Senaste informationen som jag har kring detta är att SHR tillsatt en grupp medlemmar ur föreningen och försöker bjuda in sig till diskussionerna med SJV.
Mig veterligen är diskussionerna oförändrade. Revidering av L80, positiv lista samt förbud att hålla nattaktiva djur.
SVJ har tillkallat framförallt djurrättsorganisationer samt även representanter ur djurparks-sektionen men hobby/terrarie-sektionen har fortfarande inte blivit tillfrågade att delta i diskussionen.
Nu får vi hoppas att den nya tillsatta gruppen får möjlighet att göra det.
Om ni vill stödja arbetet på bästa sätt, bli medlem i din lokala SHR anknutna förening.
Alla behöver vara införstådda med faktum att oavsett om vi är medlemmar eller ej så kommer resultaten av dessa diskussioner och beslut ha enorm påverkan på den individuella nivån. Om ex.vis hela "inga nattaktiva djur"-förslaget skulle godkännas så är det också troligtvis samma grupp människor som kommer försöka besluta om vilka djur som faller in i gruppen nattaktiva djur eller ej. Jag personligen har ytters svårt att inbilla mig att de kommer göra någon större djupdykning i ämnet, utan det blir något i stil med: "Geckos=nattaktiv=förbud, Sugargliders, hamstrar en uppsjö av ormar och grodor likaså. Jag har inte förtroende för att dessa personer skulle särskilja mellan exvis pilgiftsgrodor och rödögd trädgroda. Beslutsfattare kommer dra ytterst grova och i många fall felaktiga slutsatser.
Vi lever idag i ett samhälle där det är väldigt enkelt att klubba igenom beslut, vare sig de bra är dåliga beslut men att omvända ett redan klubbat beslut kräver flera gånger mer energi, och då är det redan försent.
Därför är det av yttersta vikt att vi tillsammans viftar med röd flagg och säger "Vänta lite, kan vi snacka om detta?!" redan nu.
Så, om ni känner som jag, har lika lite förtroende för SJV beslutsfattare som jag och önskar behålla det privilegium vi har i att hålla dessa fantastiska djur i ditt hem, gå in och stödj SHR i deras arbete, även om det bara är tillfälligt till dess att detta har passerat. Ju fler vi är i detta ju mer hörs vi och i detta nu är det röster som behövs.
Hitta din lokala förening här
shr-herp.se/
www.facebook.com/sverigesherpetologiskariksforening