Inget pris?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

143
241
Greven78:
Ja det är säljaren som bestämmer priset. Då har man sedan något att utgå ifrån. Och om denna säljare inte vill gå lägre så kan denna skriva tex prutat och klart. Lite fel om köparen vill köpa för 200 kr när säljaren sedan säger 20000 kr. Låter hyfsat logiskt med ett säljpris.

5392
4133
Tropfrog:
Själv låter jag mig aldrig avskräckas av orimliga förväntningar från säljarens sida. Är jag intresserad av varan i fråga så ringer jag upp och diskuterar priset. För mig som arbetat med affärer och prissättning större delen av mitt liv står det helt klart att det inte är säljaren som bestämmer priset. Priset kommer överens mellan säljare och köpare.

I lagens mening finns det inget pris förrän överenskommelse gjorts. Men det skulle vara jäkligt stelbent att påpeka det i ett reptilforum. :)

Mvh
Magnus 

195
225
Imori:
Saknas det ett pris så är det ingen SÄLJannons utan en intressekoll.

5392
4133
Tropfrog:
Det finns en tråd om intressekoll också här på forumet. Där är det nästan fullständig enighet. Jäkla ofog. Antingen vill du sälje eller så vill du inte. Punkt.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
1043
1177
NellyNiklas:

Att en säljare sätter ut ett pris innebär ingen garanti att hen får sålt för det priset, så att säljaren sätter priset kan diskuteras. 

I övrigt stämmer jag in med Tropfrog i resonemanget att vi är urusla på kommunikation. Det kostar någon minut att skicka iväg ett meddelande och fråga. Praktiskt taget gratis. 

Visst, känns kanske lite besviket att inget pris är utsatt, men är man intresserad så kan man fråga och diskutera. 

Däremot finns det ju anledning att som säljare spela dum och ha dålig attityd i annonsen. Då har man skjutit sig i foten innan försäljningen börjat. 

143
241
Greven78:
Jag jobbar i en butik. Stor sådan. Jag lovar. Jag sätter pris på allt. Skitstörigt när kunden kommer och undrar vad något, som givetvis jag vill sälja, inte är prisat. Inte är jag villig att förhandla om priset på en vara bara för att den inte är prisad. Jag som säljare måste kolla upp vad jag måste ha betalt för att jag inte skall sälja med förlust. Marginalerna på vinst kan variera men inte hur dom helst. Bara en sådan sak som att gå in på Ica och fråga om priset på mjölk. Skulle vara jäkligt konstigt om man helt plötsligt ska börja förhandla om detta pris. Oj, tänk om prislappen fallit bort. Då jäklar är det läge att förhandla om priset. 

206
224
Danne72:
Tropfrog skrev:
Det finns en tråd om intressekoll också här på forumet. Där är det nästan fullständig enighet. Jäkla ofog. Antingen vill du sälje eller så vill du inte. Punkt.

Mvh
Magnus 

Har man ormar eller andra djur som måste chippas innan försäljning så tycker jag en intressekoll kan vara helt normalt, för man vill ju inte åka till veterinär och chippa alla innan dom eventuellt säljes.

5392
4133
Tropfrog:
Själv har jag förhandlat om priset på en liter mjölk på Ica fullt framgångsrikt. Det var i min ungdom när jag saknade 50 öre för att ha råd. Det var inga bad feelings överhuvudtaget. Numera väljer jag mina förhandlingar med lite mer omsorg.

Jag har också suttit i en butik för begagnade skivor och tagit emot folk som ville sälja sina skivor. Då var jag köparen och bestämde priset helt ensidigt. Flera gånger muttrade det över att de inte fick tillräckligt betalt. Inte en enda gång försökte de att förhandla om det. I de absolut flesta fallen blev det affär. Säljaren går altså därifrån besviken på dealen utan att ens ha försökt göra något åt det!! Precis så dåliga är vi på att komunicera i Sverige.

Men nu gällde frågan om en säljare bör tvingas att skriva prisförslag här på köp och säljavdelningen. Det är jag helt likgiltig till. Ser personligen varken fördelar eller nackdelar med det.  Men eftersom majoriteten här verkar vara för det så är det väl bara att införa, eller?

Mvh
Magnus 

5392
4133
Tropfrog:
Danne72 skrev:

Har man ormar eller andra djur som måste chippas innan försäljning så tycker jag en intressekoll kan vara helt normalt, för man vill ju inte åka till veterinär och chippa alla innan dom eventuellt säljes.

Jag förstår inte riktigt. Varför måste man chipa ormen innan försäljning om det är en normal säljanons och inte intressekoll?

Mvh
Magnus 

206
224
Danne72:
Tropfrog skrev:

Jag förstår inte riktigt. Varför måste man chipa ormen innan försäljning om det är en normal säljanons och inte intressekoll?

Mvh
Magnus 

Jag det kan jag förklara :) det kostar en hel del pengar att ta sig till veterinär som kan chippa och chippningen är ju inte heller gratis direkt. får du 25 ungar och ska chippa alla innan du ens vet om dom blir sålda så är det ju en kostnad på 30 000:-. och du kanske inte ens får någon såld.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild