Dewe skrev:
Bild uppdaterad. Med ir pistol.
Super! (bra bild)
Lite kort bakgrundsinformation som ligger till grund för nedan.Skäggagamer har grupperats in i Zon 3 ur i "Ferguson Zone"-skalan. Detta innebär att under solplatsen vill man han en UV-index av 3-7. Grovt kortfattat är det baserat på hur länge djuret solar och vid vilken period på dygnet.Ferguson Zone-skalan finner du här:
www.reptilecentre.com/blog/2020/09/which-ferguson-zone-is-my-reptile-in/Så med detta i bakhuvudet har jag synpunkter på följande:
* Synpunkter kring MegaRay HID 35w. Om terrariet är 50cm högt så gissar jag att avståndet mellan lampa och solplatsen är 20-25cm, ungefär. Kan det stämma?
Om så är fallet är det alldeles för nära och djuret kommer få en överdos av UVB strålning. Nedan bilder visar strålningsuppgifter på en motsvarande HID lampa med samma effekt av en annat fabrikat, men jag gör antagandet att MegaRay'n du har ger väldigt liknande resultat. Vid 20-25cm är UVI nivån mellan 35-22 vilket är alldeles för högt. Du bör inte gå över nivå 7 (vilket innebär att du behöver ett avstån på närmare 45-50cm mellan lampa och solplatsen.
HID-lampan är framför allt en mer effektiv UV lampa än föregångarna (Mercury Vapor, MV) lampa och är inte direkt avsedd som en värmelampa. Halogenlampan som du också har är en avsevärt bättre lampa för den uppgiften.
En annan aspekt med HID-lampan är ljusintensiteten. Reptiler har egentligen ett tredje öga ovanpå huvudet som grovt och enkelt förklarat mäter UV exponering. Ödlor, speciellt soldyrkande sådana, dras också till det område som har mest ljusintensitet eftersom det ska i praktiken vara den varmaste platsen att sola på. Det är i princip hårdkodat i djurets beteende. Så problemet i ditt fall kan mycket väl vara så att djuret dras till HID lampan eftersom den är ljusaste platsen men den får en överdos av UVB och mår sämre med tiden.
Lösningsförslag för detta.
1. En lösning är att placera både HID-lampan OCH Halogenlampan ovanpå terrariet/nätet. Av bilden att bedöma så ser det ut som terrariet är helt i glas samt att nätet ovanpå en en remsa hålstansad plåt? Genom att placera HID lampan ovanpå kommer nätet/hålplåten filtrera bort en ansenlig mängd UVB, möjligen för mycket. Halogenlampan kommer inte heller riktigt kunna göra sitt jobb och värmer troligtvis plåten mer än solplatsen undertill.
Därmed vill jag föreslå att införskaffa ett annat terrarium, exempelvis ett ExoTerra med tak i finmaskigt nät. Den kommer inte filtrerar ut så mycket som det befintliga terrariet samt att halogenlampan släpper igenom värmen bättre än hålplåten.
2. En annan lösning är att ersätta HID-lampan med ett T5 UVB lysrör som du eventuellt kan ha hängandes inuti likt LED lampan som redan finns där. Vi får titta lite närmare på detta alternativ då det är ett ganska lågt terrarie, men med lite fantasi kan det funka. Då kan du troligtvis behålla glasterrariumet.
Oavsett vilken lösning, så måste både HID-lampan eller ett alternativ T5lysrör och Halogenlampan belysa samma yta som tillsammans skapar rätt förutsättning för solplatsen, både vad gäller värme och UVB strålning.
LED lampan har jag inga synpunkter på. De är helt OK i sin befintliga position.
Personligen har jag bytt både terrarium och ersatt HID-lampan med ett T5 UVB-lysrör.
Mvh
Niklas