Kenan talar ut om ormslakten i Florida - varning för starka bilder

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

5392
4133
Tropfrog:
sawpaw skrev:

"Djurens Rätt arbetar idag för en positiv lista på EU-nivå, där enbart de djur som kan anses tama och lättskötta ska finnas med som möjliga att hållas för sällskap. Resten blir förbjudna med få undantag, exempelvis dispens för de som har adekvat utbildning. Arbete pågår, så jag kan inte svara på vad som kommer gälla för just reptiler eller vissa nattaktiva djur. Katter kommer dock finnas med på en positiv lista.

Vad som kan ske inom Sverige är dock att vissa djurslag blir förbjudna, på en negativ lista. Förslagen som ligger på bordet är bland annat pungdjur, pingviner, illrar och groddjur, förutom vildfångade djur och övriga rovdjur som redan är förbjudna idag. Men vad som kommer beslutas är ännu oklart."

Där åker dina grodor

Det där är bara spekulationer. Djurens rätt är bara en av organisationerna som jobbar med lobbying i Bryssel. Det finns massor av olika lobbyorganisationer som alla drar åt olika håll. Att djurens rätt skulle få igenom alla sina krav är ett fullständigt orimligt scenario.

Kopplingen till tjänstefel i USA är dock fortfarande väldigt vag för mig. Kopplingen till lagrummet som den felaktiga avlivningen skedde på som rör invasiva arter diskuteras inte överhuvud taget i denna tråden. Varför? Kanske för att vi alla inser faran med invasiva arter och alla anser att det bör regleras på något sätt?

Mvh
Magnus 

5392
4133
Tropfrog:
sawpaw skrev:

Men vem ska göra detta arbetet?

I slutändan är det EU parlamentariker och deras tillsatta instanser och utredningar. Dock ser jag inte någon ljusning här. Vill man ha en fri marknad och öppna gränser går det inte att förbjuda ett djur i ett land men låta det vara lagligt i ett annat. Åtminstone inte enlig befintlig EU lagstiftning. Vi får nog kallt räkna med att fler djur som blir invasiva i Spanien kommer att bli förbjudna i Sverige också. Åtminstone på kort sikt.

Mvh
Magnus 

1245
473
leedragon:
Tropfrog skrev:

Precis. Vi har inte riktigt samma utmaning här. Men med EU så skall förstås alla arter som listats som invasiva i ett land också förbjudas i hela EU vilket ökar komplexiteten hos oss också. Där tror jag att vi har en del att lär av USA som ju också har liknande utmaning. Ett djur som är invasivt i Florida är ju inte det i Alaska:) 

Mvh
Magnus 

Men de förbjuder djur i delstater inte i usa. TYp som Huskies är förbjudna i florida med inte i övra delar om jag förstod det rätt.

5392
4133
Tropfrog:
leedragon skrev:

Men de förbjuder djur i delstater inte i usa. TYp som Huskies är förbjudna i florida med inte i övra delar om jag förstod det rätt.

Japp, så har jag tolkat det också. Men från nuvarande regler och tolkningar inom EU är det väldigt långt borta till samma situation här. Fast egentligen borde det vara tvärtom. Trots att vi talar om en inre marknad med fri rörlighet så finns ju fortfarande tullverken vid de inre gränserna. Med min tolkning borde det vara mycket enklare att uppnå efterlevnad av lagar med denna setup än som i USA där det inte finns någon som helst gränskontroll mellan delstaterna.

Tullverket i Sverige har ju i uppdrag att kontrollera inflödet av vissa narkotiska preparat som är lagliga i andra EU länder. Då borde de också kunna få i uppdrag att kontrollera djurtransporter efter djur som är invasiva I ett land men inte i ett annat kan man tycka. Självfallet inte vattentätt, men marknaden för djur har nog en större regelefterlevnad än marknaden för narkotika som ju finns i överflöd trots att det är förbjudet och kontrolleras vid gränsen.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild