Tips på art till 40x40x160 paludarium?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

21
18
Soby:
EmanuelKarl skrev:

Vattendelar är väldigt onödiga till de flesta pilgiftsgrodor. De tar egentligen bara upp värdefull markyta och lägger till risker, såsom risk för att substratet ska bli blött och surt (vilket kan orsaka bakteriehärder och ge grodorna infektioner), och mer jobb. 

Epipedobates är möjligtvis ett litet undantag som ibland kan uppskatta en vattendel mer än andra arter så länge den inte tar upp alltför stor plats från dem. Om jag behövde fixa en vattendel i ett av mina terrarium till en av mina grodarter skulle jag ge den till dem. De är simmkunniga och förökar sig gärna i vattendelen (till skillnad från många andra arter som använder bromelior och har kannibalistiska yngel). En väldigt trevlig art som är bland de tåligaste pilgiftsgrodorna och väldigt lätt att föröka. De spelar också högt som sjutton hela dagarna, vilket jag tycker är trevligt (även om deras ljudvolym är lite i högsta laget; nästan alla andra arter är åtminstone snäppet tystare och spelar lite mer sällan).

Epipedobates klättrar en del; du kommer nog kunna hitta dem på alla olika höjder i terrariet till och från, men de flesta Ranitomeya-arterna är däremot ganska strikt trädlevande och skulle kanske passa bättre. De kan dock vara lite känsligare ibland. Ranitomeya amazonica och variabilis tillhör de tåligare arterna i släktet och de kan även hållas i grupp (till skillnad från t.ex. Ranitomeya imitator och vissa andra arter som fungerar bäst i par). De skulle också kunna vara bra nybörjararter också så länge du har flugkulturerna och allt igång i god tid och ser till att det är rymningssäkert (det är små grodor!). Dessa bryr sig inte om markytan och är enligt min erfarenhet simkunniga. 

Jag set inte riktigt hur stor del av bottenytan som är vattendel, jag tycker det ser ut som typ 1/4-ish men perspektivet ser lite skumt ut. Om den är såpass liten skulle jag kunnat överväga att behålla den. Å andra sidan brukar jag inte tycka att vattendelar tillför såvärst mycket (åtminstone inte såhär små) så jag kan glatt leva utan dem. Jag dras mer till grenverk och växtlighet. 

Stort tack för ditt svar! Jag ska kika närmre på arterna du nämner, det kanske är dags att ge sig in på groddjur helt enkelt :)

5471
4190
Tropfrog:
Jag förstår fascinationen av pilgiftsgrodor och delar den själv. Men jag är inte så säker på att man skall pressa in dem överallt. Här har vi ett terrarium med största delen vatten i botten. Det tillför inte mycket för de flesta pilgiftare och tillför en viss risk. De som faktisk är knutna till vatten är till största delen mark (och vatten) levande och har inte mycket nytta av höjden.

Pilgiftsgrodor lever i biotoper som aldrig svämmas över. Då är det bättre att titta på någon trädgroda. De flesta arterna lever i översvämmningsområden och är beroende av just översvämningar för sin reproduktion. Jag tänker inte ange någon art, jag är precis som Emanuel bättre på pilgiftsgrodor.

Mvh
Magnus

Medlem i GHF
3147
1757
EmanuelKarl:
Hmm, jag kan ha missförstått vattendelens storlek. Hur stor yta tar den egentligen upp? Jag trodde först att den slutade där den täcktes av blad men den kanske fortsätter inåt och är i så fall rätt stor. Om du nu skulle bestämma dig för pilgift bör den nog fyllas igen trots allt.

Här finns en liten spellista med mina videor som du kanske kan ha nytta av ;)
www.youtube.com/watch?v=vYahYvN9F9M&list=PLapmCIGTL73fu81Ycqbj90cN5vP_uyJRI

21
18
Soby:

Tropfrog skrev:
Jag förstår fascinationen av pilgiftsgrodor och delar den själv. Men jag är inte så säker på att man skall pressa in dem överallt. Här har vi ett terrarium med största delen vatten i botten. Det tillför inte mycket för de flesta pilgiftare och tillför en viss risk. De som faktisk är knutna till vatten är till största delen mark (och vatten) levande och har inte mycket nytta av höjden.

Pilgiftsgrodor lever i biotoper som aldrig svämmas över. Då är det bättre att titta på någon trädgroda. De flesta arterna lever i översvämmningsområden och är beroende av just översvämningar för sin reproduktion. Jag tänker inte ange någon art, jag är precis som Emanuel bättre på pilgiftsgrodor.

Mvh
Magnus

EmanuelKarl skrev:
Hmm, jag kan ha missförstått vattendelens storlek. Hur stor yta tar den egentligen upp? Jag trodde först att den slutade där den täcktes av blad men den kanske fortsätter inåt och är i så fall rätt stor. Om du nu skulle bestämma dig för pilgift bör den nog fyllas igen trots allt.

Här finns en liten spellista med mina videor som du kanske kan ha nytta av ;)
www.youtube.com/watch?v=vYahYvN9F9M&list=PLapmCIGTL73fu81Ycqbj90cN5vP_uyJRI

Ja precis, vattendelen täcker hela botten som det ser ut nu. Den kommer definitivt att fyllas igen om det blir ett djur som behöver markyta :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild