Bioaktiv bottensubstrat? För trynsnok

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

121
70
Mirpa:
Anna123swe skrev:

Båda två påstås att vara gödselfia, men vill inte riskera att ha med några gifter eller bekämpningsmedel.. Bekämpningsmedel är för att utrota insekter ju, men att ha ormen levandes bland sådana gifter hela tiden kan nog ej vara bra för dem, så jag vill vara på säkra sidan (^.^)

Men att den är kravmärkt innebär mest att den inte innehåller konstgjorda näringsämnen, och är den fri från gödning så bör ju inte det vara ett problem tänker jag. 

Missuppfatta mig rätt, det skadar ju absolut inte att ha kravmärkt torv, det är ju bättre av andra skäl, men rent innehållsmässigt ser jag ingen skillnad. 

Fast nu är det kanske off topic, jag ber om ursäkt i så fall. 

35
4
Anna123swe:
Tropfrog skrev:
Jord med tillsatt gödning är ingen fara om det bara handlar om välkomposterad ekologisk gödsel. Det är konstgödsel man helst inte vill ha i.

Mvh
Magnus 

Jaha, bra att veta! Tack!!

169
38
Maaajaa:
Tropfrog skrev:
Jord med tillsatt gödning är ingen fara om det bara handlar om välkomposterad ekologisk gödsel. Det är konstgödsel man helst inte vill ha i.

Mvh
Magnus 

Vet inte om jag missupfattat något, men ska inte bioaktiva substrat vara gödningsfria då det är djuren som står för näringen? Kan det inte bli övergödning annars? Kan man alltså införskaffa jord med välkomposterad ekologisk gödsel
Mvh Maja!

5468
4190
Tropfrog:
Maaajaa skrev:

Vet inte om jag missupfattat något, men ska inte bioaktiva substrat vara gödningsfria då det är djuren som står för näringen? Kan det inte bli övergödning annars?Så man kan alltså införskaffa jord med välkomposterad ekologisk gödsel i? 
Mvh Maja!

Ska är ett starkt ord att använda när man pratar biologi. Likaså alltid och aldrig. Växterna vill ju ha näringsämnen för att må bra. Somliga mer än andra. Att starta med helt näringsfritt substrat kanske inte alltid är det bästa. Det tar ju också en del tid för avföring att mineraliseras i bottensubstrated och bli tillgängligt för växterna. Om man då planterar många näringskrävande växter så kan det bli problem.

Om jag förstår det rätt så pratar vi om ganska torr miljö. Torv bildas i fuktig miljö och är surt. Sura marker är därför mycket ovanligt i torr miljö och kanske inte det bästa för växter därifrån? 

Nej, välkomposterad ekologisk jord utblandat med sand kan inte skapa övergödning för de flesta vanligt förekommande växter.

Bioaktiv ökenmiljö är verkligen en nöt att knäcka. Och ingen har säkra svar. Nedbrytningen sker mycket långsamt i torr miljö. Det som kaktusar i Amerika lever av idag är material som brutits ner i årtionden.

I vilket fall så handlar det om en balans mellan nedbrytning och växternas behov. Jag göder mitt bioaktiva regnskogsterrarium med väl utsätt  konstgödsel varje vecka för att tre små grodor omöjligt kan tillgodose det näringsbehov som ett tätt planterat terrarium har. 

Mvh
Magnus 

169
38
Maaajaa:

Tropfrog skrev:

Ska är ett starkt ord att använda när man pratar biologi. Likaså alltid och aldrig. Växterna vill ju ha näringsämnen för att må bra. Somliga mer än andra. Att starta med helt näringsfritt substrat kanske inte alltid är det bästa. Det tar ju också en del tid för avföring att mineraliseras i bottensubstrated och bli tillgängligt för växterna. Om man då planterar många näringskrävande växter så kan det bli problem.

Om jag förstår det rätt så pratar vi om ganska torr miljö. Torv bildas i fuktig miljö och är surt. Sura marker är därför mycket ovanligt i torr miljö och kanske inte det bästa för växter därifrån? 

Nej, välkomposterad ekologisk jord utblandat med sand kan inte skapa övergödning för de flesta vanligt förekommande växter.

Bioaktiv ökenmiljö är verkligen en nöt att knäcka. Och ingen har säkra svar. Nedbrytningen sker mycket långsamt i torr miljö. Det som kaktusar i Amerika lever av idag är material som brutits ner i årtionden.

I vilket fall så handlar det om en balans mellan nedbrytning och växternas behov. Jag göder mitt bioaktiva regnskogsterrarium med väl utsätt  konstgödsel varje vecka för att tre små grodor omöjligt kan tillgodose det näringsbehov som ett tätt planterat terrarium har. 

Mvh
Magnus 

Det låter rimligt. 

Allt handlar såklart om att sätta djuren i första hand och att sedan använda deras naturliga habitat som en mall för växtligheten.
Just angående torven du nämnde så funderar jag på om du syftar på att det finns bättre alternativ för ändamålet. Balansen mellan djuren och omgivingem är nyckeln för lyckade växter.

Själv så har jag Eartmix Arid, men jag finner mer information nödvändigt ifall det skulle behövas i framtiden. 

Juste, angående Eathmix Arid! Så småningom ska suckulenterna bäddas in i substratet hos leopardgeckons då förbättrade vivarium. Jag undrar om växterna behöver en snabb start med någon form av tillsatt gödning, med tanke på ditt Bioaktiva regnskogs terrarie som du göder. Dock så är det skillnad mellan en torr och mer fuktig miljö och växt till växt. Suckulenter är ju anpassade för långa perioder utan tillgång till särskilt mycket vatten eller näring och lagrar just därför detta i deras tjockbladiga blad. De är alltså inte lika törstiga på näring som vissa andra växter.
Mvh Maja!

5468
4190
Tropfrog:
Precis! Succulenter är anpassade till väldigt karga miljöer där organiskt material är en bristvara och nedbrytningen är långsam. Det är just därför det inte finns så många bra exempel på väl fungerande  bioaktiva ökenterrarium. De flesta har väl sällan samma terrarium och samma inredning/djur/substrat/växter under så lång tid det faktiskt tar att bryta ner organiskt material i en torr miljö.

Egentligen så tänker jag nog att det funkar lika bra eller bättre att släppa den bioaktiva tanken. Det går ju lika bra att inreda naturalistisk Öken och spotrengöra, enda skillnaden är väl att man behöver byta alternativt tvätta substratet lite oftare.

Mvh
Magnus 

35
4
Anna123swe:
Tropfrog skrev:
Precis! Succulenter är anpassade till väldigt karga miljöer där organiskt material är en bristvara och nedbrytningen är långsam. Det är just därför det inte finns så många bra exempel på väl fungerande  bioaktiva ökenterrarium. De flesta har väl sällan samma terrarium och samma inredning/djur/substrat/växter under så lång tid det faktiskt tar att bryta ner organiskt material i en torr miljö.

Egentligen så tänker jag nog att det funkar lika bra eller bättre att släppa den bioaktiva tanken. Det går ju lika bra att inreda naturalistisk Öken och spotrengöra, enda skillnaden är väl att man behöver byta alternativt tvätta substratet lite oftare.

Mvh
Magnus 

Ja, kanske bäst ja. Fortfarande kanske ha någon växt(om det går), men städare skippar jag kanske isåfall ja. Man kan ju kanske prova något om mab vill, bara inte ormen påverkas dåligt av det :)

5468
4190
Tropfrog:
Anna123swe skrev:

Ja, kanske bäst ja. Fortfarande kanske ha någon växt(om det går), men städare skippar jag kanske isåfall ja. Man kan ju kanske prova något om mab vill, bara inte ormen påverkas dåligt av det :)

Att ha städare skadar nog inte i vilket fall. De gör säkert någon nytta. Men man skall kanske inte räkna med att de städar allt eller att det kommer växterna till nytta.

Mvh
Magnus 

35
4
Anna123swe:
Tropfrog skrev:

Att ha städare skadar nog inte i vilket fall. De gör säkert någon nytta. Men man skall kanske inte räkna med att de städar allt eller att det kommer växterna till nytta.

Mvh
Magnus 

Jaha, okej! Bra att veta! Tänkte försöka med ett schema på en gång i veckas bevattna/fukta ner occ ge gråsuggor någon form av mat då. Hat hört att fiskmat skall kunna använda som näring för dem :D

5468
4190
Tropfrog:
Städarna i terrariet får bara torkade löv och vitved. Borde funka i torrare miljö också. I kulturerna får de förutom det också fiskfoder med låg proteininehåll.  De med högt protein verkar locka kvalster under mina förutsättningar. De äter nästan vad som helst. Jag har sett en del som ger skal från frukt och grönsaker som blivit över i köket.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild