Leopardgecko - Från dröm till verklighet

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 17

132
15
Jenna91:
Tropfrog skrev:
"Grus för sandning" brukar vara 2-4mm kross. En känsla av ofräscht skall man ta på allvar. Visste du att det är förbjudet i Sverige att sopa upp och återanvända halkbekämpningsgrus? Kan tyckas fånigt. Men det du hämtar där gratis är samma produkt som du betalar några tior för på Råsjö.

20 kilo sandlådesand tror jag räcker. Det är 12 liter. Blandat 50/50 på volym med jord så räcker det till 4,5 cm tjockt substrat.  Vill Du ha tjockare substrat, ta två.

Mvh
Magnus

Ja, det visste jag. Tycker också det verkar fånigt, men den regeln finns ju av en anledning. 
Min pappa brukar hämta grus där, och jag tycker det verkar lite grovt. Och det känns ofräscht. Så jag köper nog sandlådesand :) 

5473
4192
Tropfrog:
Grovt håller jag med om. Det är bara om man vill ha lite mer struktur i materialet ur rent estetisk synvinkel. Det kan inte ersätta finare sand.

132
15
Jenna91:

Tropfrog skrev:
Grovt håller jag med om. Det är bara om man vill ha lite mer struktur i materialet ur rent estetisk synvinkel. Det kan inte ersätta finare sand.

Har hört att just denna typ av jord kan bli väldigt mjuk, så jag vill ha den lite hårdare men ändå grävbar om du förstår vad jag menar? Få den lite mer kompakt, liksom. Vill heller inte riskera att ödlan skadar sig på gruset, som kan vara vass..

132
15
Jenna91:
Hur stor grotta ska jag köpa?

Medium: 16x13x10,5 cm
Large: 22,5x17,5x12 cm

5473
4192
Tropfrog:
Eller....hur stor grotta du skall bygga?

Det är såklart en smaksak, men jag har sett få produkter som känns naturliga och som är värt sitt pris.

Om man inte bryr sig om hur det ser ut och bara ser till ödlans behov går det säkert lika bra att borra hål i en terrakotta kruka.

I naturen är jag ganska så säker på att de går in i de håligheter som finns tillgängliga. Att 5 cm hit eller dit inte kommer att få dem att leta vidare.

Mvh
Magnus 

132
15
Jenna91:
Tropfrog skrev:
Eller....hur stor grotta du skall bygga?

Det är såklart en smaksak, men jag har sett få produkter som känns naturliga och som är värt sitt pris.

Om man inte bryr sig om hur det ser ut och bara ser till ödlans behov går det säkert lika bra att borra hål i en terrakotta kruka.

I naturen är jag ganska så säker på att de går in i de håligheter som finns tillgängliga. Att 5 cm hit eller dit inte kommer att få dem att leta vidare.

Mvh
Magnus 

Tror inte jag bygger någon. 

Kan jag blanda ut jorden med fogsand? Pappa har en säck hemma, nämligen 

5473
4192
Tropfrog:
Jenna91 skrev:

Tror inte jag bygger någon. 

Kan jag blanda ut jorden med fogsand? Pappa har en säck hemma, nämligen 

Det går bra. Alla typer av sand funkar.

Mvh
Magnus 

132
15
Jenna91:
Tropfrog skrev:

Det går bra. Alla typer av sand funkar.

Mvh
Magnus 

Perfekt! Han har en halv säck jag får gratis :) 

132
15
Jenna91:
Liten fråga angående en lampa jag köpt om termostaten jag har..

Jag har köpt denna lampa härpå TD: www.cyberzoo.se/sv/articles/2.302.6724/exo-terra-solar-glo-80w-uvb-lampa-mvl

Tydligen ska UVB vara bra för reptiler, även om leopardgeckos inte måste ha det.
Uppfödaren jag köpt ifrån avrådde mig från att använda värmelampa till ödlan, då ödlor med denna morph är känsliga mot dom.
Men jag undrar nu om jag kan använda denna ändå. Kommer använda värmematta, men jag tänkte ok denna kan fungera som ljuskälla och för UVB? eller är det bara onödigt? Kommer den slockna när det är tillräckligt varmt?

5473
4192
Tropfrog:
Den kommer inte att slockna av sig själv när det blir tillräckligt varm.

Om uppfödaren avråder från värmelampa så skulle jag avstå. De brukar veta vad de pratar om.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 17
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild