Kenan talar ut om ormslakten i Florida - varning för starka bilder

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

Medlem i GHF
175
372
Fredriko:
Tropfrog skrev:

Då är vi ju helt överens. Reglering behövs. Om det finns regleringar så behövs myndigheter och tjänstemän som bevakar efterlevnad. Tjänstemän är människor. Alla människor kan göra misstag. I övrigt ser jag inga andra paralleller till USA.

Mvh
Magnus 

Jag tror inte vi kan säga att vi är överens, då jag inte vet vad din åsikt är? Jag ställde en fråga om vad du tycker men du svarade inte. Du verkar också missa en stor del av poängen som togs upp i det första inlägget av den som startade tråden.

Jag gör också stor skillnad mellan regleringar och förbud. Det ena vill jag ha, det andra vill jag inte ha. Där var jag tydlig. Jag vet inte vad du tycker här? 

Tropfrog skrev:

Att fel djur avlivas är så klart en tragedi för såväl ägaren, djuret som tjänstemannen. Det kan hända i både USA och Sverige helt oavsett vilka regler som gäller. Den enda möjligheten att undvika dessa misstag är att helt avreglera hobbyn. Något som ingen vill, varken i USA eller i Sverige. Varken inom hobbyn eller inom politiken.

Mvh
Magnus 

Här har du helt enkelt fel. Det finns gott om organisationer och personer som vill helt eller delvis avreglera hobbyn. Även i politiken. Det läggs nästan varje år förslag, motioner, från politiker i riksdagen om att helt eller delvis reglera/förbjuda reptiler. Det finns organisationer som påverkar politiker som vill samma sak. Det finns universitetsanknutna institutioner som vill minska antalet djur du får ha i fångenskap. Så det finns gott om personer som vill avreglera hobbyn. Det är just det som detta inlägg handlar om. Och poängen som du verkar missa?

Tropfrog skrev:

Nu är jag förvirrad. Det är du som startade tråden och då borde man förvänta sig att du höll dig on topic :).

Jag anser att I en demokrati bör allas röster höras. Men i verklighetens demokrati är det den som skriker högst som hörs mest. Att sitta i sin källare och vara bitter för att man inte blir inbjuden hjälper föga. Vill man ha plats i debatten så måste man ta den. Inte gnälla över att man inte får den.

I övrigt ser jag fortfarande inte kopplingen mellan att en enskild tjänsteman i USA gör ett misstag i sin tjänsteutövning och pågående utredning  i Sverige.

Mvh
Magnus 

Niklas håller sig on topic.

NellyNiklas skrev:

Det kan tyckas att händelsen i Amerika är vida avlägsen det som pågår här i Sverige, men är det vällningen så?

Båda har en statlig organisation med en ansenlig nivå av makt vars intentioner är att begränsa eller helt förbjuda en stor andel djur. Båda parter har till synes medvetet exkluderat Terrariedjurshobbyn från att väga in och delta i vi diskussionen.

Jag tycker du är onödigt raljant när du säger att det inte hjälper att ”sitta i sin källare och vara bitter för att man inte blivit inbjuden”. Det är många personer som just nu jobbar mycket aktivt med att förhindra det som denna tråd handlar om. Det finns inget skäl att vara nedlåtande mot dem (även på ett raljant vis). Att ta plats i debatten är precis det som dessa människor gör just nu. Inbjudna eller ej.

Till sist vill jag säga att tråden inte riktigt handlar om en enskild tjänsteman i USA. Du har missuppfattat och nu har du låst dig vid det. Det handlar om att USA har ett förbud som lett till en tragisk händelse. Och Många i Sverige vill inte ha det förbudet.

MVH

5392
4133
Tropfrog:
Fredriko skrev:

Jag tror inte vi kan säga att vi är överens, då jag inte vet vad din åsikt är? Jag ställde en fråga om vad du tycker men du svarade inte. Du verkar också missa en stor del av poängen som togs upp i det första inlägget av den som startade tråden.

Jag gör också stor skillnad mellan regleringar och förbud. Det ena vill jag ha, det andra vill jag inte ha. Där var jag tydlig. Jag vet inte vad du tycker här.

Förbud är en en typ av reglering. Min åsikt är att det absolut behövs förbud inom hobbyn. Tex anser jag att Sverige är ett föregångsland land med sina förbud mot att hålla viltfångade djur. Något som åtminstone fram till nyligen varit helt fritt fram i USA.

Fredriko skrev:

Här har du helt enkelt fel. Det finns gott om organisationer och personer som vill helt eller delvis avreglera hobbyn. Även i politiken. Det läggs nästan varje år förslag, motioner, från politiker i riksdagen om att helt eller delvis reglera/förbjuda reptiler. Det finns organisationer som påverkar politiker som vill samma sak. Det finns universitetsanknutna institutioner som vill minska antalet djur du får ha i fångenskap. Så det finns gott om personer som vill avreglera hobbyn. Det är just det som detta inlägg handlar om. Och poängen som du verkar missa?

Jag tror inte du vet vad avreglera betyder. Texten är extremt förvirrande.  Bortsett från det så ingår jag själv i den gruppen som anser att hobbyn behöver regleringar och jag trodde att du tyckte detsamma.

Tycker du verkligen att man bör ta bort alla lagar och regler som styr hobbyn? Det är exakt vad avreglering betyder.

Fredriko skrev:

Till sist vill jag säga att tråden inte riktigt handlar om en enskild tjänsteman i USA. Du har missuppfattat och nu har du låst dig vid det. Det handlar om att USA har ett förbud som lett till en tragisk händelse. Och många i Sverige vill inte ha det förbudet.

Vad bra att du berättar för mig vad tråden handlar om :).  För jag trodde helt säkert att det var precis det camp kenan filmen handlade om. Jag är helt enig om att det är en tragisk händelse.

Poängen jag försökte att få fram är att vi redan idag har förbud som kan leda till avlivning i Sverige. Så länge såna förbud finns så kan misstag ske. Är detta en anledning att avreglera hobbyn? Absolut inte.

Reglerna som avlivningen stödde sig på rörde invasiva arter. Min åsikt är att vi absolut bör ha regler som begränsar invasiva arter. Jag är säker på att majoriteten av hobbyn håller med här. Om dessa kommer ut i det vilda kan det ha fruktansvärda konsekvenser. Somliga amerikanska sköldpaddor är ett verkligt exempel på djur som ställt till det rejält i Sverige och som man försöker att begränsa med hjälp av lagar. 

Mvh
Magnus

Medlem i GHF
175
372
Fredriko:
Tropfrog skrev:

Jag tror inte du vet vad avreglera betyder. Texten är extremt förvirrande.  Bortsett från det så ingår jag själv i den gruppen som anser att hobbyn behöver regleringar och jag trodde att du tyckte detsamma.

Tycker du verkligen att man bör ta bort alla lagar och regler som styr hobbyn? Det är exakt vad avreglering betyder.

Du har rätt, jag läste fel här. Först talade vi om reglering, och sen avreglering. Jag läste helt enkelt för fort och det blev fel. Jag har inga problem att erkänna det. Jag vill inte ha en avreglering gällande hur man håller sällskapsdjur (som svar på din fråga).

Tropfrog skrev:

Förbud är en en typ av reglering. Min åsikt är att det absolut behövs förbud inom hobbyn. Tex anser jag att Sverige är ett föregångsland land med sina förbud mot att hålla viltfångade djur. Något som åtminstone fram till nyligen varit helt fritt fram i USA.

Ja, förbud är en form av reglering. Jag har dock försökt påpeka att jag gör skillnad på reglering och förbud. Med det menar jag att jag vill att det ska vara tillåtet att hålla sällskapsdjur, men det ska finnas olika regleringar för hur man får hålla dem. Med förbud menar jag att du helt enkelt inte får ha dem alls. Jag är emot det senare.

Jag noterar att du svarar på denna fråga delvis i ditt senaste inlägg. Då blir det lättare att veta om vi ”är överens” eller inte.

Tropfrog skrev:

Vad bra att du berättar för mig vad tråden handlar om :).  För jag trodde helt säkert att det var precis det camp kenan filmen handlade om. Jag är helt enig om att det är en tragisk händelse.

Både jag och trådskaparen har försökt förtydliga för dig vad tråden (bland annat) handlar om. Jag till och med klippte in ett citat från ursprungsinlägget för att visa det. Niklas gör en koppling mellan det som händer i filmen (och bakgrunden till det) och vad som vissa vill ska hända i Sverige. Dvs förbud mot att hålla herptiler.

Ibland missförstår man det som står. Bland annat missförstod jag (missade helt för att vara exakt) att du skrev avregleringar. Då får man backa. Det är inte värre än så.

Tropfrog skrev:

Poängen jag försökte att få fram är att vi redan idag har förbud som kan leda till avlivning i Sverige. Så länge såna förbud finns så kan misstag ske. Är detta en anledning att avreglera hobbyn? Absolut inte.

Jag håller med dig. Men jag är ganska säker på att det inte är poängen som Niklas vill belysa. Det baserar jag både på vad han skriver i hans första inlägg, och sen när han försöker förtydliga för dig. 

Så vissa saker är vi överens om, andra inte. Så är det ofta.

MVH

5392
4133
Tropfrog:
Kopplingen mellan filmen och den process som pågår i Sverige just nu är bara väldigt långsökt. Något TS själv skriver.

Det som hände i filmen kan hända i Sverige redan idag med nuvarande regelverk.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
1044
1183
NellyNiklas:

Tropfrog skrev:

Nu är jag förvirrad. Det är du som startade tråden och då borde man förvänta sig att du höll dig on topic :).

Jag anser att I en demokrati bör allas röster höras. Men i verklighetens demokrati är det den som skriker högst som hörs mest. Att sitta i sin källare och vara bitter för att man inte blir inbjuden hjälper föga. Vill man ha plats i debatten så måste man ta den. Inte gnälla över att man inte får den.

I övrigt ser jag fortfarande inte kopplingen mellan att en enskild tjänsteman i USA gör ett misstag i sin tjänsteutövning och pågående utredning  i Sverige.

Mvh
Magnus 

Absolut! I en demokrati bör alla röster höras. Där är vi helt eniga. Men när den 4e röster står och knackar och ber om att bli insläppta till debatten men de andra 3 vill inte öppna dörren, kan det verkligen anses vara demokratiskt?

Lyckligtvis för oss så har SHR sjukt tålamod och knackar på den där dörren varje gång politiker lägger fram lagförslag som så ofta har negativ inverkan på hobby och verksamhet. (Då syftar jag inte på reglering som minsta yta etc, utan förslag om totala förbud som inte är grundade på någon vetenskaplig fakta, eller exempelvis lagförslaget om en "positiv lista" som är där enbart för att begränsa hobbyn till en handfull arter, utan ett genomarbetat argument för en sådan lista, utöver att "folk är rädda för sina grannar som har såna djur" eller något liknande.

Så att sitta i en källare och sura är så långt ifrån vad SHR faktiskt gör. Det skulle inte förvåna mig det minsta om en av anledningarna till varför du kan hålla D. leucomelas idag är genom det arbete som SHR har gjort tidigare genom att motarbeta div. förslag om förbud, positiva listor mm. 

Den som skriker mest hörs mest. Visst är det så, tyvärr. Men blir man hindrad från att koma till bordet från första början och skrika vad gör man istället för att knacka på dörren lite hårdare? Sparka in dörre och göra en rysk ockupation av bordet skulle definitivt inte hjälpa, (dock jävligt kul att se), inte sant?

Mvh
Niklas

5392
4133
Tropfrog:
Mina leucomelas kan jag hålla pga väldigt aktivt arbete från SDS. Det är också de som aktivt påverkat hur undantag från L80 vid mässor bör utformas. Innan dess så var undantagen utformade på ett sånt sätt att det var direkt olämpligt på gränsen till livsfarligt för grodorna.

Men nu handlade det inte om det. Det handlade om två olika myndigheter som citat "Båda har en statlig organisation med en ansenlig nivå av makt vars intentioner är att begränsa eller helt förbjuda en stor andel djur. Båda parter har till synes medvetet exkluderat Terrariedjurshobbyn från att väga in och delta i vi diskussionen."

Vilket förstås är absolut felaktigt då statliga myndigheter inte har någon som helst egen agenda. De är tillsatta för att genomföra politiska beslut oavsett vad dessa är. Politiska beslut tas av politiskt tillsatta företrädare. Inte heller dessa har en egen agenda i frågan. Deras agenda är att behålla makten, att lyssna på människor, att följa opinionen och forma en politik som gör att de blir omvända.

Händelsen i USA är förfärlig såklart. Men här finns inga som helst politiska poäng att vinna i Sverige såvida man inte är emot lagar som begränsar hållande av invasiva arter. Men det är vi väl inte?

Mvh
Magnus 

1245
473
leedragon:
Tropfrog skrev:
Mina leucomelas kan jag hålla pga väldigt aktivt arbete från SDS. Det är också de som aktivt påverkat hur undantag från L80 vid mässor bör utformas. Innan dess så var undantagen utformade på ett sånt sätt att det var direkt olämpligt på gränsen till livsfarligt för grodorna.  

Men nu handlade det inte om det. Det handlade om två olika myndigheter som citat "Båda har en statlig organisation med en ansenlig nivå av makt vars intentioner är att begränsa eller helt förbjuda en stor andel djur. Båda parter har till synes medvetet exkluderat Terrariedjurshobbyn från att väga in och delta i vi diskussionen."

Vilket förstås är absolut felaktigt då statliga myndigheter inte har någon som helst egen agenda. De är tillsatta för att genomföra politiska beslut oavsett vad dessa är. Politiska beslut tas av politiskt tillsatta företrädare. Inte heller dessa har en egen agenda i frågan. Deras agenda är att behålla makten, att lyssna på människor, att följa opinionen och forma en politik som gör att de blir omvända.

Händelsen i USA är förfärlig såklart. Men här finns inga som helst politiska poäng att vinna i Sverige såvida man inte är emot lagar som begränsar hållande av invasiva arter. Men det är vi väl inte?

Mvh
Magnus 

sen är det en jävla massa invassiva arter i usa, deras lagar och försök att kontrollera det är utformat efter situationen de redan befinner sig i.

5392
4133
Tropfrog:
leedragon skrev:

sen är det en jävla massa invassiva arter i usa, deras lagar och försök att kontrollera det är utformat efter situationen de redan befinner sig i.

Precis. Vi har inte riktigt samma utmaning här. Men med EU så skall förstås alla arter som listats som invasiva i ett land också förbjudas i hela EU vilket ökar komplexiteten hos oss också. Där tror jag att vi har en del att lär av USA som ju också har liknande utmaning. Ett djur som är invasivt i Florida är ju inte det i Alaska:) 

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
23
21
sawpaw:
Tropfrog skrev:

Mvh
Magnus 

"Djurens Rätt arbetar idag för en positiv lista på EU-nivå, där enbart de djur som kan anses tama och lättskötta ska finnas med som möjliga att hållas för sällskap. Resten blir förbjudna med få undantag, exempelvis dispens för de som har adekvat utbildning. Arbete pågår, så jag kan inte svara på vad som kommer gälla för just reptiler eller vissa nattaktiva djur. Katter kommer dock finnas med på en positiv lista.

Vad som kan ske inom Sverige är dock att vissa djurslag blir förbjudna, på en negativ lista. Förslagen som ligger på bordet är bland annat pungdjur, pingviner, illrar och groddjur, förutom vildfångade djur och övriga rovdjur som redan är förbjudna idag. Men vad som kommer beslutas är ännu oklart."

Där åker dina grodor

Medlem i SkHF
23
21
sawpaw:
Tropfrog skrev:

Precis. Vi har inte riktigt samma utmaning här. Men med EU så skall förstås alla arter som listats som invasiva i ett land också förbjudas i hela EU vilket ökar komplexiteten hos oss också. Där tror jag att vi har en del att lär av USA som ju också har liknande utmaning. Ett djur som är invasivt i Florida är ju inte det i Alaska:) 

Mvh
Magnus 

Men vem ska göra detta arbetet?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild