Tropfrog skrev:
Tjänstemän begår misstag precis som alla andra människor. De visar ju tydligt att de förstår att det var ett misstag och ånger över det.
Det räcker för mig för att inte blåsa upp det mer än vad som redan gjorts. Tråkigt såklart det som hänt för både ägare och orm, men fortfarande ett misstag. Hoppas åtminstone att han får någon form av kompensation och att tjänstemännen i fråga får någon typ av reprimand.
Parallellen till det som händer Sverige tycker jag är ganska så långsökt. Reglering av hobbyn är absolut nödvändigt av olika anledningar, såväl risken för invasiva arter som skydd av arter i dess naturliga miljö är två exempel. Om det finns regleringar måste det finnas tillsynsmyndigheter med tjänstemän som kan göra misstag precis som alla andra människor på vår planet.
I Sverige har vi haft oskyldiga människor i fängelse på livstid för mord pga tjänstemäns misstag. Det är också tråkigt och beklagligt. Men det innebär inte att vi bör skrota lagar som reglerar mord för det.
Mvh
Magnus
Jag kanske missförstår men det låter som du missar poängen med inlägget. Poängen här är just det som Fredriko skriver. En statlig organisation vill helt eller delvis förbjuda hållning av en majoritet av expotiska djur.
SJV lägger fram ett antal lagförslag. Representanter från djurparkerna får komma dit och säga sitt. Representatner från djurrättsorganisationerna får komma dit och säga sitt, men representanter från terrariehobbyn, dit du, jag och alla andra här på forumet tillhör, får inte komma och säga vårt. Det kan väl knappast anses som en acceptabel manöver, eller?
Vi har 4 parter i målet:
1. De som skriver regler och lagar som övriga parter måste förhålla sig till.
2. Djurrättsorganisationerna
3. Djurparkerna
4 Terrariehobbyn/den privata marknaden
I kort så ogillar alla parterna varandra för olika anledningar så som någon tycker reglerna är slappa medans en annan part tycker de är för stränga. Djurparkerna ogillar den Terrariehobbyn och vice versa för det ena eller det andra. Alla har synpunkter och kritik på alla, men 3 av dem enas om att sitta runt et bord och prata men den 4é får inte vara med i leken, som också troligtvis är den parten som kommer bli mest drabbad av den som de andra 3 kommer överens om.
Djurparkerna kommer få behålla sina nattaktiva djur, var så säker. De har resurserna för att skriva på det där pappret, sätta upp den där skylten eller vad det nu skulle behöva göras. Men vi kommer inte få behålla våra leopardgeckos, Polypedates grodor etc.
Vad som händer därefter är rent hypotetiskt - men inget någon här på forumet önskar se realiseras.
Så, jag tror inte det är så långsökt som du tror.
Mvh
Niklas