SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

169
38
Maaajaa:

Hej allesammans!

Jag har en eller två väldigt luddiga frågor jag hoppas någon vill dela svar på.

Jag har köpt varsin av dessa till leopardgeckosarna: www.cyberzoo.se/sv/articles/2.302.18592/arcadia-shadedweller-pro-t5-kit-7-uvb-8-w 

www.cyberzoo.se/sv/articles/2.303.18604/arcadia-halogen-heat-lamp-e27-50-w

Frågan är gällande huruvida dessa liknar solen i deras habitat. 

För att förenkla, jag läste: www.cyberzoo.se/sv/guide-till-belysning-for-akvarium-och-terrarium
Och undrar hur exempelvis Kelvin och liknande (som i artikeln) är hos dessa ljus-och värmekällor?

Hur många exempelvis Kelvin eller lumen är det igentligen i Afghanistan, Pakistan och norra Indien där de vilda leopardgeckosarna lever?

Mvh Maja!

5468
4190
Tropfrog:
De har samma sol i Afghanistan som vi har i Sverige. Det finns inte två solar. Såhär står det på Wikipedia om solens ljus:

Dess färgtemperatur varierar mellan ca 2500 kelvin (solnedgång) och mer än 10 000 kelvin (klarblå himmel), och dess intensitet mellan ca 40 lux (soluppgång och -nedgång, mulen himmel) och mer än 120 000 lux (klar himmel med solen nära zenit).

Under träd filtreras ljus genom löven och blir då lägre i både färgtemperatur och styrka.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
1065
1217
NellyNiklas:

Jag drar slutsatsen att det är samma dagsljus som når Afghanistan och i Sverige en solig dag. (Färgtemperatur beror mest på solens position i förhållande till observatören, om jag förstått allt rätt. Om jag har fel hoppas jag att någon rättar mig). Zenit motsvarar ~6500K (kelvin) vilket ses som dagsljus. Jag tror också att detta innefattar fullspektrum ljus? 
Här passar bla LED belysning perfekt in i bilden som allmänbelysning. Problemet här är att LED i sitt standardutförande varken avger strålning i UV- eller IR spektrum, vilket är viktiga våglängder att ha till våra djur. 

Halogen är en något mer effektiv variant av en vanlig glödtrådslampa, men med en varmare färgtemperatur runt 3000 kelvin. Ett "gulare" ljus helt enkelt. Halogen/Glödtrådslampor har inte heller UV strålning men de har täcker in IR spektrum, nämligen värmen.

Så här långt har vi bockat 2 av 3 viktiga komponenter i belysningen för att simulera dagsljus/solljus.

Sista komponenten är UV strålningen, och det brukar vi lösa med ett lysrör, typ T5, T8 eller annan variant. Jag vet inte vilket färgtemperatur dessa har men det är mer åt det blå hållet? Typ 7000 kelvin+.

Detta är den bild och förståelse jag har om belysning i våra vivarium och är jag ute och reser så hoppas jag att någon guidar mig på rätt spår.

Hoppas något är av hjälp. 

Mvh
Niklas

Medlem i GHF
646
417
Jimmy:
Det är solklart (pun intended) att det inte är samma ljusstyrka vid 30e breddgraden som vid 60e breddgraden vilket förmodligen är det trådskaparen menar. 
Skaffa en spotlampa med uvb. Vilken wattantal beror på avståndet från lampan till platsen som dka belysas. Man får testa dig fram och vid behov öka eller minska avståndet.

5468
4190
Tropfrog:
Jimmy skrev:
Det är solklart (pun intended) att det inte är samma ljusstyrka vid 30e breddgraden som vid 60e breddgraden vilket förmodligen är det trådskaparen menar. 
Skaffa en spotlampa med uvb. Vilken wattantal beror på avståndet från lampan till platsen som dka belysas. Man får testa dig fram och vid behov öka eller minska avståndet.

Nja. En molnfri dag på en äng i högsommarsverige lär ge starkare ljus än en molnig vinter dag under ett träd i Afghanistan. Ljustemperaturen däremot följer säkert exakt samma mönster i Afghanistan som i Sverige. 

Jag skulle inte tro att leopardgeckos går ut i fullt solljus vid middagstid. Jag tror faktiskt att de räknas som nattaktiva djur och att ljusstyrkan dagtid spelar marginell roll.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild