Sambeställning från Vivarium Works, USA - Intressekoll

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SkHF
1044
1177
NellyNiklas:

Hej!

Jag har påbörjat ett projekt åt min nyligen införskaffade A. perthensis. Jag funderar kring att lägga en order på artificiella stenar hos en person i USA, som driver "Vivarium Works", www.vivariumworks.com/.

Jag har beställt från honom tidigare tillsammans med någon annan här på TD.

Status just nu är att jag har inlett en mailkonversation med personen och inväntar svar. Under tiden undersöker jag möjliga intressenter. 

Min fråga är enkel: Är det någon mer här på TD som är intresserade att göra en sambeställning?

Mvh
Niklas

72
23
shpongel:
supersnygga! å mer prisvärt än BTN & rock solids riverstone. 

5392
4133
Tropfrog:
shpongel skrev:
supersnygga! å mer prisvärt än BTN & rock solids riverstone. 

Hur blir det när frakt, moms och tull tillkommer? Är de fortfarande mer prisvärda?

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
1044
1177
NellyNiklas:

Senast jag beställde tillsammans med en person här tillkom en frakt på $80 (vill jag minnas. Jag får leta upp mailkonversationen och dubbelkolla). Det kom i en ganska hyggligt stor låda. 10 stenar tillsammans med 2 bakgrunder om jag inte minns fel.

I det fallet blev det <$8 per detalj i fraktkostnad (~80kr) på en detalj som kostar ca 150-300kr i inköpspris. 

Tullavgiften minns jag inte i dagsläget, men den kan jag nog gräva fram också. 

Ju större ordern är/ju fler som beställer, ju mindre frakt och tullavgift per person bör det bli?

Jämförelsen är att en BTN modul kostar >€100 i Sverige. BTN modulerna är dock av annat hårdare material än de som VW säljer. Dessa är "Flex Resin", som är ett mjukare gummi material, men fortfarande tillräckligt hårt för ändamålet.

Titta gärna i mitt Phelsuma album om ni vill se mitt tidigare bygge med Vivarium Works stenar.

Mvh Niklas

5392
4133
Tropfrog:
Är inte tullavgifter en procentsats av värdet precis som momsen? I såna fall borde den inte bli mindre för att fler beställer?

Jättefina moduler i vilket fall.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
1044
1177
NellyNiklas:

Tropfrog skrev:
Är inte tullavgifter en procentsats av värdet precis som momsen? I såna fall borde den inte bli mindre för att fler beställer?

Jättefina moduler i vilket fall.

Mvh
Magnus 

Möjligt du har rätt. Jag får leta rätt på historiken från förra beställningen. 

Medlem i SkHF
1044
1177
NellyNiklas:

Redogörelse
Prisuppgifter från förra beställningen som gjordes 2017 tillsammans med en annan person från forumet:
* 10 stenar $105
* 2 bakgrunder $120
Total________ $225

Totalvikt 6,7kg

* Frakt till Sverige $80

* Tull/Moms i Sverige 676kr (~340kr/person)

Totalkostnad till Sverige: ~4100kr (i dagens värde)
Totalt snittpris/detalj (12 st): ~340kr

Det enda som inte finns med här är priset för frakt inom Sverige till sambeställaren.

Datum för inlämning i USA 2017-07-12
Datum för utlämning i Sverige 2017-07-22

(Allt finns dokumenterat)

Så, är det värt det? Det får givetvis respektive person ta ställning till.  

Mvh
Niklas

72
23
shpongel:
Tropfrog skrev:

Hur blir det när frakt, moms och tull tillkommer? Är de fortfarande mer prisvärda?

Mvh
Magnus 

nä, det har jag ju inte kollat upp än. tror det va 50 bucks i frakt. moms & tull vet jag inget om

Medlem i SkHF
1044
1177
NellyNiklas:
Lägsta frakten börjar på $50 eller däromkring enligt VivariumWorks. Nästa steg är runt $80 eller däromkring. VivariumWorks har tidigare skickat stora paket till Tyskland där flera personer gått in och beställer tillsammans.

Tull/Moms i Sverige verkar stämma med 25% av värdet, som Tropfrog påpekade ovan. (Trodde dock den var lägre). 

5392
4133
Tropfrog:
Momsen är alltid 25% på varor. Vad tullen är beror på varuslaget. Det är en enda röra och inte lätt att reda ut. Men den ingår inte i momsen, det är ytterligare en kostnad. 

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild