man kan bli anmäld och fälld för.

Detta är ett citat från ansvarig på Citesavd jag mailat med tidigare om just reglerna runt detta då jag driver flertal forum på FB och vill veta hur reglerna är klart och tydligt:
"Vår bedömning är att med tanke på regelverkets utformning att även annonsering för att bortskänka är att betrakta som en typ av kommersiell aktivitet och därmed inte tillåtet. Så är alltså fallet även om de inte tar betalt för djuren om de är citesklassade. Det krävs därmed CITES-intyg för att annonsera om att skänka bort sådana avkommor. Något annat skulle också uppmuntra till ett kringgående av regelverket där tillsyn och efterlevnad försvåras."

5384
4125
Tropfrog:
Den tolkningen kommer med allra största sannolikhet inte hålla i rätten. Att annonsera för att skänka kan omöjligt anses vara kommersiell verksamhet. Det är fullständigt orimligt. Här skulle det vara kul att se ett prejudikat, men det kommer nog aldrig att hända.

Jag har själv varit i kontakt med jordbruksverket kring gråzoner när det gäller andra arter och fått lika ologiska tolkningar. Jag nämnde dessutom för dem att jag hade djur hemma som enligt dem var olagliga, men de lämnade det utan åtgärd. Ty, när de vet att det inte håller i rätten är det bara slöseri med tid att ens försöka.

Det är helt uteslutet att säga att något kan leda till att man blir dömd till artskyddsbrott om ingen tidigare blivit dömd för ett liknande case. Som sagt, det behövs prejudikat, utan det är det bara toma hot och extremt dålig myndighetsutövning.

Mvh
Magnus 

5384
4125
Tropfrog:
Ahh, nu ser jag. Så långsam man kan vara ibland.

I detta fallet har ingen utanonsering om att skänka skett. Det är inte en anons och ingenstans erbjuder sig TS att skänka bort dem. Det enda som nämns är att han har för många paddor och att omplacering kan komma på tal. Det enda erbjudandet som nämnts är att komma och ta en kopp kaffe i hans växthus. Vilket förstås är väldigt trevligt och något som jag gärna gör när jag har vägarna förbi.

Så gråzonen kring utanonsering att skänka bort djur, visserligen interesant, är en helt överflödig diskussion i denna tråd.

Jag missförstod totalt och ber om ursäkt för det. Men det blev åtminstone en mycket intressant diskussion :).

Mvh
Magnus 

81
78
testudo_H:
Baboon skrev:

När listades arten?

1975 då Sverige antog Cites konventionen.

I ett annat forum (ej på Terrariedjur) skriver TS att de skulle skänkas bort vilket är att klassa som annons, något som ej är Ok enligt ansvarig på JV. 
Bara att sätta in en annons på A-listade djur kan kräva Citesintyg, sen kanske inte JV är inne och kollar på alla sidor så i vissa fall slinker nog annonser och så igenom ändå beroende på hur hårt admin eller så granskar dem eller har koll på reglerna. Men det är både säljare och köpares/nya ägarens ansvar att ta reda på reglerna då båda annars kan anmälas för artskyddsbrott.
Som jag skrev har de skärpt upp reglerna än hur det var för ca 10 år sedan.

Någon gråzon finns inte utan det är väl olika hur vi tolkar JV, LS och Naturvårdsverkets regler. Har jag varit osäker om jag ex köpt Citesklassade djur med utlänska intyg har jag alltid ring eller mailat och frågat om saker är OK innan köp/byte av djur hänt.

5384
4125
Tropfrog:
Visst är det en gråzon. Jordbruksverket tolkar skänkes annonsering av papperslösa klassade djur som kommersiell verksamhet. Det menar jag är en fullständigt felaktig tolkning som inte håller i rättssak.

Jordbruksverkets roll är tillsynsmyndighet och anmälare när så behövs. De är varken lagstiftare eller domstol. Så länge inga prejudikat finns är det helt klart en gråzon. Mer ljusgrå än mörkgrå vågar jag påstå. :)

Är det verkligen så att arten var citeslistad redan 1975? Jag minns att dessa arter såldes över disk i djuraffärer sent 80 tal.

Mvh
Magnus

43
15
Kullabo:
Oj, full pott!
Alla tre äggen kläcktes och tre nya sköldisar har kommit till världen, jag tror nog de trivs bättre i världen än i en frys.
Vad hände då med de fyra storasyskonen? Jo, min älste son tog tre av dem för att ge en var till hans tre barn. Barn gillar ju hårda paket framför mjuka. Själv har han en orm. Han har bett mig att bygga ett terrarium till hårdingarna såsom jag en gång gjorde till hans orm. Den fjärde har funnit sig tillrätta med ett tjog ormar hos en annan kullabo, bara han inte har den i samma terrarium. Nu vill min yngsta son också ha en. Kanske min dotter också är intresserad men hon bor ju i England.
Ha det så gott!

43
15
Kullabo:
Oh, jag missade att det fanns en sida 2 i denna diskussion. Jag tolkar ordet avla som något man aktivt gör för att få ungar att tjäna pengar på. Jag som godhjärtat inte ens kan slå ihjäl en spindet kan inte nonchalera äggen vilket skulle ge honans moderskärlek en törn utan jag tar ömsint hand om (ättel)äggen. Om det skulle vara olagligt att "avla"  barn till papperslösa föräldrar, utan kommersiellt syfte, skulle ju JV ha haffat mig när jag berättade för dem om min sits.

Kasper och Jesper och Jonatan. MVH!

5384
4125
Tropfrog:
Grattis! Det där med att skicka papperslösa djur till dottern i Storbritannien skulle jag avråda skarpt. Då korsar du en gräns för tydligt djurskyddsbrott.

Avrlsförbud finns också. Men då gäller det invasiva arter, inte hotade. Var glad att du inte har några såna med ditt mjuka hjärta :)

Mvh
Magnus 

81
78
testudo_H:

Kullabo skrev:
Oh, jag missade att det fanns en sida 2 i denna diskussion. Jag tolkar ordet avla som något man aktivt gör för att få ungar att tjäna pengar på. Jag som godhjärtat inte ens kan slå ihjäl en spindet kan inte nonchalera äggen vilket skulle ge honans moderskärlek en törn utan jag tar ömsint hand om (ättel)äggen. Om det skulle vara olagligt att "avla"  barn till papperslösa föräldrar, utan kommersiellt syfte, skulle ju JV ha haffat mig när jag berättade för dem om min sits.

Kasper och Jesper och Jonatan. MVH!

Avel är när man får avkommor från ev djur man har. 

Tyvärr behöver ju ungarna Citesintyg vilket du ju väldigt enkelt ansöker om via Jordbruksverkets hemsida. De kostar 900:-/intyg. Sen kan du ge bort ungarna till vem du vill. Men att avla fram ungar och sen inte fixa intyg åt dem förstör ju hela deras framtid om nya ägaren vill avla i framtiden, försäkra dem osv. De ska ju leva i många år och då är det ju bra om man ordnar med rätt papper till dem från början då dessa inte kan ordnas i efterhand.

Greker omfattas av Cites A vilket kräver intyg från JV. Har man sköldpaddor som har Cites B listning räcker det med härkomstbevis eller ursprungsintyg.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild