Svartlista medlemmar?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

295
270
barkskog:

" Men jag undrar om det är olagligt att sälja viltfångade djur som inte är citeslistade i Europa? "

Förbud mot att hålla viltfångade djur för sällskap och hobby finns i djurskyddslagstiftningen.

www.naturvardsverket.se/Var-natur/Djur-och-vaxter/Handel/

69
39
NiklasTyreso:

Jag tycker det här är en sund debatt!

Det behövs information och undervisning så okunniga reptilägare kan ta hand om sina djur bättre, men svartlistningar gör inget bättre för djuren.

Det finns massor med subjektivt tyckande om reptiler. för 15 år sedan födde man upp majsormar som gick i par men idag anses man oseriös om de inte hålls en och en. Vi människor har ändrat uppfattning och normer om hur ormar ska skötas. Man ska inte svartlista folk hur som helst utifrån mänskligt tyckande eller normer som förändras. Ska någon svartlistas ska det verkligen finnas skäl.

Jordbruksverkets föreskrifter bör vara bästa riktmärke för vad som är sund reptilhållning, så vi slipper självutnämda experter och tyckare som vill snacka skit om andra.

504
396
Crippa:

Är det inte bättre att ni skickar ett privat meddelande till den person ni tycker behandlar djuret/djuren illa och ger lite schyssta tips istället för att gnälla om allt hela tiden? =)

72
15
Linnea:

Jag anser inte att svartlistning ger ett positivt resultat för djuren ifråga. så länge det är möjligt att påverka ägarens skötsel av djuret och uppmuntra till lärande, skall denna möjlighet finnas tillgänglig för alla. 

Att vitlista skickliga uppfödare och djurägare vore något bättre. det ger dem möjlighet att synas.

Har sett en del trolling på andra forum där folk snor hemska bilder från google, eller scenarion, och lägger upp dem. Det kan vara svårt att bedöma ett sådant fall innan någon upptäcker vart informationen kommer ifrån, och vad som händer.
I denna situation tycker jag ej heller man ska vara dömande. Man får moget lämna tråden eller be en moderator låsa den för att stoppa hetsiga diskussioner, som egentligen inte leder någonvart. 

Det gäller i det stora hela att skriva med lugn, och om man ej kan detta bör man dra sig från att skriva i större mängd, och kanske låta någon annan ta ställning till hur situationen behandlas. Det 'r förstås svårt för alla djurägare att gå förbi hemska bilder och scenarion.

svartlistning för upprepat dåligt uppförande förekommer förmodligen redan. men att smutskasta leder ingen vart när det gäller djurmisshandel, bättre att se till att polis och myndigheter tar tag i problemet från grunden, och att djurägare och entusiaster och andra kunniga ser till att god hantering av detta blir verklighet i framtiden om ej det enskilda fallet kan påverkas. 

Sen får man också passa sig för att snabbt säga att något är rätt och fel i skötseln, ibland är man lite på gränsen med informationen. Det upptäcks ständigt förbättringar. Men jag förstår att tråden avser de fall där det är helt fel. 

men det är bara vad jag tycker :)

218
47
asus:

låter rätt bra faktiskt :)

13
3
Ornerfors:

Borde göra en rating funktion så att någon som sålt/köpt djur kan få betygmärkning. Så kan man se positiva/opsitiva beräkningar =)

953
1840
peter54:

Barkskogs fråga om det är förbjudet att sälja icke listade vildfångade djur förblir obesvarad, jag undrar också vad svaret på den frågan är.

Nu tycker jag visserligen att vildfångade djur är fullständigt ointressanta och jag skulle inte vilja ha dem ens om jag fick dem gratis eftersom de nästan alltid är sjuka eller bär inälvsparasiter och i fångenskap dör de för det mesta eftersom sjukdomar/parasitangrepp, vilka de nu är, får grassera fritt.

Men ändå, frågan är intressant.

295
270
barkskog:

Jag citerade någon som undrade om det är tillåtet att sälja viltfångade icke cites-listade djur.

Jag gav svaret genom att länka till naturvårdsverket. 

Det är inte tillåtet.

953
1840
peter54:

Okej, det var ju bra, även om, som sagt, ingen seriös reptilhållare borde vara intresserad av såna djur.

478
592
Rottenroth:

Att hänga ut folk är om något oerhört löjligt och bör inte göras så vidare det inte handlar om konkreta bevis där man faktist ser att djuret missköts eller dylikt. Men då tycker jag det är upp till en att ringa jordbruksverket och låta dem ta hand om det! Det är trots allt de som har satt regler och så vidare kring hållande av djur.

Det är inte upp till var och enskild individ här som inte är ansvarig för något yrkesmässigt att sitta och peka finger på vem som inte sköter sitt rätt.

Alla är amatörer till en början och självklart kan jag väl hålla med om att det finns en viss gräns man får slarva med, det bör vara noll tolerans.

Men hur ser det ut om man börjar gå ut och hänga ut folk på nätet för brott de gjort som man faktist inte har bevis på? Det är ju lite laserturken över det hela att åka ut och ta lagen i egna händer. Det fungerar inte, kanske om man är kommunist eller afa aktivist men i ett demokratiskt samhälle så fungerar det absolut inte.
Där är det lagen som gäller och de som sköter lagen till att ta hand om sådant, så att hänga ut tycker jag i mitt tycke är löjligt. Är det fel vårdat och personen inte åtgärdar eller lär sig tycker jag man ska vända sig till en anmälan istället punkt.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild