Terrarie

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

9
3
Finn7:
Inte rådigt någon att köpa något!

62
33
bufo_bufo:
Ann80 skrev:

återkom gärna när du fått svar =)

Har mejlat idag, lovar att återkomma. :)

62
33
bufo_bufo:
Finn7 skrev:
Köpte ett väldigt nyligen, tänkte att det är billigt och fast jag är och alltid varit så mkt emot träterrarium sen första gången jag såg att det fanns, så köpte jag ett iaf. Så min åsikt och vad jag tycker så är det fult ett terrarium ska vara något fint att ha i sitt hem. För den andra delen så har jag satt ihop det men bestämde ganska fort att jag inte kmr använda det. Det jag skulle kunna tänka mig är ex om man har en större landsköldpadda lr ex dvärgvaktlar som jag tänker ha ett par i det ist för min orm som det var tänkt ifrån början. Mitt råd är att inte köpa något , det ser ut som en  kaninbur man har ute i trädgården. Kvaliteten...? Några billiga plankor 2 skjutdörrar i glas och några bitar lufthåls plåt. Och hur det tål fukt i längden vet jag inte än, men tydligen ska det tåla det. Tydligen så tror jag att det börjar ruttna och bli förstört inom kort.  Hade rådigt att köpa ett.

Jag håller med om att glas oftast är snyggare, men tycker inte man kan dra alla träterrarier över en kam. Har till exempel sett många fina hemmabyggen av trä. Sedan är det kanske inte bara en utseendefråga heller. Stora glasterrarier är svindyra och dessutom enormt tunga och svårhanterliga.

Själv funderar jag på trä eftersom jag behöver rejält med utrymme till en art som vill ha det ganska torrt och välventilerat. I trä kan jag lätt såga upp så mycket ventilation jag vill, och med lite fuktspärr inuti är nog risken liten för att det ska ruttna. Ska man hålla någon art som vill ha tropisk fuktighet blir det säkert knepigare, såklart.

Tråkigt att du skaffade ett som inte gick att använda! Var kom det ifrån? Har sett en del fabrikat som ser rätt skraltiga ut, lite som kaninburar, som du säger, men också flera som ser rejäla och välbyggda ut.

9
3
Finn7:
bufo_bufo skrev:

Jag håller med om att glas oftast är snyggare, men tycker inte man kan dra alla träterrarier över en kam. Har till exempel sett många fina hemmabyggen av trä. Sedan är det kanske inte bara en utseendefråga heller. Stora glasterrarier är svindyra och dessutom enormt tunga och svårhanterliga.

Själv funderar jag på trä eftersom jag behöver rejält med utrymme till en art som vill ha det ganska torrt och välventilerat. I trä kan jag lätt såga upp så mycket ventilation jag vill, och med lite fuktspärr inuti är nog risken liten för att det ska ruttna. Ska man hålla någon art som vill ha tropisk fuktighet blir det säkert knepigare, såklart.

Tråkigt att du skaffade ett som inte gick att använda! Var kom det ifrån? Har sett en del fabrikat som ser rätt skraltiga ut, lite som kaninburar, som du säger, men också flera som ser rejäla och välbyggda ut.

Jo det har du rätt i har med sett endel med snygg design, men är ffr skeptiskt till de där med trä, ja sålänge man inte ska ha djur där som ska ha ett relativt torrt klimat. Köpte mitt på vxlbygg lr nåt sånt. Konsta typ 1350 spänn 120 långt djup och höjd kmr inte ihåg har det här bredvid mig i princip men tror 120/50/50 nåt sånt där. 

62
33
bufo_bufo:
Ann80 skrev:

återkom gärna när du fått svar =)

De svarade omgående, frakten för det jag kikade på (150x60x60) går på 39 euro (435 kr).
Låter väl inte så farligt?

16
9
Ann80:
bufo_bufo skrev:

De svarade omgående, frakten för det jag kikade på (150x60x60) går på 39 euro (435 kr).
Låter väl inte så farligt?

Nope inte alls 

722
384
Johnexotics:
Vad står det om terrariet gå sönder på vägen?

62
33
bufo_bufo:
Johnexotics skrev:
Vad står det om terrariet gå sönder på vägen?

Hittar inget om just det på hemsidan. Men de skickar med DHL, vilket bör betyda att försändelsen är försäkrad, om jag förstått DHL:s villkor rätt.

5392
4133
Tropfrog:
I teorin är det bra med försäkrat gods. I verkligheten inte alls. Det enda som I praktiken ersätts är försvunnit gods, vattenskada gods och gods som varit inblandad i trafikolycka.  Om ett paket skadats på annat sätt lommer det alltid att landa i att det innebar ordentligt packat och ansvaret ligger hos sändande part.

När man beställer grejor för stora pengar så är det alltid bra att ställa frågan till säljaren vilka incoterms som gäller innan beställning. Ansvaret för godset skall inte övergå till köparen innan mottagandet.

Mvh
Magnus 

722
384
Johnexotics:
bufo_bufo skrev:

Hittar inget om just det på hemsidan. Men de skickar med DHL, vilket bör betyda att försändelsen är försäkrad, om jag förstått DHL:s villkor rätt.

Personligen skulle jag bara beställa från ett ställe där det står dom skickar ett nytt om ena gå sönder under frakten
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild