Finn7 skrev:
Köpte ett väldigt nyligen, tänkte att det är billigt och fast jag är och alltid varit så mkt emot träterrarium sen första gången jag såg att det fanns, så köpte jag ett iaf. Så min åsikt och vad jag tycker så är det fult ett terrarium ska vara något fint att ha i sitt hem. För den andra delen så har jag satt ihop det men bestämde ganska fort att jag inte kmr använda det. Det jag skulle kunna tänka mig är ex om man har en större landsköldpadda lr ex dvärgvaktlar som jag tänker ha ett par i det ist för min orm som det var tänkt ifrån början. Mitt råd är att inte köpa något , det ser ut som en kaninbur man har ute i trädgården. Kvaliteten...? Några billiga plankor 2 skjutdörrar i glas och några bitar lufthåls plåt. Och hur det tål fukt i längden vet jag inte än, men tydligen ska det tåla det. Tydligen så tror jag att det börjar ruttna och bli förstört inom kort. Hade rådigt att köpa ett.
Jag håller med om att glas oftast är snyggare, men tycker inte man kan dra alla träterrarier över en kam. Har till exempel sett många fina hemmabyggen av trä. Sedan är det kanske inte bara en utseendefråga heller. Stora glasterrarier är svindyra och dessutom enormt tunga och svårhanterliga.
Själv funderar jag på trä eftersom jag behöver rejält med utrymme till en art som vill ha det ganska torrt och välventilerat. I trä kan jag lätt såga upp så mycket ventilation jag vill, och med lite fuktspärr inuti är nog risken liten för att det ska ruttna. Ska man hålla någon art som vill ha tropisk fuktighet blir det säkert knepigare, såklart.
Tråkigt att du skaffade ett som inte gick att använda! Var kom det ifrån? Har sett en del fabrikat som ser rätt skraltiga ut, lite som kaninburar, som du säger, men också flera som ser rejäla och välbyggda ut.